Fif og tips til 6 semester!

Hej … jeg er lige begyndt på 6 semester, og det virker meget uoverskueligt, især med alle de rygter man hører om hvor svært det er. har i nogle tips ? … til læsning, “prioritering” og sådan :slight_smile:

HEj Stregoi

  1. semester er virkelig ikke så slemt. Det slemme er mikrobiologien, hvor der er en masse udenadslære - vent med det til eksamenstiden!
    Du skal igennem: Endokrinologi, Lungemedicin, Reumatologi, OrtKir, Infektionsmedicin, Mikrobiologi, PAtologi, Farmakologi - glemt noget ??

Det vigtigste er at kunne sortere i det stof du læser. Hvis du læser Kompendiet, så er der MEGET du kan springe over. Tilsvarende hvis du læser Basisbogen er der nogle emner der er lidt tyndt beskrevet.
Jeg læste en kombination af de to og det fungerede fint, man finder hurtigt ud af hvad der er uvæsentligt.
Patologien er ikke så vigtig mht. eksamen(læs noter etc.)
Farmakologien heller ikke slem.
MIkrobiologien som sagt lidt slem, lad være med at købe Niels Højbyes psychobog. Du kan sagtens nøjes med FADL’s kompendium, og lidt terperi optil eksamen.

håber du ku bruge mine 1år gamle erfaringer

Meget enig mht. mikrobiologi. Brug de små kompendier, de er virkelig gode.

Som niko skriver så er hverken kompendierne eller basisbogen rigtig egnede til vores studie. Kompendiet er et psyko-opslagsværk og basisbogen er som en stor samling gode noter. Jeg vil stærkt anbefale at du vælger en af de britiske mellemstørrelse lærebøger i intern medicin og en i kirurgi. Jeg har brugt Davidsons principles and practice of medicine på 8. og 9. og den har været aldeles fremragende. Desuden er den lige kommet i en ny (20.!) udgave. Kumar and Clark skulle også være god.

Principles and practise of surgery er ikke helt ligeså god, men stadig væk at foretrække frem for kirurgisk monster-loco kompendium. Der findes mange andre mellemstørrelse kirurgibøger. Prøv at tjekke amazon.co.uk eller fleshandbones.com

God fornøjelse.

eller tjek studentconsult.com, elseviers store ressourcehjemmeside (læs:reklame).

Helt enig i ovenstående…

En af de engelske lærebøger i medicin (Jeg brugte Davidsons, og fandt den helt kanon! min læsemakker Kumar & Clark, han elskede den). At bruge kompendiet er efter min mening totalt overkill, det kræver at man er ekstrem god til at sortere i stoffet, noget som er meget vanskeligt medmindre man har overblikket i forvejen.

Til mikrobiologi brugte jeg Mims Medical Microbiology - kanon bog, der er bygget meget logisk op efter organsystem, hvilket desværre ikke er tilfældet med undervisningen, der er bygget op efter taxonomi ligesom de små kompendier. Gå langt uden om Høibys bog, der er lorte-dårlig (og iøvrigt også udsolgt fra forlaget).

Kirurgien læste jeg i lommekompendiet, og var fuldt tilstrækkeligt - og gav i virkeligheden et superoverblik. Køb det! man får alligevel god brug for det senere tror jeg.

Patologi læste jeg slet ikke, og der kom da også kun et enkelt ubetydeligt spørgsmål til eksamen. Undervisningen i patologi var iøvrigt ekstremt dårlig (på RH), hvilket ikke var befordrende for lysten til at læse på det.

… og ja Niko, du glemte videnskabsteorien, epidemiologien osv. Hvis man hører efter i timerne og kigger på de gamle eksamenssæt, så kan man svare på de spørgsmål.

  • Mikkel

Det er desværre sandt at patologi ikke er særligt meget tilstede længere, hvilket jeg synes er tragisk. Det er jo et vigtigt akademisk fag: det systematiske studie af sygdommes biologi, i modsætning til de mere praktiske fag medicin og kirurgi. Noget tilsvarende kan siges om farmakologi.

Af ren og skær idealisme læste jeg grundigt på patologien, og jeg fandt det meget givende. Desuden var undervisningen i amtet enormt god. Underwoods General and systematic pathology er fremragende.

mange tak gutter for de rigtige gode råd :slight_smile: … det kommer sikkert til at være et stort hjælp