Fadlvagter=ca. 1200 kr. tilbage i skat om året!

Jammen fair nok du er uenig, men modsat hvad du tror er det ikke sådan jeg gør det til en fetisch at hade FADL, jeg synes bare ikke om pris/ydelsesforholdet

du må give mig ret i at langt størstedelen af studerende kun betaler de godt 1300 kr om måneden for at få vagterne, og indrømmet hvis man først tager 80-timer kurset som SPV vagt, tager en røvfuld SPV-vagter, så kan man komme til at lave noget der er lidt mere interessant end SOS-vikariater

men det retfærdiggør da på ingen måde at folk skal betale 1300kr pr år fra day one for at få lov til at lave lidt studierelavant arbejde senere på studiet, det synes jeg ikke i hvert fald, og så kommenterede jeg jo ellers bare på de andre sædvanelige “fordele” der altid nævnes i flæng med FADL, fordele jeg ikke giver ret meget for, for at være ærlig så er folk med i FADL af een grund og de er de skide vagter, og der er andre organisationer end FADL der kører ligende vagtselskaber gratis

Jeg synes til gengæld at det er utroligt at hver gang man nærer en uvilje på dette forum mod FADL så bliver man stormet ned, ofte uden argumentation, nogle gange føles det somom lægestuderende er en gang lemmings der bare gør som alle andre uden at tænke, min oprindelige post skrev jeg sådan set bare for at fortælle at der altså var alternativer til SPV, og når bovbjerg så ber mig om at uddybe, ja så har jeg bare uddybet mine holdninger

og de holdninger og argumenter jeg kommer med kræver da ikke personlige erfaringer?, jeg tog som alle andre op og hørte på FADL en sommerdag kort efter jeg startede på studiet, og måtte blot konstatere at den måde de kører deres vagtbureau på, er jeg bare ikke interesseret i, hvis det havde været et almindelig vikar-bureau var det gået nedenom og hjem for længst

hvorfor skal jeg være medlem af FADL for at have de meninger jeg giver til kende i de andre posts? de ting jeg kritiserer står åbent i FADL’s regler som jeg for øvrigt har læst (engang), at man ofte ikke kan få vagter når man gerne vil have dem er jo et resultat af den måde de har valgt at køre tingene på, ikke noget man behøver at opleve på egen krop.

at SPV-kurset derimod er en gang fis (efter min mening), er noget jeg selv har fundet ud af, efter at have læst en del af det materiale som bliver udleveret til dem, samt at have hørt om hvad der foregik de lange aftener dem jeg læser med sad dernede, og uanset hvad kan man ikke modargumentere at SOS-afløsere bliver sendt ud for at lave det arbejde som SPV-vagter bruger 80 timer og 4 examner på først, og jeg tror ikke at SPV-vagterne gør et nævneværdigt bedre arbejde end SOS-afløserne idet meget af det arbejde der skal gøres trækker på eens menneskelige erfaringer og ikke et 80-timers kursus

EDIT

@MG --> er dit 2. (konstruktive) svar en fejl, eller bare en demonstration på dine retoriske evner generelt ?

Går du fra, at du mener 1300 kr om året… Selvfølgelig er der da mange, der er med i FADL for kun at tage vagter. Og hvad så ?

Det står mig efterhånden klart, at du ikke kan overbevises om det vigtige og de indlysende fordele ved FADL.

Men jeg betaler 1300 kr om året, har en kanon bankaftale, en superbillig forsikring samt et herrespændende arbejde. Endvidere har FADL uddannet mig og BETALT MIG LØN for både SPV, VT og BVT-kursus. Så jeg ser på ingen måde, at den tid jeg har brugt på kurserne, er spildte og bare skulle overståes.

