Ét semester, 2 gange

Jeg var til psykologi eksamen igår, hvilket var ret svært for mig, da jeg (pga en tidligere skade) fik rigtig meget ondt i mit håndled. Til sidst endte det med, at jeg blev nødt til at skrive det sidste af min eksamen med venstre hånd :frowning:

Om ti dage skal jeg op i CNS og jeg ved, at jeg vil gøre det med en meget belastet håndled (da jeg efter mage dage efter en hård belastning næsten ikke engang kan holde på en blyant, desværre). Jeg har derfor overvejet at melde resten af mine eksamener fra på dette semester og tage de manglende fag (CNS og Mol B) på næste semester, dog uden at blande 4. semesters fag ind (med undtagelse af VT-opgaven), altså jeg vil gå sem. om. Jeg går nemlig og venter på en bahandling på mit håndled, og det bliver ikke før om en måned ca.

Spørgsmålet er så: Er der nogen der har erfaringer med at tage et semester om? Bliver man ensom, keder man sig pga de fag man har haft én gang før?..alle slags erfaringer ønskes gerne, hvis det er. Og er det overhovedet en “klog” handling jeg har gang i, set fra jeres synspunkt?!

På forhånd, mange tak.

Jeg sidder pt. og læser til 2. semester for anden gang. Og jo, det er sgu lidt kedeligt at se alle ens medstuderene læse noget nyt og spændende på næste semester.
Men omvendt, tja så er det nu en gang sådan kan gå. Og så har man i stedet den fordel, at man faktisk ligefrem forstår stoffet nu, hvor man læser det igen - en fantastisk aha oplevelse fremkommer dag efter dag. Og det er da opløftende…
Endelig, ja så kender man pludselig en del på det foregående semester, som kan hjælpe en med bogvalg, rapporter o.lign. fremover :wink:

Kan du inte få dispens i form av extra tid eller en “sekreterare” som skriver det du dikterar vid examenstillfällena (i separat rum/sted då såklart), eller att du får skriva på en dator/computer? Det finns ju massor av lösningar! eller?

På min förra skola var de mycket villiga att lösa sådana praktiska problem.

Om det stödet inte finns redan är det en sak för något studentorgan på skolan att ta upp till förhandling.

Lycka till!

sur røv - men vær lykkelig over at du ikke er på første semester lige nu! så ville det utvivlsomt være mere kompliceret - med den nye studieordning osv.

I hører da ikke under den nye studieordning… er det ikke først dem der starter til september der hører under den?

Jo… Det er jo også det, SOF MD skriver! Han skal være glad for, han ikke går på 1. semester nu, for så kan man ikke bare lige komme et semester bagud, da de vil have en helt anden studieordning.
Jeg ville også prøve at søge om dispensation - det kan der jo ikke ske noget ved! Nogle får det jo… Det plejer vist normalt at være pga noget sprogligt, som eksempelvis ordblindhed, men held og lykke med det!

Nej det er da ikke særlig spændende at skulle gå et semester om. Måtte selv gå 2. smester om, og det ér altså ikke det samme at komme på et nyt hold, læse de samme bøger forfra osv… Men det er jo på den anden side heller ikke verdens undergang :wink: Det er bare vigtigt at man ikke isolerer sig socialt, men holder kontakten med sine gamel holdkammerater -og gør en aktiv indsats for at lære de nye at kende! Og hvis du nu ikke har andre muligheder end at udsætte dine eksaminer et halvt år, jamen så er det jo det, du må gøre! Man kan jo ikke gå til skriftlig eksamen, hvis man ikke kan holde på en blyant for bare smerter! Synes dog at du bør undersøge alle dine muligheder (rådfør dig evt. med studievejleder, læge, instituttet osv) inden du beslutter dig -for kan du på nogen måde gennemføre dine eksaminer nu her, så er det selvfølgelig at foretrække :smiley:

Håber at du finder en løsning!

Mvh. Frederik

… Og hvis du overvejer at søge dispensation eller beslutter dig for at forsøge at gennemføre eksamen alligevel, så vil jeg råde dig til hurtigst muligt for at få en lægeerklæring ang. dit håndled -den kan blive GULD værd senere… Det stiller dig i hvert fald stærkere hvis du nu skal have længere tid til eksamen, eller bliver nødt til at stoppe midt i det hele, og ikke vil spilde et forsøg osv…

Nu har jeg meldt resten af mine eksamener fra.

Jeg mister ikke et eksamens-forsøg, da der er stadig er 8 dage til eksamen. Selvfølgelig er det sur r… at skulle gå om, men sådan er det bare og jeg har det helt fint med det (jeg har mentalt set måske også brug for at tage en “lille slapper”…sådan føler jeg i hvertfald). Der er nogle af mine venner fra årgangen der gik 2. semester om, så mon ikke jeg ville få dannet mig et social netværk igen næste semester.

Tak for jeres respons, det var super :smiley:

Jeg undrer mig bare…med en lægeerklæring kan du da få anvende pc under din eksamen???

Det gør du ihvertfall på KU, der er studievejledningen svært behjelpelig med at få enten forlenget tid eller pc til eksamen.