Det ser mere og mere ud til, at studiet bliver et CV-ræs (eller rettere forskningsræs) ligesom så mange andre lande, så hvor vigtige er de andre 6 lægeroller egentlig? Mit indtryk er, at forskning er det vigtigste, når det kommer til at søge intro og HU, og at de egentlig er lidt ligeglade med foreningsarbejde, osv., men er det bare mig, der tager helt fejl?
Det hele har taget overhånd. Jeg ville håbe at alle studerende ville tage det mere med ro. Når så mange bruger studietiden til at opbygge et CV fordi man tror det er nødvendigt at udfylde de 7 lægeroller samtidig med at gennemføre et hårdt og krævende studie, så presser vi/I simpelthen hinanden så det bliver unormalt “bare” at være læge. En almindelig læge uden imponerende CV efter endt studie ender med at være tabt på jorden fordi alle andre har alt muligt crap på deres cv.
Ej Sorry, men synes jeg simpelthen at det tager overhånd med det CV og det er ikke sundt for os eller vores kollegaer/kommende kollegaer.
Lad dem der synes det er sjovt og givende at arbejde frivilligt gøre det. De der finder det interessant at forske kan gøre det. Og de der bare gerne vil have et almindeligt studieliv og tilbringe tid i fredagsbaren de skal også have lov at gennemføre og få et hæderligt job.
Alle læger skal ikke være ens. Alle læger skal ikke forske. Nogen skal også “bare” være klinikere, det kan glemmer vi nok lidt ind i mellem.
Skrevet i bedste mening.
Dbh.
KmK
Jeg er i bund og grund enig, men omstændighederne taget i betragtning er der ikke så meget man kan gøre, hvis man vil ind i et specifikt speciale eller tage HU i en af de større byer. Som medicinstuderende i dag har man bare ikke den luksus længere.
Mit opslag handler delvist om denne problematik, da det ser ud til, at selv de 7 lægeroller er ligegyldige nu til dags, hvor forskning + netværk er 1. prioritet, som også er tilfældet i mange andre lande efterhånden.
@BuGiJu
Jeg er uenig i din betragtning ud fra personlig erfaring.
Ved ansættelse i HU kardiologi (region Øst) lægger ansættelsesudvalget vægt på alle lægeroller, men prioriterer 3:
- medicinsk ekspert (antal måneder efter intro, ekkokardiografi kundskaber og bl.a. bagvagtsfunktion),
- akademiker (PhD og fortsat forskning/publikationer), -
- leder/samarbejde (f.eks. UKYL, TR, deltager i de faglige selskaber som f.eks. nucleusmedlem i arbejdsgrupper, udarbejdelse af NBV).
De resterende lægeroller skal man også have fyldt godt.
Men, alt der tages i betragtning er typisk hvad man har opnået som læge og studie-erfaringer tæller meget mindre (hvis overhovedet).
Jeg synes at ansættelsesudvalget viser en stor integritet og transparens i og om processen. Der afholdes f.eks. symposier arrangeret af Foreningen af Yngre Cardiologer, hvor hele processen, relevante krav og statistikker fra tidligere ansættelsesrunder gennemgås og rygter/synsninger addresseres.
Jeg har ikke viden om andre specialers forhold, men ved alle ansættelsessamtaler sidder også repræsentanter fra Yngre Læger som jeg er sikker på reagerer hvis der er forhold som ikke er acceptable.