Jeg har i lidt over et år gået med tanken om at flytte hjem til min hjemby, da jeg gerne vil være tættere på familien. Det vil altså sige, at jeg skal bruge cirka 50 minutter hver vej for at komme til og fra studie.
Jeg ville derfor høre, om der er nogle herinde, der har erfaringer med at pendle, og om det er realistisk? Kom gerne med de negative og positive ting
Jeg har pendlet hele min studietid ca. 45-60 min. Afhængigt af traffikken.
For mig har det fungeret så fint. Man kan selvfølgelig ikke regne med, at man har tid/overskud til alle sociale aktiviteter og noget af det spontane sociale forsvinder. Når det så er sagt er det hvad man gør det til. Jeg føler ikke, at jeg er gået glip af noget.
Der er også et økonomisk aspekt i det. Jeg bor ikke langt nok væk til kørselspenge og offentlig transport er ikke en mulighed. Så der er en økonomisk byrde i det. Det kan dlg være, at dette ikke er gældende for dig, eller du kan få refunderet et ungdomskort.
Alt i alt vil jeg mene, at det er meget realistisk
Jeg har 1 time og 15 minutter dør til dør, og det er anstrengende. Toget er ofte forsinket eller aflyst, og det har generelt givet mig en masse unødvendig stress i min hverdag.
Jeg har valgt at køre selvstudie netop pga afstanden, og det fungerer godt indtil videre. Det er en beslutning jeg har taget på det her semester for at få mere udbytte af min tid.