Flytte uni/standby/vinterstart

Hej alle

-Hvordan er mulighederne for at flytte fra uni til uni på med.studiet? (Fx. fra ålborg til odense eller århus, eller fra ålborg til odense osv?) Hvor lang tid ska der gå inden det er muligt?

-Hvis man kommer på standby listen, kan man så også risikere at komme ind ved vinterstart? og har alle 4 med. studier både sommer/vinter start?

-På selve ansøgningen forstår jeg ikke helt punktet hvor man kan krydse af ved vinterstart? Vil det sige at kommer man ikke ind sommer, vil kan gerne ind vinter? Eller at man kun vil ind vinter?

  1. der kan skiftes universitet efter 6. semester (3 år).

  2. ja (så vidt jeg ved).

  3. på KU er begge dele vist muligt. Man bestemmer dog ikke selv, at man vil starte om sommeren - kun, at man vil vente til vinteren.

AAU har ikke vinterstart.

Tak for svar. Så tænker jeg, at for dem som kommer på standby, må de da næsten alle komme ind til vinter, eftersom en del jo hopper fra studiet ?? Er det forkert at antage?

Men har hørt at det kun er Københavns uni. der adskiller sig fra de andre medicin studier i landet - Kan derfor ikke se, hvorfor man SKAL have sin bach. for at skifte, hvis de kører samme forløb på samme tidspunkter… ??

Det er forkert at antage at næsten alle kommer ind, ja. Der er da folk der kommer ind fra standby til vinterstart men antallet af folk med vinterstart der hopper fra er vel ikke decideret større end folk der hopper fra sommerstart? Jeg lå btw. selv i den øvre halvdel af standby-feltet og jeg kom ikke ind før sommeren efter.

Derudover er det ikke sikkert at universiteter med samme struktur har de samme fag på de samme tidspunkter. Derudover kan der vel godt være få afvigelser i strukturen. Til sidst skal du medregne antallet af pladser. Det nytter ikke at halvdelen fra SDU vil flytte til AU, når AU kun har et vist antal pladser.

[quote=“dududu”:212oxps1]
Men har hørt at det kun er Københavns uni. der adskiller sig fra de andre medicin studier i landet - Kan derfor ikke se, hvorfor man SKAL have sin bach. for at skifte, hvis de kører samme forløb på samme tidspunkter… ??[/quote]

AAU kører en helt anden struktur med det nye syge. “Cirkulær og problembaseret indlæring” tror jeg det hedder. Det er i hvertfald mig bekendt grunden til at man ikke kan skifte derfra/til før efter 6. semester.

Såvidt jeg ved (jeg går på 2. semester, idræt, AAU), benytter de ikke ‘Aalborg-modellen’ indenfor medicin (projektbaseret læring), fordi det simpelthen ikke er en effektiv metode at indlære så meget, som det er nødvendigt på medicin. På idræt kører vi projektbaseret læring og jeg hader hvert sekund af det. Mage til inkompetent indlæringsform skal man lede længe efter (nogle taler godt for det, men det gør jeg ikke, kan I høre… Sikke noget bras!).

Det gør vi :slight_smile: Ikke projektorienteret i lige så høj grad som andre studier på AAU, men alligevel.
Det meste af tiden går med at arbejde ud fra fiktive sygehistorier osv.

[quote=“Bottomfarm”:1j9kkmkj]Det gør vi :slight_smile: Ikke projektorienteret i lige så høj grad som andre studier på AAU, men alligevel.
Det meste af tiden går med at arbejde ud fra fiktive sygehistorier osv.[/quote]

Det lyder sgu underligt. Det fede med medicinstudiet i København er, at vi kan glæde os til kandidat-delen, hvor sygdommene begynder at komme op i stoffet :stuck_out_tongue: De første 6 semestre går med at 1) at finde ud af hvordan det hænger sammen 2) at finde ud af hvordan det er opbygget og 3) at finde ud af hvordan satan hele lortet virker inden vi 4) kan finde ud af hvorfor det lige pludseligt ikke virker mere.

