Din mening: Korrupt medicinalindustri?

Det er ikke nogen hemmelighed at befolkningen er blevet skeptiske overfor læger og medicinalindustrien. De sidste par på, synes jeg at samtalen om et korrupt sundhedssystem er blusset op og blevet et populært samtaleemne. Det med at læger nemt påvirkes af medicinalfirmaer ved tilskud til forskning el.lign., og dermed hælder til en mere ‘egenfavorabel’ behandling af patienter - og at medicinalfirmaerne fremstiller medicin der fastholder folk i sygdom for kunne suge flere penge ud af dem…

Hvordan forholder i jer som læger/(kommende)medicinstuderende til dette, og mener i at der er hold i denne form for anklager?

Først og fremmest tror jeg man som udgangspunkt skal have forståelse for den almene dansker og dennes tankegang. Lægestanden har flere gange før været i søgelyset omkring sager hvor der har været bevilget høje summer til forskning specifikt ift. projekter ol., dette er så via pressen blevet udleveret til danskerne, som efterfølgende sætter en større debat i gang om lægers løn og recepthonorar mf. Dertil kommer de sager hvor i lægemiddelindustrien beskyldes for at headhunte læger fra Universiteterne til brug i intern forskning, hvilket nok desværre i nogen grad handler om penge – derfor denne beskydning om korruption. Men handler det om ”penge under bordet” for at trække læger og forskere over i de private virksomheder mod høje lønninger, så må det handle om moralen fra den enkelte læge eller forskeres side. Det er selvfølgelig trist hvis dette sker, men igen, det er set før. Spørgsmålet er så om man som læge eller forsker vil kunne modstå en højere løn, eller om man siger ja i det skjulte, og modtager ”penge under bordet”. Dette ses jo bl.a. når nye lægemidler, medikamenter og udstyr skal ud i licitationsrunder - og her tror jeg man finder en del som modtager penge for at tale godt om produkterne. Og som svar på dit indlæg så giver det jo god grund til eftertanke, om man så også gør dette i et behandlingsforløb, og dermed fastholder patienterne til medikamenter ol.? Alt sammen tror jeg handlet om ”noget for noget politikken”, hvor læger og forskere hjælper medicinalindustrien og den anden vej - og er dette sagen, jamen så vil påstanden om at patienter fastholdet nok være sand. Men kan der gøres noget, og hvem vil igangsætte en sådan undersøgelse, da jeg er sikker på det vil skabe en mediestorm og mange inden for lægestanden og det politiske organ vil blive hængt ud, og det tror jeg bestemt inden har interesse i.