Det faglige niveau på medicinstudiet (KU)

Hej StudMed,
Jeg skriver, da jeg har søgt ind på medicinstudiet i København, men er blevet i tvivl om jeg vil takke ja til en plads, hvis altså jeg får muligheden. Dette tager udelukkende udgangspunkt i ideen om, at studiet simpelthen er for svært for mig at gennemføre. Jeg har netop færdiggjort 2. semester på farmaci, hvor jeg indtil videre har fået 12 i alle mine eksamener, hvilket jeg slet ikke havde regnet med, da mit karakter-gennemsnit fra gymnasiet ikke var det højeste. Jeg vil derfor høre om I har et indtryk af, at medicinstudiet er langt mere krævende end andre studier? Eller måske om farmaci-studiet har ry for at være relativ nemt og derfor nødvendigvis ikke særlig retvisende?
Håber mit spørgsmål giver mening:)

mvh dawpsen99

1 Synes om

Hej

Jeg tror det er meget hvad man gør det til. Nogle vil sikkert opleve, at studiet er svært og krævende, for andre vil det være lettere. Der er også stor forskel i fag og indhold, hvilket kan gøre noget er sværere for en end andre emner.
Medicinstudiet er generelt præget af ufatteligt meget udenadslære, som ikke i sig selv behøver at være svært at forstå, men som kræver meget tid til at memorisere.

Jeg har ikke selv læst på KU, men SDU. Det var absolut mængden af stof som gjorde det udfordrende for mig, da meget skulle læres udenad. At forstå det var ikke det store problemer og mit snit fra gymnasiet var ikke til at prale af.

Om det er sværere end andre studier er nok hvad man gør det til. Jeg ville med garanti være en mildest talt elendig fysikstuderende. For andre ville det nok være omvendt.

Held og lykke med optaget!

Hej
hvordan kom du ind, har du nogle gode råd?

Medicinstudiet er ikke let. Det er det ikke for nogle mennesker.

Det kræver meget selvdisciplin, arbejde og læsning.

Man skal læse tingene indtil man forstår stoffet (altså kan gengive det med egne ord).

Jeg gør det, at jeg tager noter til læringsmålene til forelæsningerne. Når jeg skal forberede mig, skriver jeg de sidetal ned jeg skal læse ud fra læselisterne.

Men ja, medicinstudiet er svært. Men med den rettte studieteknik, arbejde, læsning osv tror jeg på det kan lykkes for mange. Det er i hvert fald de ting der virker for mig.

Jeg ved dog ikke om studiet er sværere eller lettere end andre studier, fx farmaci.

Men super flot at du har fået så mange 12-taller i farmaci! :slight_smile: