Dumpet eksamen 1. semester

Hej allesammen

Jeg er 1. semester på AU, og har lige fået svar på cellebiologi eksamne, som jeg desværre er dumpet. Jeg er dukket op til alle timer og forelæsninger, og føler selv jeg har læst godt op, så det er mega nedern og demotiverende at dumpe.
Jeg skal op igen engang midt august, og vil derfor høre om I har nogle gode tips?

1 Synes om

Jeg var også til cellebio eksamen nu her og Anki hjalp mig meget samt at lave tidligere eksamenssæt og så lave flashcards med de ting, som jeg ikke kunne huske. Derudover øvede jeg øvede også en del kemiopgaver. Men jeg følger også, at det var et ret trælst eksamenssæt vi fik.

Er enig med BuGiJu. Var også selv op i sættet, og føler især opgave 4 voldede mig problemer. Personligt vil jeg også kigge på anki og tidligere eksamenssæt, det følte jeg hjalp.
I cytologidelen og lidt membranfysikdelen var Ninja Nerd personligt også en meget stor hjælp. Han var meget god til at forklare det, der er det allervigtigste at vide, og det var mere overskueligt end forelæsningerne. Selvfølgelig ikke så høj detaljegrad, men det bliver dækket af anki (vil jeg mene).
Og sidst men ikke mindst, så at blive fortrolig med formelsamlingerne; hvis man ved, hvordan de skal bruges, kan det virkeligt hjælpe, når man sidder fast i kemi- eller biofysikdelen af eksamen.

Så enig! Opgave 4 var en værre omgang bæ :weary: Jeg synes, at det er lidt vildt, at de valgte at basere næsten hele biokemidelen på opløselighedsproduktet.

Ikke kun det, men så også kun at have én decideret “kemiopgave” i sættet, 4 cytologiopgaver og 2 biofysikopgaver.

Jeg tror, at opgave 4 er hvad der afgjorde om man fik 10 eller 12. Jeg har i hvert fald svaret en del forkert ved opgave 4, men jeg endte alligevel med 10. Det forklarer også hvorfor kun sådan 2-3 personer har fået 12. Man kunne godt mærke på folk efterfølgende, at opgave 4 var noget uventet.

Ja, det er nok rigtigt. Men det er lidt svært at vurdere sine egne fejl, når der ikke er lagt en vejledende besvarelse op. Jeg håber virkeligt, at den kommer snart.

Venter også på den vejledende besvarelse. Prøver at forså, hvordan jeg har dumpet den. Føler selv jeg svarede omkring 70 % rigtigt.

Samme her, opgave 4 gik overhovedet ikke godt, men føler jeg svarede rigtigt på det meste andet.

Jeg havde skrevet meget detaljeret i de fleste besvarelser (burde jo ikke trække ned). Opgave 1,3,5,6,7 havde jeg svaret tilnærmelsesvist alle rigtige (i hvert fald, hvad jeg tror). Måske er det fordi det er en helhedsvurdering, så kemidelen fra opgave 4 trækker ned. Har svært ved at overskue, hvordan jeg skal bestå næste eksamen i august, hvis 50 % ikke er nok til at bestå.

Præcis, mener også jeg gik godt i dybden. Det bekymrer mig også, og er virkelig demotiverende :confused:
Vi må håbe på det bedste

Begynder du allerede at læse op til re nu?

Nej, jeg planlægger at begynde at læse to uger inden reeksamen med en stram eksamensplan. Jeg tror ikke, det er nødvendigt med mere tid, da vi allerede har læst op til den første eksamen, og det meste af stoffet stadig er friskt i hukommelsen.

Fedt, tænkte også det ville være for tidligt at allerede begynde nu :melting_face:

I har ret til at vide, hvad der gik galt (ifølge dem) i jeres besvarelse fra censorerne. Der står vist nok en mail om det på post AU, hvor de kort forklarer, hvordan man kan få feedback på Wiseflow.

Jeg har dumpet genetik to gange, bestået tredje gang med en god karakter og skal til cellebio første gang her i august, så mit svar er måske ikke helt repræsentativ for faget, men ikke desto mindre kan jeg godt dele mine erfaring: aktiv læring virker meget bedre end passiv, fordi eksamen i sidste ende er ‘aktiv’:

Passiv: læse pensum (måske endda flere gange), være til alle forelæsninger, måske tage mange noter og følge med i holdopgaver/studiecafeer det bedste man kan, men ikke bruge mere tid end der er afsat eller man har sammen med sit hold/læsegruppe. Repetere ord og begreber i eksamensoplæsningen, evt. løse opgaver.

Aktiv: lægge absolut flest kræfter i at løse holdopgaver og virkelig forstå dem, evt løse supplerende opgaver i medicinsk kemi og lave alle gamle eksamenssæt; altså gå fra opgave tilbage mod læsning og læse dét der skal til for at løse hver opgave, men ikke alle detaljer, medmindre man lige har tid tilovers.
Hermed nedprioritere at læse pensum / læse lettere hen over det og måske kun tage noter i form af overskrifter, figurer, tegninger, enkelt og præcist uden for mange detaljer.

Jeg synes det er supersvært med den aktive læring, hvor hvordan ved man hvilke detaljer man kan lade være?
Men det er i hvert fald helt klart dét der gjorde forskel mellem dumpet og rigeligt godt bestået for mig i genetik, i stedet for min tidligere (ret rigide) pensumlæsning (2,5 gang igennem det hele).

Håber du kan bruge det til noget