Hej, jeg sidder her under uddannelsen og overvejer et faglig relevant studiejob. Ikke så meget fordi jeg har brug for den ekstra indtægt med mere fordi at jeg bliver skræmt af CV ræset der lyder til at være efter endt uddannelse mht stillingerne bagefter.
Skyder jeg mig selv i foden ved at kun fokusere på undervisningen samt eksaminerne og ikke fordele min tid ud på noget faglig relevant arbejde?
Alle er i sådan en kronisk panik tilstand lige nu og jeg synes vi bør være bedre til og trække vejret med det ræs. Du skal fokusere på det du har overskud og lyst til. Du kommer til at se en masse patienter når du bliver uddannet og ellers har du jo forløbet under praktikken, endvidere har du mulighed for forskning under f.eks. KBU’en.
Bare fordi man har et fagligt relevant arbejde, gør ikke nødvendigvis en til en bedre kandidat. Se dine klinikophold som der hvor du skal shine - mød velforberedt op, vær nysgerrig, tør at prøve ting, men også kende dine grænser (sige fra f.eks.). Forskning og diverse poder jobs er sikkert noget som betyder noget for nogle afdelinger, men jeg tør næsten vædde en hat (selvom jeg kun er medicinstuderende), at kemi - nok er en af de vigtigste parametre - men her må et par allerede uddannet læger komme på bane og forklare hvordan det er.
Investere din tid som du finder den bedst, resten skal nok komme
Jeg har mit job i praksis fordi jeg synes, at det giver mig motivation til læsesalen og noget konkret at bruge min viden til, samt et pusterum fra alt det “boglige”. Måske det giver plus fremadrettet, men for mig er det mere vigtigt at det er positivt for mig lige nu og her. Hvis du ikke helt har lyst og kun gør det for fremtiden, som alligevel er uvis, så ville jeg ikke bruge energien på det, når økonomi ikke spiller den store rolle. Hører alligevel ofte, at der bliver lagt mest vægt på cv efter uni.
Gør det du føler for, men kæmpe anbefaling herfra at arbejde i almen praksis - jeg synes det er sjovt som studerende!