Eksamensgennemsnit KU

Hei,

Jeg søker fra Norge (gjennom kvote 2) og er dermed ikke helt orientert når det kommer til den danske studentereksamen. På Mit KU står det at jeg har et “eksamensgennemsnit” på 9 (dersom noen vil uttale seg om det er et godt snitt eller ikke må dere bare gjøre det). Men hvis jeg har forstått det riktig ser noen universiteter på “fagsnit” også, gjør KU dette? Det står ingenting om et fagsnitt på Mit KU hvert fall. Så er det eksamensgjennomsnittet som står i KU som jeg søker inn med?

Side note; jeg supplerer Engelsk B, vil karakterene fra dette endre på snittet som står i Mit KU?

Jeg setter pris på innspill :slight_smile:

Hej!

KU kigger kun på dit fagsnit når de skal en vurdering via kvote 2, og hvis man samtidig har taget kvote-2 prøven. Dit kvote 2 fagsnit er karaktergennemsnittet for de fag, som er adgangskrævende for medicinstudiet. Da du er fra Norge så skal du søge via kvote 2 af administrative årsager, men det betyder ikke, at du skal tage kvote 2 testen. Hvis du ikke har taget testen, vil du automatisk blive vurderet igennem kvote 1, og med et snit på 9 er der ikke store chancer for optagelse, idet snittet for at blive optaget på medicin typisk ligger på 10,3-10,6.

Jeg ved ikke hvordan det fungerer med udlændinge, men hvis du har en dansk gymnasial uddannelse, vil karakteren kun ændre dit gennemsnit, hvis den er lavere end den karakter, du har fået på et lavere niveau. Så hvis du fik 10 i Engelsk C og får 7 i Engelsk B, vil det trække dit gennemsnit ned. Derimod hvis du får 12, vil der ikke ske nogen ændring.

Held og lykke.

1 Synes om

så i kvote 2 kigger de også på ens fagsnit? hvis mit gennemsnit nu er 6.1, men jeg klarer mig godt til prøven blandt de andre, så har jeg vel et bedre optagelsesbasis end de andre?

Kvote 2-optagelsen er en helhedsvurdering, hvor både ens fulde gennemsnit samt fagsnittet i Kemi eller Bioteknologi indgår. Men kvote 2-prøven vægter højere end karaktererne fra gymnasiet. Så for at svare på dit spørgsmål: ja. Held og lykke