Dispensation

Hej Studmed!

Jeg står i den uheldige situation, at jeg desværre har valgt at sløse at smule i gymnasiet, og har et (for mig) fuldstændig uacceptabelt karaktergennemsnit på 5,9.

Jeg troede nu alligevel, at jeg havde mulighed for at søge ind på kvote to på SDU, da de der kræver 6,0, og jeg var overbevist om hurtigstart-bonussen var gældende, dette er desværre ikke tilfældet, og jeg står derfor med røven i vandskorpen og er 0,1 fra at kunne komme igang hvad jeg føler jeg er sat i verden for.

Der sidder altså uden tvivl et lyst hoved på mine skuldre, og jeg har altid været dygtig i skolen - omend en smule doven, så har det faktum, at jeg er flyttet hjemmefra sparket mig igang, og fået mig til at se verden i et HELT andet perspektiv.

Jeg har læst supplering i 2011, og har fået følgende karakterer, i følgende fag: Matematik C-A 12 skriftligt, mundtligt 10, Fysik C-B 7 mundtligt (I know, den smuttede…) og sidst Kemi C-B 12 mundtligt.

Jeg har altså udmærkede karakterer i mine suppleringsfag, og baggrunden for at kunne få en eventuel dispensation er delt op i 3, hvoraf en af disse er gode karakterer i supplerende fag - hvoraf mit endelige spørgmål kommer (sorry det tog så lang tid at komme frem til det ;))

Hvordan ville i strukturere en dispensationsansøgning? Jeg har ikke været i stand til at finde et udkast, og SDU.dk viser ikke meget information angående hvad ansøgningen måtte indholde, hvorfor jeg også umiddelbart er bange for at min ansøgning ville være et halv-hjertet skud fra hoften.
Naturligvis vil jeg gerne skrive en bragende ansøgning, men jeg har desværre ingen erfaring med hvad en sådan skulle indeholde, da den afviger fra en almindelig motiveret ansøgning, og kun må fylde en A4-side.

Er der evt. nogen som har en dispensationsansøgning liggende, som blev godkendt - og som jeg må tage et kig på?

Jeg vil gerne ligge min egen ansøgning op senere (måske i morgen), når jeg selv mener, at jeg kan være den bekendt, indtil da vil jeg utroligt gerne have bud på hvordan man kunne strukturere en.

Al hjælp modtages med kyshånd og roser!

Med venlig hilsen en (forhåbentlig) kommende studmed!

Jeg tror faktisk din situation er unik og at der derfor ikke ligger folk inde med et udkast du umiddelbart kan bruge.

Hvis du havde et par sekunder, ville du (eller en anden) så være villig til at kigge den igennem?
Er fuldstændig grøn på dette område, og foretrækker at sende den til en eller flere enkelt personer, frem for at uploade den.

Konstruktiv kritik er ALTID velkommen!

Hejsa

Maa jeg spoerge om, hvilke argumenter, du har for oensket om dispensation? Ud fra det skrevne kan jeg ikke umiddelbart se, at den vil gaa igennem, da mange der “sloeser” den igennem gymnasiet, ender med at skulle arbejde benhaardt for at komme igennem kvote 2. (mange kommer saagar ikke ind)

Min hensigt er virkelig ikke, at oedelaegge dine forhaabninger og droemme, men jeg haaber, at den er spaekfyldt med gode argumenter og aarsager til, hvorfor de netop skal give DIG en “chance.” F.eks. en sygdom eller depression eller andet, som kan forsvares paa en eller anden maade til at danne grobund til et gennemsnit, som du ikke kan komme ind paa studiet med.

Mit argument for at skulle modtage dispensation er at jeg mangler 0,1 for at møde deres egen grænse, og denne margen ville have været udlignet af en hvilken som helst karakter fra min supplering. SDU’s retningslinjer for ansøgning om dispensation bygger på flere emner - bl.a. som du nævner sygdom, men et andet af disse emner er netop gode karakterer fra den relevante supplering, hvorfor jeg selvfølgelig påpeger dette som værende den største faktor, samtidig med at jeg siden gymnasiet er fløjet fra reden, og derfor rent personligt også har udviklet mig enormt.

Jeg kan jo kun håbe på dispensation, da jeg udelukkende er klar over at en depression højst sandsynligt ville give en større sympati - men på den anden side ville en person som havde været igennem det også have chance for tilbagefald, så der er jo positive og negative konsekvenser ved alle argumenterne.