For mig er ovenstående mere end rigelig grund for mig til at betale de 1300 bobs… Endvidere har jeg i udsigt til, når jeg forhåbentlig senere i forløbet skal have lægevikariater, at have FADL i ryggen…

Du kværner meget i, at SPV-kurset nærmest er latterligt, og at du nærmest kan ligeså meget som SOS. Jamen indrømmet, man behøver ikke være den skarpeste kniv i skuffen for at bestå SPV-kurset. Men derfor er det da alligevel en væsentlig forudsætning, at man har bare et minimum kendskab til basale plejeopgaver, observationer og førstehjælp, når man arbejder på et hospital. Du kan ikke bare vade ind fra gaden af, fordi du har passet super-monster-meget demente i England, og bede om arbejde på en hospitalsafdeling. En 1. sem-studerende er da nødt til at have det SPV-kursus. Man starter fra bunden af og arbejder sig opad… Det lærer dig ydmyghed og respekt for patienter, respekt og samarbejde med sygeplejersker osv…

For mig at se, så giver FADL mig på denne måde en værdifuld uddannelse - en uddannelse, hvor jeg ikke udelukkende skal rende rundt som SOS-assistent, dele mad ud og sidde på sengeflygtige demente patienter.

Nej, som FADL-vagt FÅR JEG OGSÅ ovenstående til at starte med, men herefter FÅR JEG OGSÅ VT-erfaringen, BVT-erfaringen og senere måske EKG-assistent, og hvad der ellers findes af øvrige tilbud til folk, der har taget SPV-kurset og fortsat…

ERGO, så ser jeg altså dine SOS- og dementkundskaber som vand i forhold til ovenstående…

Rasmus

Jeg forstår dig ikke.

Du siger du har en kanon bankaftale, det er fair nok, men bankerne står i kø for at få nye kunder, for slet ikke at nævne medicinstuderende, forstår ikke hvorfor man ikke laver lidt research for hvad man har brug for der, og så vælger den bank der passer en i stedet for bare at hoppe med i en bank som ens “fagforening” anbefaler

Jeg har for øvrigt også en ganske udemærket forsikring som jeg ikke har betalt FADL for at få

Så når alt kommer til alt så har FADL givet dig kurser i SPV, VT og BVT, hvilket er fint, hvis man ellers ikke skulle betale 1300om året for det

Jeg har på intet tidspunkt benægtet at FADL giver bedre vagter senere hen på studiet, blot stillet tvivl ved rimeligheden i at skulle betale 1300kr om året for det, indtil man igennem sit medicinstudie havde det faglige niveau til at komme videre.

Du misforstår mig i hvad det er jeg siger om SOS, det handler ikke om hvad man kan der, det handler om at det arbejde man bliver sendt ud til som SPV/SOS-vagt, mere eller mindre kun kræver basal menneskeerfaring, samt lidt praktisk erfaring ude på det sted man arbejder

Du skriver:

man behøver ikke være den skarpeste kniv i skuffen for at bestå SPV-kurset. Men derfor er det da alligevel en væsentlig forudsætning, at man har bare et minimum kendskab til basale plejeopgaver, observationer og førstehjælp, når man arbejder på et hospital. Du kan ikke bare vade ind fra gaden af, fordi du har passet super-monster-meget demente i England, og bede om arbejde på en hospitalsafdeling. En 1. sem-studerende er da nødt til at have det SPV-kursus. Man starter fra bunden af og arbejder sig opad… Det lærer dig ydmyghed og respekt for patienter, respekt og samarbejde med sygeplejersker osv…"

Hvilket for mig ikke umiddelbart giver mening, du mener altså ikke at man får et basalt kendskab til plejeopgaver, eller for den sags skyld ydmyghed og respekt for patienter og samarbejde med sygeplejersker ved at lave SOS-vikar arbejde? men derimod gennem et 80-timers SPV kursus???

det jeg prøvede at komme igennem med var at det kursus temlig meget var spildt, ikke at sos-uddannede er extremt kloge, eller SPV-vagter dumme, blot at det vigtigste ved at lave SPV/SOS arbejde (som mere eller mindre er det samme uanset om du kan lide det eller ej) er erfaring, ikke et 80-timers kursus eller lign, så siger bare, man kan sagtens lære ydmyghed over for patienter, lære observation, lære samarbejde med sygeplejersker bare fordi man ikke arbejder igennem FADL, synes det er en fuldstændig ignorant holdning at have, at man ikke kan lære det medmindre man går igennem FADL

