Eksamensforberedelse

Hej, jeg skal op til min første eksamen på studiet om en måneds tid, og vil gerne så småt begynde på at læse op til eksamen. Jeg er lidt i tvivl om metoden, man skal benytte, da jeg gerne vil kunne huske, det jeg læser nu til eksamen, da der er en del sider, og jeg gerne vil benytte samme metode gennem læsningen. I bund og grund vil jeg bare gerne vide, hvordan pensum skal håndteres. Er det mest optimalt at besvare læringsmålene, tage noter ved siden af eller bare læse og forstå?

Lad mig spare dig for meget hovedpine studiet igennem: Hvis du besvarer gamle eksamenssæt i måneden op til at du skal til eksamen og du lærer svarene her udenad vil du kunne sikre dig minimum et fire-tal til alle de skriftlige eksamener.

Ja, det er en god ide at lave de gamle eksamenssæt rigtig mange gange (uden hjælpemidler, da hjælpemidler heller ikke er tilladt til eksamen). Så finder man også ens svage steder. Dem er det en god ide at notere, for så husker man lige at læse ekstra om dem :slight_smile: Det virker i hvert fald for mig at gøre sådan :slight_smile:

En anden god ting er at tage noter i hånden. Så husker man (jeg det bedre).

En tredje ting der er rigtig god er at fortælle andre om det, man har læst. For hvis man kan det, så er det jo fedt, men det er samtidig også en god mode at spotte ens svagheder, de steder hvor man bliver i tvivl. For så ved man at det skal man lige øve lidt mere.

Hvis du skal til spot eksamen har jeg en rigtig god side, hvor man kan øve sig i spot prøverne: micro.sdu.dk.

Held og lykke :slight_smile:

Tag allerede nu og se på nogle eksamenssæt, så du får et indtryk af niveauet og hvad du skal fokusere på under læsningen.

Nogle har det godt med at skrive nogle stikord under læsningen. Jeg synes, at det er en god idé, men man skal passe meget godt på ikke at skrive side op og side ned. Første gang man læser et emne synes man, at alt skal skrives ned, så det ikke glemmes. Man kommer dog til at huske mere end man tror. Det er i hvert fald min erfaring.

Er helt enig med Smileyen, at fortælle andre om hvad man har lært er det bedste. Som man siger, “det er kun underviseren der gavnes”.
Og er totalt enig med Struensee, det vigtigste er at kværne en hel masse eksamenssæt igennem tre ugers tid op til eksamen.

Hvis du går på 1. semester på KU anbefaler jeg, at du dropper kemilæsning og laver en masse eksamensopgaver i stedet for. Hav bogen ved siden af, til at slå det op, som du ikke forstår. Dette siges dog med forbehold, da jeg ikke ved hvor meget eksamenen har ændret sig med den nye studieordning.