Personligt vil jeg ikke anbefale dig at digte på dit helbred eller lignende.

For at være helt ærlig, så står det skidt til når du ikke har nået mindst 6,0 i gennemsnit, da man formentlig forventer en vis sammenhæng mellem kompetence og gymnasiekarakterer, således at selv hvis man sløser sig igennem, bør man kunne klare minimumskravene. De får allerede mere end ti gange så mange ansøgere som der er plads til ved at skære alle med mindre end 6,0 fra. Personligt ville jeg nok ringe ind til studievejledningen og høre om hvilke ting der tidligere har givet dispensation fra snitkravet og udforme min ansøgning på denne baggrund.

Det har jeg heller ikke haft i tankerne.

Jeg ringede derind for en uge siden, og hun lød positiv, men det er selvfølgelig bare min fortolkning af situationen - har jeg mulighed for at tage en HF når nu jeg har taget STX? I tilfælde af, at de er af samme overbevisning som jer.

Mit håb om en mulig dispensation er på baggrund af stykket angående medicin, punkt 2B under følgende link: http://www.sdu.dk/uddannelse/optagelse/bacheloruddannelser/kvote_2/disp_6_krav_sund
Her skriver de jo direkte, at gode karakterer i relevante supplerede fag også kan give mulighed for dispensation - og sammen med det faktum, at det drejer sig om 0,1, så prøver jeg at forblive optimistisk.

• jeg må nok uanset lige ringe derud igen i morgen, for at se om jeg kan hive noget konkret information ud af dem.

Du skal da bare sende den dispensationsansøgning.

Min erfaring er, at man kan blive overrasket over universiteternes samarbejdsvillighed, når det kommer til sådan noget (og kender i øvrigt også en anden med under 6,0, der fik dispensation af SDU og endte med en studieplads.) Det er en formel grænse der sættes, fordi de er nødt til at begrænse antallet af ansøgere - men alle ved jo, at din indsats i gymnasiet slet ikke behøver afspejle dine evner som stud.med.!

Jeg ville ikke gøre alt for meget ud af selve dispensationsansøgningen på linje med en motiveret ansøgning, men blot forklare hvordan og hvorledes, at du ikke i gymnasiet formåede at finde den motivation, du i dag er i besiddelse af. Det er jo ikke en fribillet til en studieplads, du ansøger dem om, men lov til at komme til at prøve dine evner ved kvote 2 optag. Det er jo der du skal bevise, hvorfor de skal give dig en plads - hvilket i sig selv en stor nok udfordring med over 1000 andre håbefulde ansøgere.

Så se du bare at få den ansøgning afsted, kryds fingre, og gem krudtet til du forhåbentlig får lov at møde op til Multiple Choice Test.

Held og lykke!

Jeg søgte sidste år, mens jeg gik i 3.g og mine standpunktskarakterer var ikke til et snit på 6. Jeg skrev lige under en halv side, hvor jeg forklarede hvad min situation var og at jeg kunne meget mere end hvad mine karakterer viste. Jeg fik dispensation, men var desværre et point fra grænsen til at gå videre til MMI

Tak for svarene! :slight_smile:

Jeg er lidt nervøs for bare at lægge kortene på bordet og sige: “Jeg var ikke engageret i gymnasiet, men…”, da jeg alene der er bange for at virke useriøs.

Ingen tvivl om at det først er til prøven det rigtigt går løs, men de skal vel stadig have en grund til at lade mig tage den.

Jeg har i min ansøgning som du nævner Fryd, lagt meget vægt på min motivation og dedikation, men samtidig hvordan det at flytte hjemmefra har påvirket mig utroligt meget mht. modenhed - ville i mene det var relevant? Hele konturen af min ansøgning er bygget op omkring det, med en rød tråd ledende over i hvordan mine karakterer fra supplering mere afspejler mit egentlig mindset.

Jeg virker måske som et nervevrag, men når det handler om ens fremtid, så tror jeg kun at lidt nervøsitet kan presse mig til at fokusere endnu mere :p…

Sara: Hvad var dit snit, og må jeg måske se din ansøgning (såfremt du stadig har den)?

Mit snit var på 4,8. Jeg har “desværre” fået ny computer, så har ikke min dispensation liggende længere.
Men det lyder fornuftigt, det du beskriver du vil skrive. Jeg tror de er meget forstående og kvote 2 er jo netop til for at alle kan få en chance, så tror også de er søde til at give dispensationer til dem som viser de oprigtigt er interesseret.