og hvorfor er du så fandens personfikseret på hvad jeg har lavet, det var et eksempel, jeg snakker ikke om min erfaringer med pleje i england, jeg snakker om hvorfor SPV-vagter skal slæbes igennem en 80-timers kursus mølle med eksamner, når det viser sig at folk der kommer ude fra gaden uden det skide kursus er lige så gode plejere

og så er det for øvrigt klart at man igennem arbejdet som fx ventilatør er medicinsk fagligt langt over hvad man er som færdiguddanet social og sunhedsplejer, det var ikke pointen, jeg går ud fra at jeg lærer de kundskaber der ligger over SOS og SOH udannelsen på mit studie, ikke igennem FADL, men den ydmyghed overfor patienter og samarbejde generelt med sunhedspersonale, den kan du ligeså godt få med FADL som udenom FADL

for mig at se er du er ekstremt fixeret hvad mine erfaringer med pleje er værd, og knap så fikseret på de andre ting jeg har sagt med FADL, jeg erkendte allerede i første post, at hvis man udelukkende går efter studierelavant arbejde, så har FADL en fordel, men nu skal du også huske at der varer et stykke tid før man lige bliver lægevikar, og indtil da ville der måske også være nogle studerende der bare mere generelt var interesseret i et arbejde der gav lidt penge, og det jeg hele tiden har sagt her er, at her behøver man ikke FADL…

[quote=“jensemand”:32qq2zqa]

og hvorfor er du så fandens personfikseret på hvad jeg har lavet, det var et eksempel, jeg snakker ikke om min erfaringer med pleje i england, jeg snakker om hvorfor SPV-vagter skal slæbes igennem en 80-timers kursus mølle med eksamner, når det viser sig at folk der kommer ude fra gaden uden det skide kursus er lige så gode plejere

for mig at se er du er ekstremt fixeret hvad mine erfaringer med pleje er værd, og knap så fikseret på de andre ting jeg har sagt med FADL, [/quote]

Jep, lige præcis… Det er nemlig det jeg fokuserer på. Og hvis du prøvede at bladre tilbage i dine tidligere indlæg mht. FADL, så ville du sikkert opdage hvorfor.

Du har flere gange gjort opmærksom på, hvilke fordele der var ved dit SOS-arbejde i forhold til alle ulemperne ved FADL. Og det bruger du bl.a. som argumentation for, hvorfor FADL er så dårligt, som du har opfattelsen af.

Og ja, så har du nogle helt forkerte oplysninger om, hvor ufleksibelt hele FADL er… Det har jeg endnu aldrig oplevet. Og ja, der henviser jeg også til dine erfaringer (som du jo vist nok ikke har alligevel?)…

Og så ønsker jeg dig forøvrigt en fortsat god søndag, og held og lykke med dine SOS-vagter i sommerferien :slight_smile:

MVH

Rasmus

Jensemand:
Når du nu ynder at slynge de 1300 (i Kbh. snarere 1500) synes jeg du skylder at tilføje at dette er penge der er fradragsberettiget. Dvs. at du reelt betaler det halve. Når man tager med at f.eks. lægemiddelkataloget koster over 500,-, skal der ikke ret mange øvrige fordele til, førend det kan betale sig, i mine øjne.

Sveinar

Blot nogle tilføjelser til diskussionen:

Kontingentet til FADL er fradragsberettiget, da det er en fagforening, dvs. man betaler reelt kun halvdelen.

SPV-kurset er en garanti overfor hospitalerne og patienterne, der sikrer at FADL-vagterne har en basal forståelse for sygeplejen. I øvrigt skal man tage 12 vagter inden for de første tre måneder efter bestået FADL-eksamen, hvilket giver praktisk erfaring. (endnu engang, kurset er lønnet)

Jeg har aldrig oplevet problemer med at få vagter, og i København kan man maximalt skrive sig op en måned i forvejen.

Ingen tvivl om at Jensemand ikke er meget for FADL, det er også bare et tilbud og man er velkommen til at takke nej!
Udover de andre medlemsfordele (som Jensemand tydeligvis ikke kan se), ser jeg FADL som en fantastisk mulighed at få et arbejde der nærmer sig mit kommende virke som læge. Finder Jensemand ikke dette arbejde interessant og fordelagtigt, og foretrækker arbejdet som SOSU, synes jeg du skal blive ved med det, forstår bare ikke hvorfor du vælger en seks år lang uddannelse, hvor du ender med ikke at få lov at tørre røv, hvis det er det du er så glad for…

Det var så lige min holdning. Vil således ikke anbefale Bovbjerg at starte på SOSU-uddannelsen, som Jensemand foreslår, men derimod køre på og blive læge.

C

Mht. til forsikringsordningen så synes jeg den passer ganske godt til den “almindelige” medicinstuderendes behov. Det er dog meget svært at sammeligne forsikringer, da det er meget teknisk.
Særligt i FADLs jeg fremhæve den medicinske faginvaliditet (dvs. forhøjet dækning på ulykkesforsikringen på hænder, hoved og ører), udvidet infektionsdækning og dækning for lejlighedsvis udøvelse af selvstændig lægegerning. Endvidere bør det også nævnes, at man kan fravælge cykeldækning, som et stor del af medlemmerne gør. Ydermere er der tyggeskader uden sumberegning. Desuden indeholder den en lille livsforsikring.
Men det er sikkert muligt at få en lignende ordning, men i stedet for at bruge timer med sin forsikringsmægler, så kunne man jo lade FADL gøre det for sig. Jeg tvivler også på, at du kan få de samme ydelser til FADLs pris. Man skal også lige huske, at mange andre forsikringsselskaber er glade for saneringsprincippet … Codan kan ikke blot smide folk ud i FADLs ordning!

kender kun til københavn, så jeg fortæller hvordan det fungerer der.

Fra 1 sem.
Som fadl-vagt i kbh kan man komme til at lave mange ting. Først tager man SPV-kurset, hvor man arbejde på stikkerhold, fastvagt, gangvagt, lægesekretær. Fastvagt og gangvagt er tørre røv vagter. Stikkerhold går rundt og tager blodprøver.

Senere, 4 sem i kbh. kan man tage ventilatør kurset, hvor man kan komme til at passe intensivpatienter, fast vagt på brandsårs afdeling, respirator osv.

Når man er omk. 6 sem kan man arbejde som dialyse asistent, cardiolog assisten, skrive journaler.

Jeg syntes personligt ikke at arbejdstiderne er mere skæve for fadl-vagter end for andre studiejob mine venner har, som eks. arbejder i seven eleven osv. Fordelen er, at man selv kan planlægge sin arbejdstid og der er tonsvis af arbejde. jeg selv tager 4 vagter om måneden, hvilket ikke har nogen indflydelse på mit studie.

Kurset koster ingenting, udover medlemskab i fadl, som koster i KBH 1500 kr. pr. år. Kurset tager ca. 80 timer + 2 følgevagter ( eller er de inklusiv kan jeg ikke huske.) Efter at have taget 200 timer får man 4500.00 kr. i kursusløn. Oven i medlemsskabet er der fadls udmærkede forsikringsordning, kurser, kalender osv

schourasmus–>

jo tak, i lige måde (med søndagshilsenen), tror ikke vi kommer længere, som jeg har prøvet at få igennem til dig var min erfaring indenfor pleje-sektoren bare et eksempel for at vise at jeg ikke talte ud fra min tid som avis-bud i 10-års alderen, ikke en glorificering af social og sundhedsassistenter

Sveinar --> jo ret skal være ret, og hvis man nu tar FADL vagter nok er det selvfølgelig også væsentligt, har bare indtryk af at mange føler sig tvunget til at tage SPV for at kunne avancere og derfor i høj grad tar kurset og “idler” derfra og så kan det ikke trækkes fra, men god pointe anyway

Neinmann --> er godt klar over ideen med kurset er at fungere sådan, men ikke desto mindre er kursets antal timer bare vokset og vokset de seneste par år, igen tror jeg ikke det er proportionalt med at SPV vagterne er blevet blevet bedre og bedre (og når alt kommer til alt, er det ikke FADL der prøver at profiliere sig bedre over for sygehusene, end det at sygehusene egentlig kræver at FADL skal udanne deres SPV-vagter bedre)

med hensyn til SOSU tror jeg ikke du har læst trådene grundigt nok, jeg tog udganspunkt i et alternativ til (studierelavant) fritidsarbejde udenfor studiet. Jeg kunne aldrig tænke mig at komme til at lave det arbejde SPV/SoS laver til dagligt resten af mit liv, vi snakker et middel til at få penge under studiet. Jeg har ikke, og vil ikke, anbefale nogen at tage en SoS/SoH udannelse

Men nej ser ikke de andre medlemsfordele, det er fuldstændig korrekt, omvendt kan man sige der heller ikke er ret mange herinde der rent faktisk specifikt er kommet med nogle andet end Antzbo, og de “fordele” han nævner ser jeg ikke specielt fordelagtigt nej.

Fatter ikke den sidste del af din post neinmann, den er jo fuldstændig åndssvag, er ikke vildt imponeret af at rode rundt i rektum på gamle mennesker, men prøvede bare at banke ind at det arbejde man som SPV vagt betaler FADL for at få, er lige så godt som det man kan få som SoS-VIKAR (ikke_udannet)

Antzbo --> jeg giver dig helt ret i det er svært at sammenligne forsikringer, jeg har ej heller 100% styr på forsikringer, tog dog en hurtig sammenligning mellem min egen og den FADL tilbød efter intromødet og blev ikke synderlig imponeret over det de kunne tilbyde i forhold til min nuværende,der var der helt klart nogle fordele som du nævner, men ikke noget at stikke armene op i vejret af

og forresten, bare kald mig Jens, i behøver ikke titulere mig med Jensemand, havde problemer med at oprette nicket “Jens” samt et nick med mit fulde navn, så det blev altså det her

Kan godt se jeg står helt alene med mine tanker herinde, men synes stadigvæk at du skulle overveje Bovbjerg, i de første semestre at tage et SoH vikariat i sommerferien eller lign hvis du mangler penge, i stedet for at melde dig ind i FADL øjeblikkeligt, det er sandt at FADL på langt sigt, senere i studiet tilbyder et mere interessant job, men i de tidlige semestre synes jeg klart der er fordele og penge at spare ved ikke at melde sig partout ind i FADL som de fleste synes at gøre

Enten er jeg blevet misforstået i de her posts eller også har jeg udtrykt mig forkert, men min holdning er dog stadig at FADL reelt ikke har ret meget at byde på, andet end Vagtbureaet, og at dette med sit 80-timers SPV kursus ikke er ret fedt og attraktivt i forhold til et uforpligtende SoH (social og sunhedshjælper hvis nogen skulle være i tvivl om mine selvopfundne forkortelser) vikariat, desuden mener jeg at der er penge at spare ved at holde tilbage med at melde sig ind i FADL fra 1. semester

Men ja folk har åbenbart deres meninger herinde og klynger sig tæt til dem, så opgiver at være fanebærer for eventuel kritik af FADL

I risiko for at blive udsat for bombardement af sure kommentarer, vil jeg lige vove at komme med en lille kritik af FADL-arbejde.
Da jeg i sin tid var menig SPV’er vil jeg give jensemand ret i, at opskrivningen til vagter ikke altid fungerede optimalt. I populære perioder var det nødvendigt at skrive sig op præcis en måned i forvejen, for at have en chance for at få en vagt. På den ønskede vagtdag skulle man tilbringe mange timer med at sidde fastvagt på telefonen i håb om at FADL ville ringe.
Enkelte gange har jeg været ude for, at bekendte der havde været opskrevet kortere tid end mig, fik en vagt og jeg ikke gjorde (på trods af at vi havde samme kvalifikationer)

Jeg vil give jer ret i, at man lærer meget på SPV-vagter. Jeg har blandt andet lært, hvordan det er at blive sendt ind til en skingrende psykotisk pt. uden at have fået rapport eller fået lov til at læse i journalen. Jeg har også lært at blive skældt ud af en sygeplejerske for ikke at måle timediureser, hvor jeg slet ikke var informeret om, at jeg skulle måle det. En anden vigtig ting er, at jeg nu har prøvet at sidde 8 timer i lukket rum med en kæderygende patient, der råber “Møgkælling” og lignende.
Selvfølgelig har jeg også lært nogle praktiske færdigheder og generel pt. kontakt, men jeg synes ikke at FADL-vagter er så fantastiske som de kunne være. Arbejdsforholdene er generelt forfærdelige. Findes der f.eks ikke regler om, at man ikke må sidde i mørke i 8 timer på en nattevagt? Jeg har været ude for, at jeg måtte nøjes med lyset ude på gangen, der kunne lyse lidt gennem en halvåben dør.

Heldigvis er jeg på vampyrhold nu og slipper for de rædsomme vagter.

Jens:

  1. Du kan ikke undre dig over, at folk kalder dig jensemand, når det nu er dit navn herinde. Ligesom jeg ikke undrer mig over at folk “titulerer” mig Skovsen.
  2. Et FAGFORENINGSKONTINGENT kan trækkes fra i skat. Dit engagement i Vagtbureauet er fuldstændig underordnet. Du kan sagtens være medlem af FADL og ikke være FADL-vagt og stadig trække det fra.
  3. Du synes det er meget at give ~700 om året (hvad du reelt betaler). Fair nok - hvis det ikke kan betale sig for dig, så lad være. Du skal bare huske at adskille FADL fra FADLs Vagtbureau. De 700,- er tjent hjem på en enkelt vagt. Og jeg kender ikke mange relevante studiejobs der betaler så godt: http://forening-fadl.consendo.com/index.php?context=660
  4. FADL har de tidligere nævnte medlemstilbud. Samtidig er FADL også FADLs forlag, og udgiver nogle ganske relevante bøger. Desuden udgiver de Medlemsblade (StudMed, MOK, Acuta, Sund&Hed). Jeg kan også nævne bogladerne, som har “gode priser” (dog smider staten 25% moms oveni, så at konkurrere med udenlandske boghandlere kan være svært). FADL afholder også relevante kurser for den “kommende læge” og lægevikariater. For mere info, kig lidt på http://www.fadl.dk
  5. Jeg vil dog give dig ret i, at 80 timers kursus lyder af meget (har selv taget det gamle kursus, som var det halve). Men det er da lidt mere overskueligt, hvis du husker, at du får løn får det, hvis du tager nogle vagter bagefter (hvilket burde være intentionen, ellers tager man ikke kurset).
  6. Jeg kan også give juks ret i at det ikke altid er det mest spændende at være SPV’er, eller være VT’er på flyverhold for den sags skyld, men jeg har nu været på en del forskellige hold, og synes helt klart det er et arbejde jeg er glad for!

Til Jens: Jeg synes dit argument mod at et “teoretisk” kursus forud for FADLvagterne er lidt mærkeligt. Uddannelse er et anerkendt fundament forud for både teoretiske og praktiske jobs i DK. Du er endda selv igang med en uddannelse, hvor man først får et teoretisk fundament forud for det praktisk.

Til Juks: Jo, der er regler for hvorledes arbejdsforhold på FADLvagterne skal være. Det er fx derfor FADL har personale ansat til at tage sig af alle slags problemer du måtte løbe ind i på vagt/vikariat.
Hvis du løber ind i problemer (fx at du skal sidde på mørk stue) på en FADLvagt, kan du jo starte med at snakke med personalet. Herefter kunne du fx starte med at henvende dig til din tillidsrepræsentant [email protected] … hvor du vil kunne få råd og vejledning.

Damm, jeg har vidst åbnet Pandoras æske her :frowning: … Sorry guys

Jensemand: Det er rigtig fedt at høre din mening om FADL og jeg synes din kritik er godt underbygget rent argumentationsmæssigt. Om faktaerne i selve argumenternes præmisser er begrundet, kan jeg desværre ikke udtale mig om, da jeg ikke har nogle forudsætninger for det. Men du rammer netop min problemstilling, for jeg vil virkelig gerne have noget studierelateret arbejde (når/hvis jeg bliver optaget), og hælder mellem FADL-vagter og f. eks. et arbejde på et plejehjem e. lig.

MG: Herligt at høre nogle erfaringer fra en der har taget FADL-vagter, det giver stof til overvejelse. Tak!

Det lyder i mine øre som om FADL-vagter er en rigtig god måde at arbejde studieorienteret, hvilket pt. er det eneste jeg går op i. Al det politiske mht. FADL ved jeg ikke noget om.

Men igen, undskyld jeg drejede denne skattefradrags tråd ind på en politisk diskution, jeg sad bare og brændte inde med en masse spørgsmål omkring studieorienteret arbejde og kunne ikke lige finde det rigtige forum at stille dem i :slight_smile: Men tak for alle de gode svar!

Jens:
Det skal lige nævnes at om man melder sig ind i FADL efter 1. semester, skal man betale kontigent bagud, jeg kan ikke huske for hvor lang tid i øjeblikket. Dette kan umiddelbart virke uretfærdigt, men rationalet er at man ønsker kontinuitet i folks medlemskab, således at det ikke er noget man bare benytter sig af lige den periode man tager vagter.

juks:
Jeg havde en hel del lignende oplevelser i en periode på 4. semester, hvilket fik mig til at droppe helt at tage vagter. Efterfølgende har jeg dog lært at man ikke skal acceptere hvad som helst, man har lov ret til at stille visse krav. Om man ikke kommer i gennem med sine krav på selve vagten, kan man som nævnt kontakte FADL for hjælp. Og jeg har dog også oplevet mange gode vagter som alm. SPVer.
Når man så kommer lidt længer har man jo alle de mere spændende alternativer til FADl-arbejde.

Bovbjerg:
Fint du spørger, det er ikke nemt at blive klog på, selv for medicinstuderende (bare spørg Jens :twisted: (sorry, ku’ ikke lade være)).
Jeg vil dog helt klart anbefale et FADL-medlemskab uanset hvad du kommer til at arbejde med, for i mine øjne er den vigtigste funktion FADL har, at være fagforening for alle medicinstuderende, og du risikerer altid at rende ind i problemer med din arbejdsplads. Skulle det ske, vil du som medlem af FADL kunne få rådgivning og evt. juridisk bistand om der skulle være behov for det, selv om du ikke har arbejdet gennem vikarbureauet.

Sveinar

Sveinar (Beaker :smiley: ): Er der nogle alternative fagforeninger ud over FADL? Spørger bare for af ren orienteringsinteresse…

Skovsen -->

  1. nænæ det gør jeg da heller ikke, men det er bare når der bliver skrevet så mange posts til mig er det ok at kalde mig Jens 8)

  2. ja det ved jeg, se eventuelt min tidligere post

  3. Synes egentlig ikke de to ting bør adskilles, ved godt de rent teknisk er det, men tror langt, langt de fleste studerende er med i FADL pga. vagt bureauet. Mht. til løn er lønnen til et SoH-vikariat nogenlunde den samme

  4. FADL’s forlag leverer ikke konkurencedygtige priser, jeg er ked af at sige det men 9/10 bøger jeg køber, køber jeg over internettet, og ikke nødvendigvis i udlandet, og det er på trods af at bogladen ligger 75meter fra hvor jeg bor, rabatten er et plaster på såret men man kan sagtens få tilsvarende priser uden at være medlem af FADL

bladene som udgives, tja jeg må da indrømme at læse Acuta af og til selvom jeg ikke er med i FADL, jeg håber ikke det burde give mig dårlig samvittighed? :slight_smile:

  1. og 6. jammen der er vi jo enige

Som sagt tidligere, det her var ikke ment som et korstog mod FADL, blot en påmindelse om der er andre muligheder end FADL, jeg ved at mange sætter lighedstegn mellem FADL og FADL’s vagtbureau, og det mere eller mindre fordi det er den eneste rigtige grund til at betale de penge, selvfølgelig er folk glade for bladene, forsikringerne og bankaftalerne, men sig ikke at det i sig selv ville være nok til at få 99,9% af de medicinstuderende til at vælge FADL, jeg siger bare jeg ikke ser den store fordel i FADL ('s Vagtbureau), i hvert fald ikke de første semestre

