Jeg går på 4. semeter i øjeblikket, og skal derfor snart vælge hvordan og hvorledes jeg vil skrive bachelor på 5. semster.
Jeg overvejer i høj grad en empirisk bachelor, fremfor en normal, da jeg gerne vil snuse lidt til forskningsverden og jeg finder mange af de tilbudte projekter interessante. Til det har jeg dog nogle spørgsmål, både til bacheloren generelt og specifikt en empirisk bachelor
Er det normalt at skrive bachelor alene eller er der mange som gør det i gruppe?
Lidt sjov bekymring, men ift. en empirisk bachelor virker nogle af projekterne jeg overvejer “uden for pensum” og kan ikke heeeeelt se hvordan jeg skal relatere meget af min eget pensum til opgaven. Jeg bekymrer mig om opgaven ligesom bliver faglig nok til at bestå
Er det mig selv der skal udarbejde problemstillingen?
Hej du, nu er der gået et lille stykke tid, så du har måske nået en beslutning, allerede.
Ellers vil jeg sige: Spring ud i det! Jeg lavede selv en Empirisk bachelor og var rigtig glad for det.
De fleste gør det nok alene, ja. Du skal slet ikke bekymre dig om, hvor relateret det er til pensum… hvis projektet udbydes er det godkendt, og jeg har virkelig ikke hørt om nogen, der ikke bestod sin bachelor. Alt kan altid perspektiveres lidt til sundhed og dermed medicin jo. Ift problemstilling, skal du finde ud af det med vejlederen. Jeg tror typisk vejleder vil have en ret klar idé om hvad problemstillingen er, men samtidig er forskere jo meget åbne for andre vinkler, hvis du har idéer, så det er bare med at skrive til dem og vise interesse! Arbejdsgangen varierer jo meget med projektet og er noget du skal aftale med vejlederen. Jeg brugte selv et par måneder med forskningsgruppen, hvor jeg var med til dataindsamling nærmest fuld tid. Derefter hjalp min vejleder mig med at rense data, hvilket tog lidt længere tid end forventet, og jeg endte faktisk med at søge dispensation for afleveringsfristen for at have tid til at analysere data. Sådan kan det jo gå i forskning.
At du vil snuse til forskningsverdenen er en rigtig god grund til at gøre det, da du kommer til at skrive om noget, som jo er helt nyt! Hvis du så ender med at føle, det er et fedt område, så har du jo nu også en rigtig god connection ift fremtidige projekter, fx forskningsforløb på 9. semester, specialet, forskningsår, mv.