FADL vagt og pendler

Hej,

Jeg har et spørgsål angående at tage FADL vagter når man pendler.

Jeg går på SDU men pendler fra København. Jeg har ikke taget nogle vagter endnu, men er også lidt i tvivl om det egentlig er muligt. Til vagtbureauets første time fik vi at vide, at vi kunne blive ringet op så sent som et minut inden vagtstart. Betyder det, at jeg ikke kan tage morgenvagter (da det tager mig ca. 2 timer at nå hjemmefra til OUH) og at jeg skal vente til kl 16 før jeg går hjem hver gang jeg har skrevet mig på en aftenvagt?

Er der andre der er/har været i samme situation, som kan fortælle om det egentlig er så svært? Eller får man generelt tilbudt en vagt dagen inden eller måske endnu tidligere?

Har du taget/tager du FADL-kurset i Odense eller Kbh?

Jeg er selv pendler mellem Århus og Odense. Efter en del overvejelse tog jeg kurset i Århus, da jeg formentlig kun vil kunne tage vagter når jeg ved jeg har fri, samt fordi jeg satser på at flytte kandidaten til Århus og derfor er velkendt med sygehusene i Århus når kandidatflytningen bliver aktuel.

Herved undgås de problematikker du har stillet frem. Man er naturligvis afskåret fra at tage “impulsive” vagter, men det er vel blot een af de mange ulemper der er ved at pendle mellem studie og bopæl.

Til det du spørger direkte til… Så vidt jeg har forstået, hvis du tilbydes en vagt med start omgående (sikkert pga. akut behov, sygdom eller afbud), så accepterer afdelingerne selvfølgelig, at det varer et stykke tid, inden du dukker op. Især hvis det er på et sygehus uden for universitetsbyerne og i byer hvortil den offentlige infrastruktur er ringe (kun bus). I sådanne tilfælde ville jeg tro du alligevel ville blive sorteret fra, hvis de mangler en vagttager akut. Og med vagttagere i Odense, vil der være mange andre som kan komme hurtigere til OUH, end dig, når du skal helt fra KBH til Odense.

Tak for svaret.
Jeg har taget kurset i Odense, da tiderne for kurset i Kbh desværre slet ikke passede med mit skema på SDU.

Udover de akutte tilfælde, hvornår plejer man typisk at få tilbudt en vagt? Dagen inden, nogle dage inden…?

Nu ved jeg ikke hvordan det er i Odense, men i Aarhus skriver man sig op på dage eller uger, hvor man ønsker at blive kontaktet, såfremt der skulle komme en vagt. Du skal ikke forvente at de ringer i god tid, da de netop kan have brug for en vagt omgående. Omvendt, så kan der være plejekrævende patienter, som den enkelte afdeling kan se de skal have indlagt over længere tid. I disse tilfælde kan du sagtens blive adviceret i god tid, men bid mærke i, at du ikke kan kræve en bestemt varselstid for at kunne tage en vagt. Så går vagten bare til en anden. Til gengæld, i de tilfælde hvor en akut vagt behøves, er du allerede startet på din lønningsperiode, når du er på vej ud af døren.

Tak!