Disposition til motiveret ansøgning

Hej!

Jeg har været meget i tvivl om jeg skulle uploade min disposition til min motiveret ansøgning, grundet frygt for meget negativ feedback, og måske nogle realister, som siger, at jeg ikke kan komme ind på medicin med den baggrund jeg har. Dog tager jeg chancen og inddrager Jer i min proces om at skrive min motiveret ansøgning, da jeg tror/håber, at det vil gavne mere end det vil skade.

Sagen er den, at jeg forsøgt at ordne mine ideer, som jeg har fået fra dels mig selv men også fra andre ansøgninger inde på studmed.dk. Det ville være DEJLIGT med feedback, både negativt som positivt! Jeg tager alt med, så længe det er konstruktivt.

Jeg håber på (mange) svar!

Hej Martin,

Jeg har ikke selv skrevet en motiveret ansøgning, og har derfor ikke erfaring med hvad der virker, men jeg har alligevel læst din tekst igennem. Måske vil du synes om mine ideer, så du får dem her :wink:

Medicinstudiet er jo meget hårdt, gennemsnitligt hårdere end andre studier (ikke at jeg personligt har erfaret dette - men det siger man). Læsestoffet er overvældende stort, og mange studerende kan finde på at bruge 50 timer om ugen på at forberede sig.
Jeg tror derfor, at man skal være glad for at læse store mængder for at klare sig gennem studiet. Måske skal du give en begrundelse for, hvorfor du ser frem til at begrave dig i så store mængder læsestof, og fortsat klare dig gennem studiet, når studiet til tider vil blive tørt…
Nu skal jeg jo ikke fortælle dig, hvad du skal, for jeg har jo som sagt ingen erfaring med kvote to ansøgninger… Men måske kan du bruge ideen til noget? :slight_smile:

Hej Martin

Som du nok har fundet ud af gennem stud med kom jeg selv ind på KU via kvote 2 for næsten 2 år siden i første hug og har derfor prøvet at skrive den famøse kvote 2 ansøgning. Jeg har et par kommentarer, positive og negative.

  • Min ansøgning var 1,5 s. så det er ikke maksimalt 1 siden men prøv at hold det så kort og konkret som muligt. CV maks 2 sider.

  • Som du selv skriver, dokumentation dokumentation og dokumentation. Hvis du har noget der ikke er dokumenteret kan du risikere de ikke tæller det for noget.

  • I dit afsnit omkring at “fange interessen” har du nogle gode ting men også nogle ting som jeg personligt synes høre til, men husk det er din ansøgning
    Du skrive selv senere at det er vigtigt at du fokuserer på studiet og ikke jobbet som læge, og dette er ganske korrekt og nok noget af det vigtigste og en af de største fejl mange begår. MEN derudover er det så også vigtigt at hvis du nævner noget skal det relateres til studiet og hvorfor det gør dig mere egnet til studiet end andre (uden sætte andre i et dårligt lys). Hvis du ikke kan sætte det i sammenhæng med studiet, så er der ingen grund til at nævne det.
    Derfor når du nævner noget som “jeg syede mit første sår”, så kan jeg ikke umiddelbart se hvordan det skal relateres til studiet.

  • Jeg synes det er fint at du bringer på banen at du selv har været patient, og derfor har en forforståelse for hvad patienter evt. gå igennem følelsesmæssigt, men når det så er sagt ville jeg ikke sige for meget om det. Husk det er vigtigt at skrive ting der får dig til at skille dig ud fra mængden og der er nok mange der har prøvet at være patient.

  • Du snakker om at lægge vægt på deadlines. Det tror jeg er ret forventet så jeg ville lægge vægt på noget andet.

  • Jeg synes det er ret interessant/fedt det du skriver om forventninger til studiet. Det kunne du bygge en fed afslutning på.

Hvor har du tænkt dig at søge?
Har du noget erhvervserfarring?
Har du en videregående uddannelse? - Videregående uddannelse er noget KU går meget op og den skal (helst) være færdiggjort.

Håber det kan hjælpe lidt :slight_smile:

Tusind tak. Jeg sætter pris på at du alligevel gad at tage tiden til at læse min disposition igennem, selvom du måske ikke havde den store erfaring. Dog behøves man ikke at have den store erfaring for at komme med ideer! :slight_smile:

  • Jeg kan sagtens bruge dette til noget!

