Fod-case...min egen fod!

Hejsa allesammen

For 6 uger siden var jeg så uheldig under fodboldtræning, at min vrist på højre fod mødte en modspillers knopper hårdt. Udover at blive snydt for et klokkeklart frispark, pådrog jeg mig også en skade, som jeg stadig døjer med nu, og ville lige høre hvad i mener jeg skal gøre for at den kan hele bedst…:

  • Selve smerten er lokaliseret omkring articulatio tarsometatarsale helt medialt, altså den knop man kan palpere på fodryggen medialt mellem os cuneiforme mediale og os metatarsale I.
  • Jeg kan sagtens gå uden smerter, men når jeg støtter på fodballen bag storetåen, så gør det ondt og jeg må opgive at støtte dér.
  • Jeg fik ikke umiddelbart hævelse efter skaden skete, hvilket jeg synes er mærkeligt
  • Jeg havde store smerter og kunne knapt nok gå eller støtte i 2-3 dage efter. Efter ca. 1 uge var den værste smerte ovre, og jeg havde de symptomer som jeg stadig har nu.
  • Røntgen af min fod viste ingen fraktur eller splinter.
  • Læge/fys mener at det kan være lig. tarsometatarsale dorsale mellem os cuneiforme mediale og os metatarsale I, eller måske en skade på selve ledskål/brusk, andre bud?

Konklusionen…:
…var at:

  • jeg ikke skulle løbe eller spille fodbold på den, og
  • give den ro til at hele, uden dog at tape den ind eller kompensere helt vildt.
  • Evt. smøre den med Felden-gel (Piroxicam 0,5%) lokalt på fodryggen.

Nu er der så gået 6 uger, og jeg fornemmer ingen tegn på bedring. Hvad er jeres bud? Hvad ville i anbefale mig? Hvor lang tid skal en sådan skade som jeg beskriver tage, og er der ting jeg kan gøre for at hjælpe til hurtigere heling?! Jeg er ved at være frustreret, men ved jo at ligamentskader kan tage lang tid; håber bare så meget at det kan komme til at hele 100% så det ikke bliver sådan en skade jeg kommer til at døje kronisk med!

Mvh Anders
:doc:

Da jeg ikke er læge, må jeg jo ikke forslå behandling.
Men generelt er løsningen flg.

Problemstilling:
Om det er tale om ligament, fraktur, hæmatom eller andet, er behandlingen den samme:

Behandling
Stiftfodtøj (solid vandrestøvle), så du på den måde aflaster og støtter fode.

Smerter:
tabl. Pamol 500mg x2 4gange dagl.
p.n.
tabl. Iprobufen 200mg max x 4 dagl.

Tid:
Til smerterne er over, kan være alt fra 2 uger til 3 mdr.

Psyco-socialt:
Det er desværre sådanne, at jo mere man fokuserer på smerter/problemer jo større bliver de.