Fadl eller ikke Fadl

Hej…
starter her og nu dvs. om en ca 14 dage på med. i Odense…
Ville egentlig bare høre om det er en god idé at melde sig ind i fadl nu, skal jeg vente til om ex. 3 år, eller slet ikke gøre det…?
grunden til at jeg ville melde mig ind nu, er gruppe forsikringen i Codan, ellers intet…
tak

Nu er FADL andet end en forsikringsordning …

FADL er:

  • En forening for medicinstuderende i hele Danmark.
  • En forening, der arbejder for dig og alle andre medlemmer.
  • En forening, der varetager dine interesser som medicinstuderende.
  • En forening, der støtter studiemiljøet på fakultetet økonomisk.
  • Et vagtbureau, der formidler arbejde til medicinstuderende sundhedssektoren.
  • Et forlag, der udgiver billige bøger til medicinstuderende.
  • En boglade, der sælger billige bøger til medicinstudiet.

Medlemsskab af FADL giver dig:

  • Mulighed for studierelevant arbejde i sundhedssektoren.
  • En god løn.
  • Sikre arbejdsforhold.
  • Uddannelse i form af kurser i både Kredsforeningen og på Vagtbureauet.
  • Vagtbureauet uddanner dig til SPV’er, VT’er og børne VT’er.
  • I Kredsforeningen er der kurser i akut medicin, ortopædkirurgi, patienttransport, kurser i EKG-tydning, kurser i avanceret genoplivning og mange flere.
  • FADL giver dig mulighed for en billig forsikring.
  • FADL giver dig mulighed for en god bankordning med kassekredit op til 35.000 kroner.
  • Mulighed for medlemskab af Forbrugsforeningen.
  • Billigt abonnement på Ugeskriftet og Dagens Medicin.
  • FADL giver dig „den lille grønne“ hvert år fra 4. semester.
  • FADL giver dig én gang i studietiden et lægemiddelkatalog.
  • FADL giver dig gratis diverse foldere til kittellommen.
  • FADL giver dig julebanko, klejneevent, påskeevent, studiekalender, rygsæk, journalkoncept, og meget mere, der gør hverdagen sjovere…

I København koster det pt. 800 kr. på halvår og prisen lavere i Århus og Odense. Beløbet er fradragsberettiget.

Mvh
Torben
Medlem af KKR

prøv bare at lad odense-afdelingen introducere sig selv før du tager nogen beslutninger om det, jeg er personlig ikke medlem, ser ingen fordele i det

Man bør dog også bemærke, at FADLs forsikringsordning er tilpasset vores “profession” fx er invalitetsgraden større, sammenlignet med en standardulykkesforsikring, ved tab af fx syn, hørelse eller hånd.
Derudover dækker forsikringen ved “lejlighedsvis udøvelse af selvstændig lægegerning”.

Men lad mig understrege at FADL er et tilbud. Der er ingen, der presser dig ind foreningen (så havner man jo i ugeskriftet :slight_smile: )

Hej Fedfest

Jeg ser det som en del af det at være lægestuderende at være medlem af Foreningen af Danske Lægestuderende. Jeg bruger ikke mit medlemsskab til noget i øjeblikket, men fordi jeg er stolt af, at jeg er lægestuderende, er jeg medlem. Jeg læser i Odense og har tidligere været meget aktiv i foreningsarbejdet.

vh Christian

takker… synes bare det lyder til at FADL ikke er så “godt” som det virker…
nu tænker jeg på den debat der har kørt i dette forum…
bare svært at forholde sig til når man intet kendskab har til FADL…

[quote=“Dengsøe”:1n5x677l]
Jeg ser det som en del af det at være lægestuderende at være medlem af Foreningen af Danske Lægestuderende. Jeg bruger ikke mit medlemsskab til noget i øjeblikket, men fordi jeg er stolt af, at jeg er lægestuderende, er jeg medlem.
vh Christian[/quote]

Jeg kan ikke lige se sammenhængen. Jeg er da også glad for, at være mediciner, men det ville jeg da også være uden et FADL medlemskab. Det har ingen betydning for mig. Så meget identitet ligger jeg ikke i, at være medlem af FADL.

[quote=“Luxus”:zdgksfw1][quote=“Dengsøe”:zdgksfw1]
Jeg ser det som en del af det at være lægestuderende at være medlem af Foreningen af Danske Lægestuderende. Jeg bruger ikke mit medlemsskab til noget i øjeblikket, men fordi jeg er stolt af, at jeg er lægestuderende, er jeg medlem.
vh Christian[/quote]

Jeg kan ikke lige se sammenhængen. Jeg er da også glad for, at være mediciner, men det ville jeg da også være uden et FADL medlemskab. Det har ingen betydning for mig. Så meget identitet ligger jeg ikke i, at være medlem af FADL.[/quote]

Er enig i, at identiteten ligger i det at være medicinstuderende, ikke i at være medlem af FADL!
Min fornemmelse er, at FADL er inde i lidt dårlig stime i øjeblikket…
Som fedfest, tror jeg, mange er lidt utilfredse med foreningen og har lidt svært ved at se fordelene,
og det svækker jo naturligvis foreningen.
Og det er jo egentligt ret ærgerligt!
Tanken om, at man som medicinstuderende kan stå sammen
og kæmpe for bedre vilkår er da ædel… :smiley:
Så derfor synes jeg, det er vigtigt at være medlem af FADL!
Også selvom man måske ikke umiddelbart kan se de allerstørste fordele i det.

@Nikolaj
Totalt off topic, men hvorfor skriver du altid altid “knækkede” linjer? :smiley:

Hvorfor det? … (ikke for at genoplive en gammel debat!)
Jeg ser et FADL på vej op … ikke på vej ned.

[quote]Hvorfor det? … (ikke for at genoplive en gammel debat!)
Jeg ser et FADL på vej op … ikke på vej ned.[/quote]

Udfra hvilket grundlag?

Hvorfor det? … (ikke for at genoplive en gammel debat!)
Jeg ser et FADL på vej op … ikke på vej ned.[/quote]

Fair nok! Mere præcist mente jeg også bare, at FADL “er dårligere kørende” end tidligere… Håber da, de er på vej op og ikke ned! :slight_smile:
@Frold Har nu skrevet et indlæg, hvor jeg har begrænset mig til kun at knække linien en enkelt gang… :lol: Troede sådan set bare, at beskeden ville blive vist på en lang linie så, således at man skulle scrolle til siden i en uendelighed :x:

Men det kan jeg jo godt se nu ikke er tilfældet… Stilen er hermed ændret! Det var sgu også lidt besværligt at skulle sidde og kigge hele indlægget igennem for at finde passende steder at knække linien… Nå, man lærer jo forhåbentligt noget hver dag! :lol:

@Nikolaj
:up:

Nu taler jeg mest udfra erfaringer med FADL i København. Jeg har siden oktober/november været aktiv i FADL. I starten med en meget kritisk holdning overfor FADL, men efter at have brugt en del tid på at sætte mig ind i det hele, har der været mange positive overraskelser.
FADL har gennem de sidste par år været igang med den store oprydning -samtidig med at repræsentantskaberne har været underbemandede. Vi er nu kommet ud på den anden side.
FADL gør/kan mange ting, men som tidligere er blevet omtalt på studmed.dk, så har FADL ikke været så gode til at fortælle det.
Hen mod jul prøvede vi at komme ud over “disken” ved at uddele klejner sammen med en infofolder. Desuden var der sidst i november julebanko.
Derudover kører der alle FADLs faste aktiviteter (som egentlig er grundstammen - se 1. indlæg) såsom lægevikarkurser m.v.
Folk vil forhåbentlig komme til at se noget til de mange nye tiltag i løbet af forårssemestret 05.

Hejsa, det kan godt være at det ikke så meget relevans med de øvrige indlæg, men ville bare høre om man kunne blive medlem af FADL, selvom man ikke er medicinstuderende ?

Da FADL står for Foreningen af Danske Lægestuderende, må svaret være nej.

hej,
det kan man ikke - man skal være lægestuderende ved et dansk universitet som udgangspunkt.

Vil det så sige at man ikke kan blive FADL - vagt hvis man ikke er medicinstuderende? De kurser man skal tage må vel også være til rådighed for andre, eller er forkert på den ?

Ja.