Er medicin det rige valg, hvis man

, , ,

Hej kære medicinstuderende

Jeg har overvejet at søge ind på medicinstudiet til den ordinære ansøgningsrunde. Men når jeg kigger på de lærerbøger som bliver anbefalet til kurserne på bacheloren, kan jeg se, at mange af dem er engelsksproget. Og engelsk er ikke lige min stærke side, hvilket får mig at genoverveje mit valg af uddannelse. At jeg læse faglitteratur på engelsk og især når det er sådan nogle hardcore/tunge på medicinstudiet, har gjort mig lidt nervøs. Har haft mulighed for at snuse lidt til nogle af bøgerne, kan jeg godt fornemme, at bliver meget udfordrende for mig.

Er der andre medicinstuderende som har stået i samme situation, men alligevel har klaret sig godt i gennem studiet? Vil meget gerne høre jeres oplevelser :slight_smile:

Du skal bestemt ikke bekymre dig om det engelske på medicin. De fleste gange er bøger ne på dansk dog kan der godt være en engelsk bog til fx fysiologi eller genetik. Men ellers så er der også altid de danske Powerpoint slides og til holdtimer bliver alting forklaret på dansk!
Det er faktisk de færreste der læser pensumbøgerne på medicin

1 Synes om

Ved nu ikke helt om “Det er faktisk de færreste der læser pensumbøgerne på medicin.”

Selvom en engelsk bog er pensum, vil de danske fagbøger oftest også være pensumdækkende eller næsten pensumdækkende, dvs nok til at få et 10 tal hvis du rent faktisk kan hele bogen.

På AU er det kun 11. semester der reelt er engelsk baseret. Der er andre semestre hvor en engelsk bog er anbefablet, men man sagtens kan klare med en dansk tilsvarende fagbog.

1 Synes om

Tak for jeres svar :slight_smile:

Skal det så forståes som, at man altid kan finde en dansk alternativ til kuserne? Har nemlig tænkt mig at søge ind på KU som 1.prio, er der nogen som har erfaringer med KU?

Jeg går på KU og du kan sagtens finde relevant pensumdækkende litteratur på dansk. Der kan dog være nogle kurser hvor du skal have fat i lidt forskellige bøger for at dække det pensum som en samlet anbefalet pensumdækkende bog på engelsk gør på en gang. Det kommer også lidt an på dine foretrukne studiemetode. Hvis du godt kan lide at læse alt det anbefalede slavisk og følge en undervisers slides med de samme billeder og figurer fra den anbefalede bog - så bliver det nok besværligt. Men hvis du er åben for at kigge mere på læringsmålene for eksamen, for så selv at opsøge den litteratur der rent faktisk er relevant for at bestå eksamen - så vil jeg mene at du kan klare dig igennem, uden på noget tidspunkt at være tvunget til at læse noget af pensum på engelsk.

1 Synes om

Don’t worry. Jeg har prøvet at være i situationen og ja, det kræver en større indsats i starten og hyppig brug af ordbogen, men så lærer du fagudtrykkene hen ad vejen og helt pludseligt tænker du ikke længere over at du ikke kan så meget engelsk som du tror. Og ordbogen får lov at hvile sig på hylden :slight_smile:

Pøj pøj, du skal nok klare det.

Mange hilsner
Mignon

1 Synes om

Lad mig omformulere
Mente mere at de fleste forstår koncepter fra bøgerne (som kunne være beskrevet på engelsk) når de laver gruppearbejde, holdtimer og forelæsninger osv. :slight_smile: