Erfaringer som dansk læge i Norge?

Overvejer kraftigt at tage et vikariat i Norge efter turnus. På vikarbureauernes hjemmesider står der da en smule info, men jeg foretrækker at høre om reelle personlige erfaringer frem for bureauernes reklame. Er der nogen af jer danskere herinde, som har taget et eller flere vikariater i Norge, eller som måske ligefrem arbejder der permanent? Emner af umiddelbar interessere:

Er der problemer med at forstå sproget, herunder dialekter?
(mange af os havde jo nok lidt problemer ind i mellem med at forstå nordmændene på de tidlige semestre)

Hvad har vikarer (som ikke er speciallæger, men kun har turnus) reelt fået i løn? Og hvorhenne i Norge?
(kender godt historierne - bl.a. her på studmed.dk - men har næsten intet konkret hørt)

Er det et stort tag-selv-bord?
(er der god mulighed for at vælge lokalitet, eller placeres man bare et sted?)

Og sidst, men ikke mindst:
Hvad arbejder man med, hvis man bliver placeret uden for de egentlige byer?
(for hvis det endelig skulle være ville jeg da gerne til Lapland)

Håber at nogen har lyst til at fortælle om deres erfaringer…

Jeg har været afsted en måned i efteråret 2007 og var rigtig glad for det. Jeg skal snart afsted igen i et halvt år. Jeg var afsted lige efter turnus og det gik fint. Jeg var i sydnorge.
Hvis du er med et bureau derop, vil jeg tro du kan ønske lokalitet. Du kan i hvert fald altid takke nej, hvis et tilbud ikke passer dig. Du binder dig ikke til noget før du har skrevet under. Jeg vil umiddelbart anbefale at tage med et bureau første gang, da der er mange formalia med autorisation, norsk arbejdstilladelse osv. Jeg var glad for, jeg gjorde det. En anden gang vil jeg måske selv arrangere det.

Sprog: Det var ikke noget problem med sproget samlet set. Selvfølgelig tager det lige et par dage inden de vigtigste termer kommer på plads. Al personalet på det kontor jeg var på, var vant til danske læger, så de kunne sagtens forstå mig. Bevares, der er altid nogle misforståelser i løbet af dagen, men det var ikke noget problem. Jeg gjorde mig umage for at få lært nogle af de vigtigste norske termer og lidt norsk udtale, hvilker patienterne satte pris på. Jeg fik ry for at være nem at forstå.

Hvad arbejder man med?:
Arbejdet min rigtig meget om arbejdet i en almindelig dansk praksis, som du kender fra din turnus (hvis du har været så heldig at få den inden uddannelsen med blev skandaliseret med KBU’en).
Samme problemstillinger, behandlinger osv. En del præparater hedder noget andet, men det får man hurtigt styr på.
I vagten kører du lægevagt, hvilket man ofte ikke har prøvet hjemmefra, hvis man ikke er er langt i uddannelsen til almenmediciner i DK.
Det er spændende og udfordrende at drøne rundt i fjellet og se patienter synes jeg.
Samlet set var det en yderst positiv oplevelse. Jeg kan varmt anbefale det. Nordmænd er flinke og behagelige som patienter.

Til Hippo

Bliver lige nød til at spørge til lønnen!? Har snart hørt så mange historier med meget store lønninger, specielt jo mere nord på man tager!

Lønnen afhænger af mange forskellige faktorer.

  1. Antal patienter tilknyttet praksis (typisk altså antal indbyggere i kommunen) og vagthyppighed.

  2. Hvor mange man passer i vagten - nogle steder har man vagtfællesskab med andre kommuner, hvorved man skal passe 2-3 gange så mange patienter i vagten, som normalt er tilknyttet lægekontoret.
    Nogle steder tilbydes man fast løn for dagtiden, andre steder er man “provisionslønnet” i dagtiden - altså får løn efter hvor mange patienter man ser. Det afhænger så igen af hvor mange indbyggere, der er tilknyttet praksis og hvis man ikke er fastlønnet af hvor “populær” man er blandt patienterne (de søger én hvis man er vellidt).

  3. Jeg fik fastløn i dagtiden. 15.000 Nkr om ugen for 8-16. Det bliver jo så til de første 60.000 Nkr om måneden. Dertil kommer så vagterne. Næste gang bliver jeg udelukkende provisionslønnet - så må jeg se, hvordan det så går.

  4. Fradragsmuligheder når du er kommet hjem kan variere. Den samlede skatteprocent lander vist nok på ca. 40 afhængig af hvilke fradrag du har (selv kørt derop og rundt deroppe, fradrag for arbejde væk fra hjemmet, længde af ophold, velvillighed mht. fradrag i din danske hjemkommune mv.), din indkomst herhjemme i samme år mv. Der er mange faktorer, og det ikke muligt at sige helt præcist.

  5. Arbejdsmængde i Norge. Det betyder meget om man ser mange patienter i vagterne - det bidrager en hel del til indtægten. Hvis man f.eks. har familie eller andet med derop kan man prioritere et sted, hvor der måske ikke er lyntravlt i vagten, så man har rolige aftener med børn, kone, kæreste osv. Sidst jeg var afsted havde jeg flere aftener, hvor jeg ikke så patienter, og der kan man så lave noget andet, men man skal selvfølgelig holde sig i lokalområdet og have vagttelefonen på sig.

Samlet set tror jeg lønnen pr. måned kan svinge fra 85 tusind Nkr til måske max. 150 tusind Nkr. Sidstnævnte hvis man arbejder rigtig meget, er i Nordnorge (giver ekstra tillæg mener jeg, har ikke været der) og passer >=5000 patienter i vagten. Men så er det ikke nogen familietur :doc:
Det stiller måske lidt større faglige krav at være på de mest øde steder, men de fleste steder vil være noget ude på landet, da det er der mangler læger. Hvor jeg var sidst og skal hen næste gang er der 2-2½ times kørsel med ambulance til sygehuset.
Uden at der skal gå filantropi i den synes jeg da, man skal tage sådan turen for oplevelsen også, da den er en stor del af det. Jeg synes betalingen er rigtig god, så jeg gjorde mig umage for at gøre et godt stykke arbejde, så der til stadighed bliver set med med venlige øjne på de mange tilrejsende danske læger i Norge, og det er mit indtryk at de normalt er godt tilfreds med danskere.