Enkeltmandsvirksomhed og eksterne vagter!

Kære kollegaer

Jeg har brug for lidt vejledning vedrørende eksterne vagter i forbindelse med mit enkeltmandsfirma.

Jeg har for øjeblikket en fast ansættelse (37,5 time pr uge) som ph.d. studerende (klinisk assistent).

Ved siden af dette faste arbejde tager jeg ekstra vagter dels på medicinsk afdeling dels på kirurgisk afdeling på et andet hospital. Det er naturligvis meget varierende hvor mange vagter jeg tager.
Jeg har oprettet et enkeltmandsfirma som skal tilmeldes virksomhedsskatteordningen.

Mit spørgsmål går nu på - kan man godt anse mine eksterne vagter (som er udover min faste ansættelse) som berettiget til at gå igennem mit enkeltmandsfirma??

Alle erfaringer/input modtages med kyshånd!!

Mefisto

Jeg er i en nærmest tilsvarende situation da jeg er PhD-studerende, og tager eksterne vagter på Psyk. Jeg har ingen erfaringer med det du spørger om, men vil MEGET gerne vide om der er nogen økonomiske fordele ved oprettelse af enkeltmandsfirma?

du kan kun oprette et firma, og have det hvis du har mere end én kunde.

Og så kræver det nok også at afdelingen har lyst til at ansætte dit firma til at dække vagterne - det kan give problemer på personalekontoret!

ja, men de spare feriepenge, og udgifter hvis du bliver syg.
Samtidig skal du selv sørge for en erhvervsforsikring… osv osv osv
Plus penge til en revisor pga dit regnskab.
Lave moms afregninger 4x årligt, de første 2 år, hvorefter afregningerne, (såfremt dit firma ikke har en så stor omsætning), kan nedsættes til x2 årligt.

Men du kan trække forskellige udgifter fra, som du har behov for for at kunne udføre dit arbejde, fx computer, bøger, osv sov (såfremt du også holder fordrag)

Bare husk at du ikke må trække ting fra i firmaet, med henblik på at få nogle arbejde, fx bøger i noget som du ikke underviser i pt…
Eller bøger i håb om at du kommer til at undervise i det…