Kan du eventuelt give et eksempel til en interesseret medstuderende fra et andet universitet? :slight_smile:

[quote]Det er forkert at antage at næsten alle kommer ind, ja. Der er da folk der kommer ind fra standby til vinterstart men antallet af folk med vinterstart der hopper fra er vel ikke decideret større end folk der hopper fra sommerstart? Jeg lå btw. selv i den øvre halvdel af standby-feltet og jeg kom ikke ind før sommeren efter.
[/quote]

Hvad hvis folk hopper fra i perioden fra sommer hvor de kom ind og frem til vinter? Bliver der så “flere” pladser på vinterstart, når der jo er nogle fra sommerstart som er hoppet fra? Eller hvordan ? (:

[quote=“badooo”:3oi092kj]
Kan du eventuelt give et eksempel til en interesseret medstuderende fra et andet universitet? :slight_smile: [/quote]

Se anden tråd “AAU Case” :slight_smile:

Nej, sommerstart er jo et helt andet semester end vinterstart :slight_smile: Dét at der falder nogle fra det første halve år efter sommerstart vil på ingen måde skabe ekstra pladser hos dem der først starter vinter.

[quote=“dududu”:2gv5kwkc][quote]Det er forkert at antage at næsten alle kommer ind, ja. Der er da folk der kommer ind fra standby til vinterstart men antallet af folk med vinterstart der hopper fra er vel ikke decideret større end folk der hopper fra sommerstart? Jeg lå btw. selv i den øvre halvdel af standby-feltet og jeg kom ikke ind før sommeren efter.
[/quote]

Hvad hvis folk hopper fra i perioden fra sommer hvor de kom ind og frem til vinter? Bliver der så “flere” pladser på vinterstart, når der jo er nogle fra sommerstart som er hoppet fra? Eller hvordan ? (:[/quote]

Jeg forstår ikke hvad du mener. Men altså:
Der er én optagelsesrunde. Den ligger i løbet af sommeren. I løbet af den optagelsesrunde optages der ét hold til at starte første semester i slutningen af august eller starten af september. Hvis du springer fra her, så går din plads videre til første mand på standby-listen. Denne person skal! acceptere tilbuddet i de første 2 uger (eller sådan noget) hvis han vil ind. Hvis han siger nej mister han retten til standby. Når der er gået et par uger kan der stadig ske det, at enkelte hopper fra. Folk på standby bliver tilbudt pladsen, men der er ikke krav om at de skal sige ja tak nu (kan skyldes noget med at semesterstart er rykket for tæt på, og at man kan have planlagt alle mulige ting imens).

Folk på vinterstart kan derimod (så vidt jeg har forstået fra en veninde der fik besked om optagelse i oktober måned) få tilbudt studiepladser hele vejen frem til deres semesterstart i februar, men det er altså KUN! hvis det er folk fra vinterstart der hopper fra.

Dvs.: Hvis folk med sommerstart hopper fra, så tilbydes der sommerstartspladser til standby-listen. Hvis folk med vinterstart hopper fra, så tilbydes der vinterstartspladser. Der kan ikke rykkes mellem disse to, da det er to forskellige semestre (sommerstart er på 2. semester, når vinterstart starter sit første semester), og man kan dermed risikere at årgangen bliver alt, alt for stor på vinterstart, hvis man fyldte samtlige afhopperes pladser over på vinterstart.

Bær over med mig, hvis det ikke er forståeligt. Har været på nattevagt og er ret så smadret :wink:

Tak for svar.

Vil det sige at der er to standbylister, en til sommer start og en vinterstart ?

[quote=“dududu”:mpv3gh49]Tak for svar.

Vil det sige at der er to standbylister, en til sommer start og en vinterstart ?[/quote]

Nej, ikke så vidt jeg har hørt om. Men dem der ikke kommer ind om sommeren står jo stadig på standby og kan tildeles plads til vinterstart hvis det er nødvendigt.

Men hvad hvis man har ansøgt om vinterstart og standby, så må man da stå et andet sted end de som har søgt sommerstart og standby. De som har søgt “sommer” og standby har jo så “tre chancer” for at komme ind. Både sommer, vinter og næste sommer. Hvorimod vinteransøgere som har søgt standby kun kan komme ind samme vinter eller sommeren efter ?

Chance for at komme ind? Når du er optaget på standby er det ikke noget med chance. Så ER du inde (medmindre du dummer dig og takker nej).

Mht. vinterstart så mener jeg ikke det er sådan, at man er sikker på vinterstart, bare fordi man krydser af i feltet. Hvad, hvis for eksempel 70% af alle de optagede vil starte om vinteren? Man åbner op for muligheden for, at universitetet kan sætte én som vinterstarter, således at eventuelt ældre personer kan rykkes frem til sommer-start og komme hurtigere igang.
Med det menes, at selvom man har krydset af i vinterstart (og måske havner på standby) så må man forvente, at der er mulighed for, at man ender som sommerstarter alligevel.

Desuden mener jeg bestemt, at folk på standby også godt kan krydse af i vinterstart, når de søger ind sommeren efter. De er ikke sikre på at blive vinterstartere, men de er dog sikre på at komme ind.