Tusind tak! Jeg sætter pris på, at du gider at sætte tid af til at læse min disposition! Og jeg følger dig i den konstruktive kritik, hvilket jo er positivt :slight_smile:

Mit højeste ønske er nok Kbh, men da dette kræver et ulideligt højt snit, bliver jeg nødt til at søge kvote 2, hvilket jeg ved er utroligt svært, da der er mange kvalificerede ansøgere! Men mine prioriteter ser således ud:

  1. København (Kvote 2)
  2. Aalborg (Kvote 1)
  3. Aarhus (Kvote 2)
  4. Odense (Kvote 2)

Mht. erhverserfaring har jeg arbejde(t) som samarit. Dertil arbejder jeg nu på 4 forskellige plejehjem, hvor jeg ‘selvfølgelig’ begår mig i plejen. Jeg har også været i praktik på en del sygehuse, altså noget som jeg selv har fået sat i stand.

  • Jeg har ingen videregående udd., da jeg bliver student til sommer :slight_smile:

Hej :slight_smile:

Jeg søger selv ind via kvote 2 i år, så ved ikke 100% hvad der virker. Dette er dog tredje år jeg søger ind, så jeg har virkelig gået i dybden med kvote 2 ansøgninger de sidste 3 år, så måske jeg kan være til hjælp alligevel :slight_smile:

Maksimal længde på ansøgningen er 4800 tegn med mellemrum, fordelt over maksimalt 2 sider. Men jo kortere, jo bedre.
En velformuleret, kort ansøgning med “luft”, dvs at ikke alt er skrevet i en stor, sort blok, viser at du har overskud.

KU lægger stor vægt på at være studieegnet og klar til at læse et langt, krævende studie. Som dig, har jeg heller ikke en videregående uddannelse. Så gælder det om at overbevise dem, på en anden måde, at man godt kan læse.

Sørg for at dit CV er overskueligt og målrettet medicinstudiet. Så kan du spare plads i din motiverede ansøgning, for som du selv skriver kan du slippe for at forklare alt hvis de kan kigge i dit CV.

Jeg synes din disposition er meget fin. Den viser at du reflekterer over dine erfaringer og færdigheder og arbejder på at søge ind via kvote 2. At søge ind via kvote 2 er hårdt arbejde, det drejer sig om så meget andet end at bare skrive en motiveret ansøgning, og jeg synes din disposition viser at du brænder for dette. Du har også en hel del erfaring, så er det bare at finde ud af hvad du vil lægge mest vægt på. Stod det til mig, ville jeg lægge vægt på radiologikurset og dine praktik ophold, men som sagt er jeg ikke ekspert på dette og er ikke kommet ind via kvote 2, så det kan være at andre ville lægge vægt på noget andet.

Held og Lykke :slight_smile:

[quote=“Voha” post=86314]Hej :slight_smile:

Jeg søger selv ind via kvote 2 i år, så ved ikke 100% hvad der virker. Dette er dog tredje år jeg søger ind, så jeg har virkelig gået i dybden med kvote 2 ansøgninger de sidste 3 år, så måske jeg kan være til hjælp alligevel :slight_smile:

Maksimal længde på ansøgningen er 4800 tegn med mellemrum, fordelt over maksimalt 2 sider. Men jo kortere, jo bedre.
En velformuleret, kort ansøgning med “luft”, dvs at ikke alt er skrevet i en stor, sort blok, viser at du har overskud.

KU lægger stor vægt på at være studieegnet og klar til at læse et langt, krævende studie. Som dig, har jeg heller ikke en videregående uddannelse. Så gælder det om at overbevise dem, på en anden måde, at man godt kan læse.

Sørg for at dit CV er overskueligt og målrettet medicinstudiet. Så kan du spare plads i din motiverede ansøgning, for som du selv skriver kan du slippe for at forklare alt hvis de kan kigge i dit CV.

Jeg synes din disposition er meget fin. Den viser at du reflekterer over dine erfaringer og færdigheder og arbejder på at søge ind via kvote 2. At søge ind via kvote 2 er hårdt arbejde, det drejer sig om så meget andet end at bare skrive en motiveret ansøgning, og jeg synes din disposition viser at du brænder for dette. Du har også en hel del erfaring, så er det bare at finde ud af hvad du vil lægge mest vægt på. Stod det til mig, ville jeg lægge vægt på radiologikurset og dine praktik ophold, men som sagt er jeg ikke ekspert på dette og er ikke kommet ind via kvote 2, så det kan være at andre ville lægge vægt på noget andet.

Held og Lykke :)[/quote]

Tusind tak for svar!

Det er dejligt at få styr på længden, fordi jeg kunne virkelig ikke finde noget!! Og det er især også dejligt liiige at få lidt ros og konstruktiv kritik!

Må jeg spørge om hvad din baggrund er? Hvordan kan det være at DU lige netop søger kvote 2. Og ved man hvordan det kan være, hvis man bliver afvist? Er det på ens ‘baggrund’ eller er det på den motiverede ansøgning osv. osv?