[quote=“Jesper R Balle”:h1372ixt]Forklar venligst det.
Hvis folk betaler selv, hvordan presser det saa de offentlige financer. Er det fordi lægen istedet skal tvinges til at være offentlig ansat??[/quote]
Nu er det ikke nødvendigvis de offentlige finanser man presser ved at fravælge det offentlige sundhedssystem. Som jeg ser det, er det snarer et spørgsmål om, hvorvidt man vil ind på en bane, hvor der for læger vil være to systemer at vælge imellem:
Et, hvor man (generelt) arbejder i det offentlige, og dermed er forpligtiget til at yde den samme service til alle borgere, der måtte have behov for assistance.
Et andet system, hvor man, da man kan tjene mere/have bedre arbejdstider/få større indflydelse på sin arbejdsdag eller andet, udelukkende arbejder for dem, der har de økonomiske resourcer til at betale for ens ydelser.
For mig at se er et system, hvor der ikke er lige adgang til fx lægeydelser (altså et, hvor dem der har råd han få en bedre/hurtigere/grundigere/mere kompetent? behandling) ikke et, der er værd at tilstræbe i et land som Danmark. Problemet er så bare, at jeg samtidig mener at det er meget vigtigt, at vi alle (både læger og patienter/kunder) har lov til at vælge hvordan vi vil indrette os - et forbud mod private initiativer og selvstændig erhvervsvirksomhed for læger vil derfor være mindst lige så malplaceret som et rent betalings-sundhedssystem…
Men jo, øget brug af private sundhedsydelser presser det offentlige sundhedssystem - og det er måske en god ting? Det kunne jo være at det offentlige system blev bedre af at få lidt konkurrence…? Men jeg mener altså man skal være meget varsom med at lade den øgede konkurrence ske på bekostning af en gruppe, der ikke kan/vil skaffe sig den bedste behandling - det vil være den sikre vej til at sundhedssystem med amerikanske tilstande, hvilket jeg i hvert fald ikke synes er fornuftigt…
(p.s.: bemærk venligst min totale udeladelse af ordet solidaritet og andre mere eller mindre kommunistiske ytringer
)