Sagen er den at jeg er dumpet både cellebio og genetik på 1. Semester. Jeg har altid været god i skolen og dette er et kæmpe nederlag for mig. Jeg har totalt mistet gejsten og ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg havde mange IT problemer ved begge eksaminer som måske har påvirket det og har allerede sendt en klage ind. Nogle der har nogle gode råd/tips til re-eksamen eller motivation for at fortsætte?
At dumpe på medicinstudiet er, som du nok har hørt 1000x efterhånden, meget normalt.
Det er kun de færreste der kommer igennem studiet, uden at dumpe et par stykker. Det at skulle til reeksamen, er en mulighed for at blive bedre til stoffet, og at være stærk i cellebio hjælper virkelig på nogle af de senere semestre.
Som et plaster på såret kan jeg tilføje at der ofte er kæmpe forskel på sværhedsgraden fra eksamen til eksamen, og det kan jo være at jeres var ekstra svær, eller at det bare var lige præcis de emner du synes var mest lort.
Hvis du har en læsegruppe at trække på er det en ide, ellers kan du se om andre der også skal tage den om, som vil læse op sammen.
Ift. det tekniske… Hvis du kan åbne Wiseflow + gemme eksamensbesvarelsen som PDF, så er du 90% af vejen.
Til selve genoplæsningsprocessen vil jeg anbefale at du sørger for at have styr på basics, og så bygger videre derfra. F.eks kan du gennemgå cellebio forelæsningsslides, og prøve at fremlægge dem for din kattehund eller bare dig selv. Det en god måde at finde frem til ens weakpoints!
Tidl. eksamenssæt er også nice at teste dig selv af på, og mindes at de var glade for at genbruge spørgsmål i både cellebio og genetik, så hvis du kan besvare de tidl. eksamenssæt nogenlunde fornuftigt, er der god sandsynlighed for at du også kommer til at kunne besvare de spørgsmål de stiller til reeksamen.
All-in-all synes jeg du skal give re-eksamen et skud - jeg hepper og tror på dig livia5700! Goodluck
Tag til reeksamensmødet og find måske en anden der står i samme situation, og få tips og tricks der. Studievejledningen er god, ligesom man kan hive fat i mentor eller tutor. Jeg har også hørt at man kan kontakte censor og få et lille møde med feedback på ens opgave, så man ved hvor man skal starte.
Sørg for at holde sommerferie, det skal nok gå! Alternativt kender jeg flere, som har taget semesteret om, men mon ikke det går i andet forsøg <33
Brug det som en dyr lærestreg, så du ikke kommer til at stå i samme situation nogensinde igen. Tro mig, du er ikke den første og heller ikke den sidste, der har dumpet både genetik og cellebio - der er folk før dig, der er kommet til at gøre det samme, og de er videre i dag og de bliver læger også. Ja, du får en hård start på studiet, men hvis du lærer af det her, så kommer du til at blæse igennem resten af det. Det her siger intet om din intelligens eller evne til at blive læge, det er nok mere studieteknik, der skal justeres. Pøj pøj med det kommende kollega!