Dispensation for supplering

Hej!

Sagen er den at jeg bliver færdig som BSc.psych her til sommer, men i den forbindelse har besluttet at jeg ikke vil forsætte på kandidatuddannelsen da jeg ønsker at starte på medicin (KU).

Jeg er imidlertid sproglig student, og har i den forbindelse kun mat B og ikke fysik B eller kemi B. Jeg mangler med andre ord mat A, fysik & kemi B.

Da jeg tidligere har studeret i udlandet og på min nuværende uddannelse har gennemført fag, som omhandler dele af pensum fra de tre listede fag, har jeg overvejet muligheden for at slippe for supplering.

Er der nogen, som har erfaring med dette? Jeg kan forstå igennem mit arbejde som studievejleder ved Institut for Psykologi, at der er tidligere studerende som med success har fået revideret deres manglende fag.

Jeg har selvfølgelig tænkt mig i januar at få lavet en vurdering af mine kompetencer så jeg ved, hvor jeg står, men det kunne være dejligt at høre om andre i lign. situation og deres erfaring med systemet.

Et andet spørgsmål som fylder i mit hoved, er at jeg i dette forår vil skulle skrive mit bachelorprojekt (+1 et lillebitte fag) og derfor ikke ved om et evt. suppleringskursus vil kunne fungere. Jeg kan forstå at man skal have afsluttet suppleringskurser inden 1. september og at man max må supplere 2 sommerkurser. Det betyder med andre ord, at hvis jeg ikke får godkendt mindst 1 af mine tidligere fag, vil jeg mangle supplering i ét. Er der nogle som har stået i lign. situation og fået suppleret i 2-3 fag henover forår+sommer samtidig med andre studier?

Det ville have været rigtig fedt, hvis man kunne få betinget optagelse til at starte i februar og at jeg så kunne supplere i sommeren/efteråret, men selvom lægevidenskab har studiestart 2x årligt, kan dette vel ikke lade sig gøre?

Tager selvfølgelig forbi STV på medicin og Vejledning og Optagelse efter nytår, men det kunne være rart at høre fra ligesindede inden da. Det kunne også tænkes at andre har nogle tips eller lign. som man måske ikke lige får i en samtale hos vejlederne.

Hej

Er det rigtigt forstået at du søger kvote 1 (og formodentlig har snittet til det)?

Jeg ved ikke om du kan få dispensation vedr. supplerende fag, men vil blot fortælle at du kan tage fagene som turbokurser (hvis du har mod på det og ellers kan få plads, de er voldsomt populære) og også som fjernundervisning. Du kan læse mere om det på gsdanmark.dk

Held og lykke med det hele
Mignon

Hej Mignon og tusind tak :slight_smile:

Nej, det vil være kvote 2 da jeg ikke har snittet til at komme ind på kvote 1 desværre. Jeg tænker dog at jeg igennem min afsluttede bachelor og arbejde i psykiatrien har forholdvis gode chancer for at blive optaget selvom mit gymnasiesnit kun er omkring 9.

Det bliver virkelig rart at få et overblik over hvilke fag jeg mangler og supplering, så jeg kan få skuldrene på plads og slappe lidt af. Pt. går jeg rundt og er nervøs, lidt trist og samtidig glad for at have taget beslutningen. Det føles som lidt af et nederlag ikke at ville færdiggøre min nuværende uddannelse, men omvendt ved jeg også at jeg kommer til at fortryde det i sidste ende hvis ikke jeg gav medicinstudiet en chance.

Håber ængstelsen og den tunge mavefornemmelse letter i takt med at jeg får fundet min vej til optagelse.

Hej igen

Jeg må skuffe dig med hensyn til frister, fordi ved kvote 2 skal du have alle fag afsluttet senest d. 5. juli, dvs. ingen sommersupplering :frowning: Men, du kan godt nå det endnu, blot du er villig til at knokle for det.
Du skal have: Dansk A (eller tilsvarende modersmål på A-niveau), Matematik A, Engelsk B, Fysik B, Kemi B (eller Bioteknologi A).

Du gør klogt i at kontakte din lokale VUC for kompetencevurdering, men det kan tage laaaang tid og du risikerer desværre at miste muligheden for at skrive dig på de relevante kurser, derfor undersøg hurtigst muligt frister for tilmelding! Og da du på KU ikke skal opnå et bestemt snit i fagene, kan du måske ‘nøjes’ med at tage dem som fjernundervisning…

Og, i sidste ende, snak med studievejledningen, de ved bedst.

