Fået dispensation fra kandidatreglen og er så nervøs!

Hej alle sammen :blush:

Jeg står i en lidt speciel situation og håber, at nogen her kan give mig råd og dele erfaringer.

Jeg har i længere tid haft et stort ønske om at skifte retning og starte på medicinstudiet. Jeg har fået dispensation fra kandidatreglen på SDU, hvilket giver mig mulighed for at søge ind, selvom jeg allerede har en anden uddannelsesbaggrund.

Mit næste skridt er at forberede mig til uni-testen, og jeg vil rigtig gerne høre fra jer, der har været igennem den.

Hvilke ressourcer, bøger eller kurser vil I anbefale? Hvordan strukturerede I jeres forberedelse?

Jeg arbejder også på at balancere studieforberedelse med andre forpligtelser og kunne godt bruge nogle tips til at få en effektiv rutine.

Jeg sætter stor pris på al input, og hvis der er nogen, der vil dele deres erfaringer, må I endelig skrive her eller sende en besked.

På forhånd tusind tak!

Bedste hilsner

1 Synes om

Som en der har været igennem uni-testen 3 gange, og blev optaget 3. gang. Det eneste forberedelse til uni-testen jeg gjorde var at tage deres prøve eksempel på SDU’s hjemmeside.

Som andre tidligere har nævnt er tidsfaktoren den store udfordring ved den her prøve. Man har ca. kun et minut pr. spørgsmål. Så eksempelvis ved teksttunge opgaver er det smartere at læse svarmulighederne først for herefter at skimme teksten indtil man finder det rigtige svar fremfor at læse teksten først.

Opgaver som man ikke umiddelbart kan svare på bør man springe over for at vende tilbage til senere, det nytter ikke noget at spilde sin tid på at sidde og tænke over svaret.

Hvis du stadig mangler at svare på nogle opgaver til sidst i prøven er det bedre du bare trykker på en af svarmulighederne, det kunne jo være du trykkede på den rigtige.

Jeg følte egentlig også at en del af spørgsmålene var de samme år efter år, hvilket nok også var derfor min score steg for hver eneste prøve.

Har hørt at nogle anbefaler man træner spørgsmål fra lignende prøver som: General aptitude test (GAP). Men det aspiri kursus til 2500 kr., det sgu da dyrt.

Hej,

Tillykke med dispensation fra kandidatreglen. Må jeg spørge, hvad der har lagt til grund for dispensationen?

Hej, ville lige hører om du blev optaget på KU? i forhold til spørgsmålstyperne, kan du så uddybe hvad man skal øve sig på? nu tænker jeg mest matematikdelen, og om læsningen var svær eller fin nok

Jeg blev optaget på SDU. Har prøvet KU’s kvote 2 test. Den er lidt anderledes men den minder rimeligt meget om Uni-test. Så mine ovenstående råd er også gældende for denne test. Så vidt jeg husker er den lidt mere matematisk.

Det er pænt svært at komme ind via kvote 2 på KU. Der er ikke så mange pladser.

Ja 100 det er svært, men hvis man øver nok så burde der være en chance, og det er derfor jeg er nysgerrig efter at hører fra tidligere kvote 2 ansøgere der har været til prøven, om hvad de fx stødte på i matematik delen især. Var der en matematisk logisk del? eller blot regnestykker som brøk, procent, areal beregning, rumfang beregning, renter og lign?

Så vidt jeg husker må man ikke videregive hvilke opgaver der har været til unitesten. Men SDU har nogle eksempler på den slags matematik som der kommer til testen :grinning:

Der var både logiske spørgsmål, procent udregning, aflæsning af tabeller og grafer. KU’s eksempler på kvote 2 spørgsmålene er rimeligt repræsentative for hvad du møder til prøven. Så hvis du ikke har kigget på dem så gør det.

Men altså hvis du vil vide mere må du have fat i en anden end mig. Den prøve ligger for langt tilbage for mig:) jeg tog den også kun for at forhåbentligt komme ind og få merit for mine fag på SDU. Men det lykkedes mig ikke engang at komme videre til interview delen.

Jaaa og nej for KU’s demo prøve er ret nem i forhold til hvad man kan møde. Har godt fået fremlagt specifikke opgaver fra prøven som man kunne møde, men jeg synes ikke det er tlstærkkeligt i forhold til at der jo er 200 spørgsmål. Men vi må bare se hvordan det går. Tror nu at chancerne er der, så det skal nok gå i første huk.