Fæokromocytom

Hej

Er der mon nogen der ved, hvorfor man giver alfablokker præoperativet i 10 til 14 dage (phenoxybenzamin: 20 - 100 mg/dag)
før man opererer et fæokromocytom

vh Christian

Fordi der under udtagelse af fæokromocytomet kommer en massiv frigørelse af catecholaminer…
Du kan køre en hurtig pubmed søgning på “pheochromocytoma phenoxybenzamine”
eller evt. bare sygdommen…

Men hvorfor det skulle være nødvendigt/en fordel at give det så lang tid i forvejen, ved jeg ikke - men har heller ikke lige kigget på halveringstiderne og farmakokinetikken for phenoxybenzamin.

jep, for at sænke patientens blodtryk, og derved mindske den operative risiko.

mvh
svend

Nej, ikke for at sænke blodtrykket.
Det er for at mætte receptorerne, så catecholamin-frigørelsen ikke medfører samme hypertension + takykardi.

Jeg tror vi er enig om hvorfor :slight_smile:

Men den vigtigste grund, efter min mening, er nedsættelse operations + komplikations risikoen, fx. apoplexi

mvh
svend

Det er supergodt med drøftelse af faglige spørgsmål herinde. Vi har brug for mere af den slags :doc:

jep så længe det er interne diskussioner, og ikke råd/vejledning til udenforstående. :slight_smile:

Det kunne måske være cool med en uges / 14 dages spørgsmål / diskussion omkring en konkret problemstilling?

Det ville måske skabe faglig udvikling?

mvh
svend

Takker for feedback
Vil gerne støtte forslaget om ugentlige faglige spørgsmål så længe de ikke kommer fra udeforstående.
vh Christian

Den fulde virkning af alfareceptorblokkere kommer først efter ugers behandling. Desuden kan en høj initialdosis medfører ortostatisk hypotension. Derfor trapper man op i løbet af et par uger.

Selvom det primære mål måske er at hindre anfald af hypertension under operation så bevirker stoffet perifer vasodilatation og derved blodtrykssænkende.