Har du overvejet om at søge andre steder end KU? Hvis ja, så skal du vide at optagelseskravene varierer en del, så du burde sætte dig lidt ind i dem, inden det helt pludseligt er 15. marts.

Jeg vil endnu en gang ønske dig held og lykke. Du spørger selvfølgelig hvis du er i tvivl om noget :wink:

Mvh
Mignon

Hej igen! :slight_smile:

Det lyder mærkeligt i forhold til supplering. Det fremgår ellers af Vejledning og Optagelses hjemmeside at supplering også er en mulighed for kvote 2 - tilmed sommersupplering.

“Det betyder, at alle adgangskravene skal være opfyldt og dokumentationen for eventuel supplering modtaget inden 5. juli. Hvis du sommersupplerer har du dog mulighed for at sende dokumentation frem til 1. september.”

Jeg kontakter dem lige i næste uge for at sikre mig at det er i orden at tage 2 fag i sommerferien (såfremt de ikke bliver meritgodkendt). Jeg tror max at jeg vil kunne nå at følge 1 fag i løbet af foråret samtidig med at jeg skriver bacheloropgave.

Da jeg talte med dem i efteråret (jeg er studievejleder ved Institut for Psykologi så jeg er forholdvis tit i kontakt med dem i andre sammenhænge) var de dog positivt stemt for muligheden for at mine uni kurser kunne modsvare gymnasiefagene.

De udbyder også en vurdering af dispensationer, hvilket tager 4-6 uger. Så den skal jeg have sendt afsted hurtigst muligt. Sidder her til aften med excel-ark og forsøger at danne mig et overblik over hvor stor en del af mat A, fysik B og kemi B pensum som indgår i mine fag. Det kunne være top nice at slippe for mat A når jeg nu har haft en del af det på psyk og tidligere i udlandet! :slight_smile:

Hej Auramin

Det er muligt at søge betinget optag, men det kræver meget, og derfor vil jeg da til enhver tid anbefale, at du får taget fagene. Jeg kan ydermere bekræfte Mignon i, at supplering i forbindelse med kvote 2 ikke omfatter sommersupplering. Jeg har selv vanskeligheder med at få det hele til at gå op (grundet arbejde, som ikke indebærer så fleksible vagter) og er derfor nødsaget til at tage et turbokursus i matematik A.

Som udgangspunkt skal du jo opfylde alle adgangskravene uanset, hvor du søger. Ellers bliver du kaldt ind til multiple choice på SDU, hvis du søger kvote 2 der. På KU bliver du vurderet ud fra din motiverede ansøgning og CV. Der ville det jo været fint at kunne få “oversat dine karakterer.”

Hvis du til gengæld vil søge kvote 2 i Århus, tvivler jeg på, at du kan nøjes med at få “oversat” dine karakterer, hvilket jeg fik at vide af min gamle gymnasiestudievejleder, som i øvrigt kontaktede en studievejleder som viste mere. Der skal man have aflagt prøve (eller/samt standpunktskarakterer) hvis man søger kvote 2 hos dem. Iøvrigt er der et stort karakterræs her, da det gælder om at have det højeste gennemsnit i de fem fag, der indgår i adgangskravene.

Alt held og lykke herfra. Jeg håber, du får det hele ordnet. Du skal helt sikkert hive fat i en studievejleder hurtigst muligt. Her hvor jeg bor, er der få eller ingen pladser i de tre fag, for de er så populære at supplere med, så du skal helt klart skynde dig. :slight_smile:

Hej Kulka

Tak for dit svar! :slight_smile:

Det lyder rigtig ærgerligt med suppleringskurserne da det egentlig er min eneste mulighed for at nå supplering i de pågældende fag henover foråret. Det bliver alt for meget at supplere mat, fysik og kemi samtidig med en bachelor og arbejde på Rigshospitalet. Bumbum… jeg bliver nødt til at få fat i Vejledning og Optagelse asap.

