Enkeltmandsfirma og lægevagtkørsel

Hej…
Emnet har været oppe før, men ikke helt i denne form. Jeg skal til at køre lægevagt (er i blokstilling i almen medicin) og har hørt en fugl synge om at det kan betale sig at oprette et enkeltmandsfirma, for at kunne trække ting fra til feks indkøb af udstyr til lægetaske, computer og telefon. Er der nogen der har erfaring med det?
Jeg synes det ser lidt uoverskueligt ud og har svært ved at gennemskue hvordan jeg griber det an. :?:

Jeg er i samme situation som dig.

Jeg har dog nogle punkter jeg vil bidrage med som en hjælp - derudover har jeg nogle punkter jeg håber du eller andre kan hjælpe mig med.

Tips jeg giver videre

  1. Du opretter en enkeltmandsvirksomhed via en blanket der sendes til SKAT. Se her:
    http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1769419

  2. Du får nu et CVR nummer (virksomhedens CPR nummer). Opret nu en NEMkonto knyttet til CVR nummeret og lad alle betalinger til firmaet ryge herind.

  3. Har du udgifter til firmaet (lægetaske, remedier mv.) så betal via den nyoprettede Nemkonto og redegør for udgifterne på din udvidede selvangivelse. Gem kvitteringer således du kan retfærdiggøre dine køb overfor skat hvis de skulle finde på at spørge dig.
    Besparelsen ligger nu i at du betaler udgifter af de indtjente penge FØR skat. Dvs. du betaler udgifter af ubeskattede penge og først derefter tager Skat sin skatteprocent.

  4. Husk du har mulighed for at tilmelde dig virksomhedsskatteordningen (VSO). Dette indebærer at du kan lade pengene stå i firmaet (ikke trække dem ud til privatforbrug). I så fald beskattes du kun med 25% (virksomhedsskat) og kan herefter sætte dem i aktier, bolig eller anden investering firmaet ønsker at investere i, ja du kan også vælge at købe praksis via din enkeltmandsfirma.
    Vil du imidlertid en dag trække pengene ud til privat forbrug skal du betale din normale personsskat (fratrukket de 25% du allerede har betalt).
    Fordelen ligger i at du kan “geare” dine investeringer idet skat ikke tager hele sin normale procentsats (personskat og evt topskat) men kun de 25%. Så vidt jeg kan se er det MEGET fordelagtigt, især hvis du en dag vil købe praksis for pengene.

Mine tvivl:

Jeg er nu imidlertid i tvivl hvad det angår momsregnskab!!
Normalt er det sådan at man får en betaling for sine ydelser og denne betaling er inkl. moms. Alt din momsindtægt skal du give til SKAT ved årets afslutning. Har du imidlertid udgifter til virksomheden (du skal feks. købe en lægetaske) betaler du en pris for denne (inkl. 25% moms). Ved årets afslutning kan du så trække dine momsudgifter fra dine momsindtægter og kun betale differencen tilbage til SKAT. På denne måde sparer du momsen på dine indkøb/udgifter til virksomheden.

Jeg er imidlertid i tvivl om der er en momsindtægt på de penge man får fra vagtlægekørsel og således i tvivl om man kan trække momsen fra på udgifter til virksomheden som ovenfor anført. Nogen der kan hjælpe.

Venligst og mange tak for hjælpen

Mefisto

Andet tip; sælg alle dine studiebøger til dig selv - virksomheden har jo brug for faglitt og den er jo ikke billig… (omfattet af bundfradrag)

[quote=“frold”:2f8magy9]Andet tip; sælg alle dine studiebøger til dig selv - virksomheden har jo brug for faglitt og den er jo ikke billig… (omfattet af bundfradrag)[/quote]Må man det? Og hvad så med den lægetaske med udstyr som jeg allerede har investeret i?

Hvorfor skulle man ikke kunne det?

Vedr lægetakse og andet nødvendigt udstyr for at sikre driften i firmaet, så må der vel gælde det samme som med faglitt. Du kan evt ringe og høre lægeforeningens skatte-ekspert…

Hvad med bil (til at køre lægevagtskørsel)? Nogen der ved noget om det?

Hvad tænker du på? Du bliver jo godtgjort per kørt km, så tror ikke der er yderligere fordele?

Tænkte mere på om man kan trække selve købet af bil fra i skat?

Hvad er nummeret og navnet på lægeforeningen skatteekspert?? Har en del spørgsmål!

Du kan se ansatte i Yngre læger på

http://www.laeger.dk/portal/page/portal … KR_ANSATTE

Har lige sendt en mail, men har ikke fået svar endnu… Måske må jeg høre dine spørgsmål pg blive inspireret?

Hej Shigella

Har du fået svar på nogle spørgsmål ang. ovenstående?

Kan du bidrage med nogle guldkorn??

Han skrev:

"Jeg ser ikke noget problem i, at du sælger til dit firma, men hvordan man skal prissætte udstyret ved jeg ikke. Normalt regner man med afskrivning over en 3 års periode, hvis der er tale om mindre ting såsom PCer o.lign. "

Spørgsmålet er om jeg skal snakke med skat? Eller bare se om det går?

Er der nogen der har ide’ om hvordan man prissætter sådan noget som en lægetaske?

er der noger der vil købe en fin læge taske med udstyr. der er for 5000 kr for nyt. vi kan snakke om prisen. tlf 25363165. mvh kenneth.