[quote=“Simonn” post=79883]Hej Mignon. Var det nok bare at supplere ? Havde du ikke skrevet en motiveret ansøgning, haft udenlandsophold m/ relateret arbejde + arbejdet frivilligt her i Danmark? Eller har du bare fået dine karakterer op på det gode gennemsnit?
Det lader til, at AU også vil være vejen frem for mig så… Jeg går i 3.G (har et halv dårligt gennemsnit), så jeg regner med at læse dansk A, kemi b, fys A, mat A, eng B op igen … og så ansøge?
Mvh. Simonn[/quote]
Hej Simonn
På AU er det primært gennemsnittet af de 5 adgangsgivende fag der tæller!
Men de skal også tage hensyn til de andre ting, såsom erfaring, udenlandsophold (studierelevant), osv. Mit gæt er, at det gør man først og fremmest når der står en masse kandidater på det nederste kvotient og man skal prioritere. Det blev så ikke relevant for mig, da mit snit lå 0,9 point over det mindste kvotient i kvote 2 (i år var den på 10.3, sidste år på de svimlende 11.1).
Jeg har da en massiv erfaring i at arbejde med mennesker, både pædagogisk og indenfor sundhed som tolk, en kunstnerisk videregående uddannelse (5-årigt) bag mig, masser af erfaring indenfor bestyrelsesarbejde/studienævnsarbejde, osv, osv. Ingen af delene var nok til en plads på KU, og jeg tror ikke de talte meget med på AU i forhold til snittet.
Så mit råd til dig er: gå efter at knokle som gal resten af din tid hen imod studentereksamen. Du skal jo ikke afskrive muligheden for at få gode karakterer der. Det er bare en hel del nemmere at blive optaget igennem kvote 1.
I tillæg til det, suppler og arbejd flittigt hen imod at score tårnhøje karakterer i de 5 fag, for at forbedre dine muligheder for at blive optaget gennem kvote 2 på AU.
Jeg tog alle 5 supplerende fag på mindre end 1 år, så det kan sagtens lade sig gøre. Hvis du synes at det er svært at yde den store indsats og opnå de høje karakterer samtidigt, så spæd det op over længere tid. Husk blot at alle fag skal være beståede før 5. juli (dvs. du kan ikke sommersupplere ifm. kvote 2) og at du skal søge optagelse inden 15. marts.
Rigtig mange held og lykke med projektet. Jeg kan kun sige at det er det værd og at arbejdsmængden ikke afviger væsentligt når man kommer ind.
Mvh
Mignon
PS: på AU skal man ikke skrive motiveret ansøgning, det gælder vist kun KU.