[quote=“DoktorMartin”:1sc8vi04]
Og ja Sarup, det vil også glæde mig hvis du eventuelt kunne uddybe omkring den forskel du oplever på KU og SDU.Mvh Martin[/quote]
Det er faktisk et svært spørgsmål, og jeg kan jo i realiteten kun sammenligne første semester, da det er det eneste jeg har oplevet på begge universiteter. Lad mig starte med at sige, at jeg på intet tidspunkt er i tvivl om at det er fedt at studere medicin på K.U. Jeg kender en del som studerer der, og de er meget glade og tilfredse! Så til de kommende studerende ved K.U. som måske har været lidt nedtrykte over de forrige indlæg; Bare slap af! K.U. er uden tvivl et dejligt sted at studere, og jeg er sikker på i nok skal blive glade der.
Der er naturligvis en del forskelle på K.U. og SDU, og jeg skal prøve at beskrive dem, jeg oplevede, så upartisk som det nu er muligt for mig.
Først og fremmest er der studieopbygningen. SDU har delt deres semestre op i moduler, således, at der (post '06) nu er 2 moduler pr. semester. Jeg starter således ikke på 2. semester, jeg starter på 3. modul. Dette betyder at du i realiteten har minimum een (men oftest 2-3) eksamener pr. 8. Uge. På K.U. køres der stadigvæk med semester-ordning, hvor du typisk sidst i semesteret bliver eksamineret i et enormt pensum. Det er kort sagt 2 helt forskellige måder at studere og gå til eksamen på, og hvad det har af konsekvenser kan vi altid snakke om senere i en anden og mere passende tråd. I sidste ende er det op til en selv at bestemme hvad der nu passer bedst 
Pladsmangel.
Da jeg studerede på K.U. oplevede jeg op til flere gange under holderundervisning i Kemi, at der simpelt hen ikke var borde og stole nok i lokalerne til folk. Man måtte altså enten komme godt før tid, eller simpelthen gå på jagt efter borde og stole i andre nærliggende lokaler for at få en plads. Det skal siges, at jeg er klar over at der før i tiden har været samme klager ang. SDU. Men det er ikke noget jeg har oplevet. Der er netop færdigbygget en masse store og flotte nye lokaler, og pladsmangel har jeg sjældent oplevet. Det kan jo været at K.U. har gjort det samme i det 1½ år jeg ikke har været der?
Undervisningens Kvalitet.
Undervisningens kvalitet er svær at sammenligne. Mit indtryk fra K.U. var katastrofalt. De holdundervisere, jeg oplevede, virkede reelt ikke interesseret i at undervise i f.eks. Kemi. Jeg husker tydeligt en kemitime hvor en pige rækker hånden op og spørger underviseren om denne ikke kan forklare princippet på en anden måde, idet hun har svært ved at forstå det (det havde vi alle). Underviseren svarer: “Hvis du ikke har forstået princippet, så er det fordi du ikke har læst nok. Gå hjem og læs igen”. I det hele taget mener jeg, at der var for få timer sat af til holdundervisningen på KU. Kvaliteten af forelæsningerne var svingende - fra fantastiske til dræbende kedelige. Men det kan jeg ikke fornægte at de også er på SDU til tider( Der er vel en enkelt SDU’er derude som kender Hollænderen?), og det skulle ikke overraske mig om AU også var med på den vogn.
Med hensyn til holdundervisning mener jeg personligt, at SDU er overlegen i forhold til K.U. De har i stedet for forskere (som det er tilfældet ved K.U) ansat ældre studerende (det har K.U i humanbiologi, men ikke i Kemi), ofte fra andre linier af studier, til at undervise hold. Disse undervisere har selvfølgelig også svingende kvalitet, men den er generelt høj. Disse timer, kaldet eksaminatorie-timer, går delvist at sikre sig en uddybning af det stof der tidligere på ugen er gennemgået i forelæsninger, men det sikrer også at den enkelte studerende oparbejder en massiv rutine i at analysere og løse eksamensopgaver. Du bliver kort sagt fra 1. dag sigtet mod eksamen.
Det sociale liv.
Rustur, fester og andet gøgl har generelt en kvalitet på KU, som SDU desværre ikke kommer i nærheden af. På KU har de mange dygtige sociale tutorer som sørger for meget fest og farver. På SDU er de godt med, og vi har da nogle rigtig fede fester - men det er ikke i nærheden af det der til tider foregår på Panum (Jeg er f.eks. stadig at finde til Panums 69’timers bar).
Nu er det imidlertid ikke kun fest og farver, der skaber det sociale liv, men derimod i høj grad dig selv og dine medstuderende.
Mit indtryk er, at det i høj grad er folk der bor i storkøbenhavn eller omegn, som i første prioritet vælger KU. Dette gør, at de studerende ikke på samme måde er tvunget til at være så sociale som hvis de var fremmede i byen - for de har jo allerede venner og familie tæt på.
På SDU er langt størstedelen af de studerende tilflyttere fra Jylland, Sjælland, Island, Sverige og Norge. De fleste kender således ikke en sjæl når de starter på studiet, og dette tvinger dem til at være åbentsindede og sociale. Det er ligeledes noget som de sociale tutorer er meget opmærksomme på, og det første 1½ måned er der oftest flere aktiviteter om ugen man kan give sig i kast med - alt efter sit energiniveau. Derudover er vi en “lille” årgang på omkr. 160, hvilket jo er under halvdelen af hvad der starter på KU. Alt dette gør, at vi på SDU nok mere er som en stor familie - hvorimod man på KU i min opfattelse er mere en samling individer. At alle kender alle har jo så også den konsekvens at alle kan sladre om alle - og sladder er der vel en del af på SDU :?
Økonomi.
Jeg bor på 70m2 i Odense C for 3000,- om måneden. Kan du gøre dét i københavn? 'Nuff said.
Konkurrence de studerende imellem.
Jeg ved at der er flere der har bragt dette emne op, omkring indbyrdes konkurrence de studerende imellem ved KU:. Jeg må desværre skuffe, og sige at det ikke er noget som jeg har oplevet. Jeg har til gengæld oplevet nervøse, usikre studerende der konstant tester andre i viden på forskellige områder af undervisningen, for hele tiden at vide hvor de står i forhold til gennemsnittet og på den måde mildne deres usikkerhed. Det er jævnt irriterende, men det er jo helt frivilligt om du hopper med på den vogn?
Jeg har ikke oplevet noget negativt i den retning på SDU. Tværtimod har jeg oplevet en fællesskabsfølelse hvor flertallet reagerer med hjælp så snart en medstuderende ser ud til at være faldet bagud. Har du misset en time er det aldrig svært at få en andens noter osv osv. Mit indtryk er at man på KU måske i højere grad glæder sig over at det ikke er en selv?
Det blev en lang smøre, men mindre kunne ikke gøre det - tværtimod, jeg kunne sagtens skrive mere. Der er tidligere blevet fremsagt kritik omkring skemaplanlægning osv på KU, og dertil kan jeg kun sige at det fungerer perfekt på SDU.
Det var mine erfaringer fra de 2 universiteter, og selvom jeg prøvede er de ikke kommet frem helt uden at få min egen personlige holdning med oven i købet - så tænd for filteret og sorter de personlige kommentarer fra.
Husk, at det i sidste ende er op til ens egen temperament hvorvidt man vil studere det ene eller det andet sted. Hvert sted har sine charmer og sine ulemper, afhængigt af hvilke briller man ser igennem.
Mvh,
Sarup.