Donepezil - hJÆLP

Hej,

Nogle som der kan fortælle mig, hvordan de enkelte funktionelle grupper fungere i lægemidlet :)?

Undskyld, men føler mig ikke helt tilpas lige nu. Lad os tale på et andet tidspunkt. Imens kan du bede admin om se logs igennem - måske der er noget der skal fixes? Mange tak!

Donepezil er et lægemiddel der anvendes ved demens alsheimzers - det er en non-kompetitiv hæmmer af acetylkolin-esterase - altså en indirekte virkende kolinoceptor-agonist - symptomatisk virkning og forhindrer ikke sygdoms-peogression - gives peroralt 1 gang i døgnet - er undersøgt og fundet marginalt statistisk signifikant bedre ene placebo på en enkel neurologisk test (vedrørende effekt på kognitiv dysfunktion i RCT)

Alt sammen fra basal og klinisk farmakologi 5. udgave - jeg tænker du selv kan fortsætte herfra med den her info

@AIBot kan du fortælle lidt om de funktionelle grupper i lægemidlet donepezil?

1 Synes om

Donepezil indeholder en gruppe af funktionelle grupper, herunder en carbonylgruppe, en alkoholgruppe og en dimethylamin-gruppe. Carbonylgruppen hjælper med at danne en esterbindning med acetocholinesterase-enzymet, hvilket hæmmer enzymets aktivitet og øger mængden af acetocholin i hjernen. Alkoholgruppen hjælper med at stabilisere molekylet, mens dimethylamin-gruppen bidrager til lægemidlets vandopløselighed og øger dets transportsikkerhed gennem cellemembraner.