Et par spørgsmål

Hejsa

Jeg er 3.års elev på HTX og skal om et par måneder til at vælge et studie. Jeg vakler mellem medicin og odontologi.
I et stykke tid har jeg været en “passiv observatør” forstået på den måde at jeg har læst mange af jeres debatter om hvor dårligt en læge tjener, skæve arbejdstider etc.

Nu har jeg så meldt mig herind for at stille mine spørgsmål :smiley:

1. Kan man efter endt kandidat uddannelse springer direkte over til industrien? Uden at tage en turnus, ph.D osv?
  2. Bliver man læge for at tjene penge, eller fordi at man er idealist, og søger at hjælpe menneskeheden?

Mvh Eren Cicek

Ad. 1
Ja, det kan man godt. Læger er i forholdsvis god kurs i industrien (forstå det hvem som kan), men nok i endnu højere kurs, hvis man har taget sin turnus og dermed har ret til selvstændigt virke.

Ad. 2
Hvis man går det for at tjene penge, så er man naiv - medmindre man går direkte og målrettet efter specialer som dermatologi, ophtalmologi ell. lign. Langt de fleste, tror jeg, har en diffus idé om, at det er noget med at hjælpe mennesker og så er det temmelig prestigiøst, hvilket betyder noget for mange - hvadenten de er bevidste om det eller ej…

… blot min 25-øre.

• Mikkel

Hej Mikkel

Jeg takker for dit indlæg.

Må jeg have lov til at spørge dig, hvorfor du blev læge?

mvh Eren Cicek

At blive læge for at tjene mange penge lyder aldeles mærkeligt i mine øjne. Hvis primærmål er, at man gerne vil tjene penge, så er der mange andre brancher man kan kan kaste sig ud - desuden slipper man dermed sikkert også for dårlige arbejdstider, kæmpe ansvar etc.

Men jeg vil da skrue endnu længere tilbage og fortælle dig, at hvis du udelukkende vil være læge for at “score kassen”, så bliver det et langt og belastende studieforløb for dig i de 6 år, det tager (ved ikke noget om industrien, men hvis man gerne vil op og tjene mange penge som behandler. så skal der mange år og højere titler på bordet, først).

Interesse for faget er nok alfa/omega, ellers vil (dag)drømmen om et kommende luksus-læge-liv kede dig i længden og kvæle dig inden du når embedseksamen. Mange vælger at blive læge fordi de gerne vil forske, andre er glade for patientkontakten - intet svar er (ifølge min egen mening) forkert, men hvis jeg overvejede at læse medicin kun for pengenes skyld, ville jeg nok droppe dét og spille lotto fast hver uge istedet - i det mindste bevarer man derved spændingen ved det at “tjene penge”…

• Güven

Hvis odontologi ikke var så kedeligt (set med mine øjne), så tror jeg muligheden der er god for at tjene penge om end markedet er presset efter folk tager til polen for at få lavet skæve tænder…