Jeg søger dog kun ind på KU. Derfor er det heldigvis ikke nødvendigt at få oversat karaktererne af andre end Vejledning og Optagelse. Min kæreste læser medicin på KU og jeg har mit arbejde her, som jeg desværre ikke kan flytte fra. Derudover er det så længe siden at jeg har haft fagene, at jeg helt sikkert ikke vil kunne klare mig igennem SDU’s multiple-choice. Den smule selvindsigt har jeg dog alligevel haha :wink:

Det er rigtig ærgerligt at KU ikke tilbyder suppleringsmuligheder i efteråret når de alligevel kører med vinterstart. Det ville være meget oplagt at supplere mine fag i sommerferien/efteråret efter bacheloren er slut.

Held og lykke med din egen supplering! Jeg håber du kommer ind når du søger. Jeg kom selv ind på psykologi igennem kvote 2 og ved hvor stor, dejlig og fantastisk en oplevelse det er at blive udvalgt! :slight_smile:

Hej igen

Ja, jeg kan godt se, at det bliver et problem med alt det, du ellers skal gennemgå :frowning:

Jeg ved desværre ikke, hvordan suppleringsmulighederne ellers er på KU, men det er evident, at det bliver vanskeligt for dig også at have tre fag ved siden af.

Men jeg håber inderligt, at du får det ordnet med hjælp fra en studievejleder. De gør som regel deres bedste.

Mange tak. Man føler virkelig, at der er håb forude, når man får lign. opmuntrende svar :woohoo:

Og alt held og lykke til dig også! Ligesom du ikke vil væk fra KBH grundet kæresten og arbejdet, har jeg det på samme måde her i Århus, så der skal knokles med suppleringen. Puuha. :blush:

(forsinket) glædelig jul og godt nytår! :smiley:

Tak og i lige måde! :slight_smile:

Jeg har nu talt med Vejledning og Optagelse - det ER muligt at tage sommersupplering som kvote 2, og dermed er min mulighed for at nå bachelor + evt. supplering altså ikke lukket. Juhuu! :slight_smile:

Jeg fik også bekræftet at jeg kan søge dispensation fra fagkravene såfremt jeg får sendt den afsted inden 1. januar med de eksaminer som jeg mener dækker de pågældende fag. Så jeg krydser fingre for at de vil give mig dispensation for nogle af fagene.

Men puha jeg synes det er svært. Selvom jeg har taget beslutningen har jeg ondt i maven over det og bekymrer mig aaaalt for meget om alt muligt. Om jeg vil kunne finde ud af det, om jeg vil kunne komme igennem studiet, etc. Om det i det hele taget var nemmere at stikke halen imellem benene og blive psykolog - trods alt.

Jeg håber tankerne forsvinder i takt med at jeg får sendt ansøgningerne afsted for ligenu fylder det godt nok meget. Og jeg har en klinisk psyk. eksamen om nogle uger som virkelig trænger til nogle læse-tæsk … :S

[quote=“Auramin” post=80106]Tak og i lige måde! :slight_smile:

Jeg har nu talt med Vejledning og Optagelse - det ER muligt at tage sommersupplering som kvote 2, og dermed er min mulighed for at nå bachelor + evt. supplering altså ikke lukket. Juhuu! :slight_smile:

Jeg fik også bekræftet at jeg kan søge dispensation fra fagkravene såfremt jeg får sendt den afsted inden 1. januar med de eksaminer som jeg mener dækker de pågældende fag. Så jeg krydser fingre for at de vil give mig dispensation for nogle af fagene.

Men puha jeg synes det er svært. Selvom jeg har taget beslutningen har jeg ondt i maven over det og bekymrer mig aaaalt for meget om alt muligt. Om jeg vil kunne finde ud af det, om jeg vil kunne komme igennem studiet, etc. Om det i det hele taget var nemmere at stikke halen imellem benene og blive psykolog - trods alt.

Jeg håber tankerne forsvinder i takt med at jeg får sendt ansøgningerne afsted for ligenu fylder det godt nok meget. Og jeg har en klinisk psyk. eksamen om nogle uger som virkelig trænger til nogle læse-tæsk … :S[/quote]

Det er jeg glad for at høre :slight_smile: Umiddelbart ser jeg nogle huller i, at man kan supplere ifm. med kvote 2 i sommerferien, men de ved vel bedre, samt hvis det fungerer på KU, er det supergodt i dit tilfælde. Jeg er glad på dine vegne :slight_smile:

My bad, troede de samme regler gjaldt alle steder, da det ikke er muligt på AU.

Held og lykke med det hele, Auramin. Det lyder som en ordentlig omgang, men du klarer dig sikkert! :slight_smile: