Fadlvagter=ca. 1200 kr. tilbage i skat om året!

-> Skovsen
En lille korrektion. Sund&Hed ved SDU udgives ikke af FADL, men af Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved SDU og spænder derfor over flere uddannelser (bl.a. idræt, biomekanik og medicin).

-> Bovbjerg
Som du nok har bemærket er der mange måder man kan vælge at anskue et medlemskab af FADL. Én af måderne (men absolut ikke den eneste) er at se et medlemskab af FADL som en forsikringsordning for dig selv, på samme måde som hvis du tegnede en forsikring gennem et almindeligt forsikringsselskab. Dette forsikringsselskab vil så gå ind og ”erstatte dine tab” hvis du kommer ud for ”en ulykke” i forbindelse med dit arbejde. Dette arbejde behøver dog ikke nødvendigvis at være FADL-vagt arbejde. Hvis du fx har et studiejob i et medicinalvare firma som data-indtaster og dette firma ikke overholder gældende lovgivning så du kommer i klemme eller bliver opsagt uretmæssigt, kan FADL som din fagforening give advokatbistand og rådgivning og eventuelt føre din sag i retten. FADLs ekspertise er størst når det drejer sig om de forskellige overenskomster FADL har indgået med H:S og Amtsrådsforeningen. Disse overenskomster er bl.a. sygeplejevikar-, ventilatør- og lægevikaroverenskomsterne. FADL er dog også i tæt samarbejde med Studenterundervisernes Landsforbund (SUL) om at forhandle den såkaldte SUL-overenskomst med finansministeriet. Denne overenskomst dækker de mange studerende som er ansat på de forskellige universiteter i DK som fx undervisningsassistenter og faglige vejledere/studievejledere. Det er sjældent at FADL er involveret i sager der omhandler andet end lægevikar og sygeplejevikarforhold, men foreningen kan træde til for det enkelte medlem når medlemmet har behovet og gør foreningen opmærksom på at man har brug for hjælp. Det var min personlige erfaring.

Jeg har været medlem af FADL siden 1998 men har ikke taget vagter siden 2000, da jeg er ansat som faglig vejleder ved KU. I forbindelse med min ansættelse som vejleder har jeg bibeholdt mit medlemskab af flere årsager, men i denne sammenhæng har jeg rent faktisk haft brug for FADL, i det KU ”glemte” at give os ansættelseskontrakter. FADL gik ind i sagen som endte i Byretten og det endte med at KU i 2003 blev dømt til at betale mig selv og 5 kollegaer hver 10.000 kr. i bod for ikke at overholde funktionærloven (der var skærpede omstændigheder, derfor det høje beløb). Så man kan sige at jeg fik noget ud af at forsikre mig gennem FADL. Jeg kunne godt have valgt selv at hyre en advokat, men det ville være dyrt og besværligt selv at skulle stå for.

Til orientering skal det tilføjes at jeg har været aktiv i FADL’s repræsentantskab siden efteråret 1998. Derfor kunne jeg også fortsætte med mange gode grunde til at melde sig ind i FADL når man begynder på studiet. Mit råd er dog, at du bør danne dig dit eget indtryk når du starter og deltage i de informationsmøder der afholdes ved det Universitet hvor du bliver optaget.

Held og lykke.

@Jensemand:

Jeg har tænkt lidt over hvad dit overordnede budskab er. Alene i den her tråd er det foreløbigt blevet til 11 indlæg, så du har helt klart noget på hjerte.

Dog først lige et par bemærkninger til dine eksempler. FADL har selv ønsket længere (bedre?) kurser. Helt konkret er det en diskussion (+ beslutning) man har taget i forbindelse overenskomstforhandlinger med amtsrådsforeningen.

Du gentager også at FADL kun tilbyder interessante vagter i slutningen af studiet, prøv at bruge mig som eksempel (selv om jeg er lidt af en mønster vagthaj!); VT’er på 3. semester, dvs at jeg på nuværende tidspunkt (skal på 13.) har haft interessant arbejde 5/6 af min studietid. 5 ud 6 år!

Så er der lønnen… når du tager vagter som SOSU i Horsens, betaler din arbejdsgiver dig løn under transporten + togbilletter / kørselspenge?

Nok om detaljerne - jeg vil slutte af med den generelle problemstilling du rejser; nemlig om det kan svare sig at blive medlem af FADL ved studiestart. Jeg vil give dig ret i at det er en relevant og vigtig diskussion, men som du også selv har været inde på, er der ikke udsigt til, at vi bliver enige om særligt meget mere. Når alt kommer til alt, er det efter min mening også ligegyldigt om vi ender med at blive enige, da jeg (dybest set) er tilfreds med mit medlemsskab af FADL, og forhåbentligt er du også tilfreds med det valg du har truffet - nemlig at stå udenfor… Eller hvad?

De øvrige medlemmer af FADL må have gjort det op på samme måde; folk vejer ulemper og fordele mod hinanden, og for de fleste ender valget så på medlemsskab af FADL.

Din modvilje mod FADL forekommer derfor lidt irrationel - undskyld jeg siger det - for du forsøger (samtidig med din kritik) at overbevise os andre om, at din vej er et ligeså godt alternativ. Jeg kender ikke svaret herpå (jeg har jo selvsagt ikke prøvet at stå udenfor), men hvis du er tilfreds med din egen situation, hvad er så problemet?

Til slut; jeg ønsker ikke at hindre dig i at debattere FADL, og om du afsporer debatten må være op til admin at bedømme. Min første kommentar skyldes at du (maximalt) repræsenterer 10 % af de medicin studerende, og Bovbjerg får derfor ikke et realistisk billede af holdningerne til FADL, hvis han kun læser dit indlæg.

Nu sidder jeg lige og kigger på min selvangivelse og kom så til at tænke på den her tråd(ja, sådan som den startede mht. fradrag under FADL-vagter). Jeg kiggede på mine lønsedler og hvis jeg kan trække kørslen fra så er det rimeligt mange penge.

Men kom i tvivl, for foruden at vi får udbetalt timer under transporten(f.eks. 1 timer hver vej til Hillerød) så får vi også omkring 70 kroner for billetten(står som kørselsgodtgørelse på lønsedlen). Men såvidt jeg kan se så bliver der trukket skat af den også. Betyder det så at jeg kan trække kørslen fra i skat, eller hvad?

Christian.

Du kan ikke trække kørslen fra som sådan, men du kan få kørselsfradrag efter gældende regler, som alle andre med arbejde.

Det udregnes som tidligere nævnt… du kan selv gøre det, hvis du retter din selvangivelse på Told & Skats hjemmeside. (Du skal have digital signatur).

Vagtbureauet indberetter som om du tager hjemmefra og til Vagtbureauet hver dag, så hvis du har en del vagter på Hillerød, Helsingør, Roskilde eller Frederikssund, så kan det godt svare sig, at kigge på det… der skal minimum være 12 km hver vej til vagten fra din bopæl før du kan få fradrag.

  • Mikkel

Der står lidt mere om befordringsfradrag her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=130748 … 19#i130748

Jeg kom til at diskutere med en anden fadl-vagt om distancen udregnes mellem
1: Bopælen og arbejdstedet
2: Vagtbureauets adresse og arbejdsstedet

Jeg mener det er 1, som det fremgår af skats hjemmeside.
Den anden fadlvagt mente det er 2 der gælder, da fadl er et vagtbureau.

Da jeg i sin tid tog kurset i odense blev det gjort klart at vi fik timeløn under transport hvis det var udenbys vagter. Altså FADLs aflønning er efter nr. 2. Så hvis du tager en vagt 1 time fra f.eks. odense vagtbureau får du en times løn, og ikke 2 timer hvis du bor 1 time på den forkerte side af odense.

Mht til transport fradrag, så er det fra din egen bopæl, altså (1). Så når du skal opgive på selvangivelsen er det fra din bopælsadresse, og til det sted du har arbejdet…

Hvis man har rigtig mange vagter lang pokker i vold (hvis man fx er på hold i Hillerød), kan man frem for at få kørslen betalt af VB få et klippekort hos VB. Så slipper man for at betale skat af kørslen. Det kunen man i hvert fald en gang

Kan vi dermed for denne tråd konkludere, at vi som vagtagere godt kan modtage kørselsgodtgørelse fra SKAT (beregnet fra bopælen) selvom vi modtager timeløn+70 kr. fra FADL???

Og at det derfor gælder om at finde lønsedler frem fra flere år tilbage for at score lidt ekstra til de kommende julegaver?

[quote=“Pernole”:2z3zt6vs]Kan vi dermed for denne tråd konkludere, at vi som vagtagere godt kan modtage kørselsgodtgørelse fra SKAT (beregnet fra bopælen) selvom vi modtager timeløn+70 kr. fra FADL???

Og at det derfor gælder om at finde lønsedler frem fra flere år tilbage for at score lidt ekstra til de kommende julegaver?[/quote]Ja, det kan du. Har engang fået et et par tusinde tilbage. Det er altid dejligt. Men mht julegaverne, så kommer pengene først lidt sent. Vist først engang i marts…

Mvh. Christian