Antzbo -->

Ja uddannelse er vigtigt for mange ting, men til at passe mennesker der er ude af stand til at passe sig selv, kræves der flere menneskelige evner end teoretiske, selvfølgelig er der praktiske ting som at flytte en person og give medicin der skal kunnes, men de ting kan sagtens læres af personalet på stedet på ingen tid (uanset hvor meget teori man har haft vil man altid fjumre lidt når man skal stikke en gang insulin sprøjte ind i et fremmede menneske første gang) og så kan man kombinere praksis og teori med det samme, og hvis du skal være helt ærligt, så er det da begrænset hvor meget teori der skal bruges for at udføre en SPV-vagt, det handler da mere om at være menneskelig end at have fået en masse teori om hvordan man får andre mennesker til at have det (så godt som muligt)

Anyways, du kan jo stille dig selv spørgsmålet om de SPV-vagter der kun fik 40 timers kursus, gør et væsentligt dårligere arbejde end de nye med 80 timers kursus, jeg tror det ikke, man vil altid fjumre i starten, det der tæller er erfaring

Sveinar -->

Okay, det med bagud-betaling af kontingent vidste jeg så ikke, men som du sikkert kan forestille dig bløder det ikke just holdningen op til FADL :slight_smile: - men det var så måske det bedste argument jeg har hørt indtil videre for at melde sig ind, selvom jeg synes sådan en politik minder lidt om gangster-metoder

Anyways det lader til bovbjerg kunne bruge diskussionen, så var den ikke helt omsons som MG mente

Jep jeg kan bruge næsten alle inputs der er kommet herinde. Det er i det hele taget fedt at man kan komme herind og høre erfaringer fra folk der rent faktisk er i gang med uddannelsen. Det som om der ligger en mystisk tåge over medicinstudiet for alle der ikke studere det, for selvom man har været til studievejledning op af en kant og kan gå ind og læse rammerne for faget på universiteternes hjemmeside, så tror jeg sgu dybest set ikke man ved noget rigtigt om studiet, med mindre man spørger de rigtige mennesker… Navnligt jer :doc:

Først vil jeg gerne understrege at FADL drives af de studerende for de studerende. Alle kan stille op til repræsentantskaberne, og påvirke FADL i den retning, de mener FADL bør gå. Der er pt. ikke super meget run på pladserne, så dem der vil, kan få plads.

-> Jens
Ud over de “personlige fordele” som har været nævnt tidligere, er der også et andet aspekt. Det hele er er spørgsmål om man vil bidrage til “fællesskabet” - uden at lyde for betonkommunistisk:-), eller sagt på en anden måde, at man vil være med til at betale for det man får. Du gør lidt grin af at du læser Acuta selvom du ikke er medlem af FADL … Det er ret mange studerende, der skal til for at betale gildet. Det er faktisk en væsentlig udgiftspost for FADL, fx i København koster MOK 70 medlemmers kontingent.
Men ja. Folk der ikke er medlem kan jo sagtens tage MOK.
FADL i Kbh. betaler et tilsvarende beløb til uddannelsen af rusvejlederne, det er heller ikke alle rusvejledere der er medlem af FADL. Det er heller ikke alle russere der bliver medlem af FADL.
Det samme gør sig gældende den dag du vil tage et vikariat. Der vil du sandsynligvis også få den løn FADL har forhandlet, inkl. de tillæg vi har haft personale og frivillige ude på hospitalerne og forhandle (decentrale tillæg).

For København fungere reglen med bagudbetaling af kontinget således, at man skal betale kontingent max. 1 år bagud (dvs. hvis man melder sig ind på 2. semester skal selvfølgelig kun betale for 1.).
Reglen er der fx for at undgå at folk lige melder sig ind for at få et lægevikarkursus, og faglig backup i den tid man er i vikariat … og så melder sig ud igen. For herefter at overlade den “daglige drift” af FADL til de medlemmer der betaler kontinget hele studietiden. Hvis medlemmerne synes den er uretfærdig, så kan de inden næste generalforsamling indsende ændringsforslag til vedtægterne. Det er de studerendes forening! Næste GF i København ligger i starten af oktober.

Bovbjerg:
Jeg ved faktisk ikke hvordan det forholder sig med andre fagforeninger, der er nok flere man kan blive medlem af som stud.med der arbejder indenfor sundhedsvæsenet. Men om man synes 1500,- er meget for et medlemsskab i en forening, så skal det siges at mig bekendt er alle andre fagforeninger dyrere, uden at jeg kan sætte tal på.

Sveinar