Farmakologi au sværhedsgrad

Hej, jeg har været så uheldig eller doven det her semester, jeg ikke muligt vil være i stand til at bestå Fysiologi på 4. Semester på au. Jeg har lært en del fys, men vil gerne sikre mig eksamen ved at tage den sammen med farmakologi på 6., som jeg splitter op. Er farmakologi så svært, det ville vanvittigt?

nej, det er det ikke.
I min tid var det krav at fysiologi var bestået før man kunne fortsætte (stopprøve på 4. sem), ved ikke om det stadig gælder…

Farmakologi er et større fag end de 10 ECTS point angiver, og derudover bygger det direkte videre på fysiologi. Jeg tror dog godt det kan gå at læse de to fag sammen, men så skal læseplanen tilrettelægges efter det, så du har basisfysiologien på plads i de forskellige områder af kroppen, til de lægemidler der har indvirkning de steder. Fx nyrefysiologi skal være på plads før du læser om diuretika. På mange måder er det en fordel at have fysiologien frisk i erindringen når man læser farmakologi, da virkningen af lægemidlerne giver så meget bedre mening.

1 Synes om

Men vi er enige om, at det er nemmere end patologi. Og spændende input om, at det rent faktisk hjælper med forståelsen at have det frisk i erindringen og med læseplan, har jeg nu tænkt mig at gøre :slight_smile:

Altså hvornår var din tid, jeg har aldrig hørt om konceptet stopprøve og under deres på kursuskataloget står der ikke noget om, at visse fag skal være bestået. Der står, “Der forudsættes viden, færdigheder og kompetencer svarende til dem, der kan erhverves på 1.-5. semester på bacheloruddannelsen i medicin.”, hvilket jo er meget bredt, og man bliver jo også fx tilmeldt farmakologi eksamen før man har bestået immunologi

min tid var >10 år siden

Men hvis du ikke har bestået fys på 4. sem, opfylder du heller ikke det krav om at have erhvervet færdigheder svarende til 1.-5. sem

Okay, jeg mente bare, det ikke lød som et krav, men nærmere vejledende. Jeg kender fx en, der har neuroscience med i baggagen, men som stadig tog fysiologieksamen på trods af, neuroscience står under faglige forudsætninger der eksplicit :slight_smile:

Tror du gør bedst i at kontakte studievejledningen for at have det helt på plads.
På SDU er der på nogle fag krav om at have bestået XX modul, mens der på andre er frit slag, eller at man bare skal have været tilmeldt undervisning på XX modul…

Jeg ved ikke meget om at tage fysiologi sammen med farma, men jeg kender heller ikke nogen begrænsninger. Har aldrig hørt om noget “stop”, når man først har bestået førsteårsprøven. Har selv lige taget neuro sammen med pato og folke, og det har fungeret super. Tager farma alene her i foråret. Fra universitetets side skulle det ikke noget problem. Det er meget fleksibelt, hvordan uddannelsen kan sammensættes egentlig. Hvis man er for mange ECTS-point bagud, kan man miste SU, men det er ikke aktuelt for dig.