Er psykologi studiet relevant til motiveret ansøgning?

Hej jeg har fået tilbudt studieplads på psykologi men vil helst medicin og vil også gå langt for at komme ind på medicin. Men mit problem er at jeg kommer fra hhx og har kun kemi C, da jeg tog kurset i sommerferien. Så jeg skal supplere fysik og kemi b, men mit spørgsmål er så hvorvidt psykologi kan bruges til motiveret ansøgning? Jeg har også tænkt på odontologi, men så bliver jeg nødt til at takke nej til psykologi og ansøge til odontologi, og snittet er jo faldet i år, så hvis det er det samme snit kan jeg nok komme ind på odontologi(mit snit er på 10,3). Hvad synes I jeg skulle gøre? Håber I kan hjælpe :slight_smile:

Hej May

Psykologi er helt sikkert relevant. Kom selv ind på kvote 2 med bl.a. En bachelor i psykologi. Dog skal du huske at det for det meste kun er relevant hvis du færdiggøre bacheloren. Specielt KU bryder sig ikke om at man ikke færdiggøre det man læse og i stedet springer fra uddannelse til uddannelse. Så hvis du takker ja til psykologi ville jeg færdiggøre den og så sende motiveret ansøgning. Men så er der også stor sandsynlighed for at du kommer ind!

Er snit for psykologi ikke på højde / endda højere end medicin i år? Kunne du ikke komme ind på medicin hvis du tog et kemi B kursus og søgte ind på kvote 1 næste år?

Edit: Kan åbenbart ikke læse. Er dit snit før opjusteringer? Hvor kom du ind på psykologi?

Jeg kom på aalborg uni med et snit på 10,3…Standby var på 10,3 og kvote 1 var på 10,4…havde virkelig håbet på en standby plads, men kom direkte ind…Ærligt talt vil jeg gerne odontologi mere end psykologi, men frygter bare at snittet måske vil stige næste år, selvom den er faldet i år…Så ved ikke hvad jeg skal gøre :confused:

Du kan søge ind på en uddannelse, imens du er i gang med uddannelse. Hvis du gerne vil ind på medicin burde du det mindste søge ind på alle medicinstudier om sommeren, så længe du har hurtig-start bonusser, samt gå til SDU kvote 2 optagelsesprøve hver sommer.

Hvis odontologi er målet så søg ind på dette til næste sommer, men tænk på at det kan påvirke dine kvote 2 chancer.

Du har under alle omstændigheder brug for at tage kurser i kemi og fysik.