Fodtøj i klinik

Hvordan er det med fodtøj på de kliniske ophold ? Skal man gå i tråsko, eller kan man bruge et par sandaler ? (som man kun bruger til det)

Og hvor køber man nogle ordentlige klinik-træsko ?

Du kan stort set gå i hvad du synes. Dog på operationsgang vil jeg anbefale lukket fodtøj, da der kan komme blod, vand ol på ved uheld/spild.
Generelt skal man tage sko/sandaler på, som man kan gå og stå godt i…altså nogle der er gode at have på, så man ikke bliver træt i fødderne.
Gode gå/løbesko er værd at overveje!
Der ligger en butik over for Riget (Blegdamsvej) hvor man kan købe sko og træssko.

De fleste hospitaler har låne-træsko som du sagtens kan nøjes med at bruge. Du behøver ikke købe dine egne.

Når du skal på operationsgangen er det dårlig karma at bruge andet end de træsko hospitalet stiller til rådighed eller dine egne tilsvarende.

Når du engang slår dig løs i et kirurgisk vikariat får du sandsynligvis et par træsko af din arbejdsplads. Med mindre dine fusser er meget mere sarte end de flestes fusser er der således ingen grund til selv at fyre penge af på nogen nu.

umiddelbart vil jeg give Thp ret mhp klinik.
Men eget fodtøj som tidl. beskrevet kan anbefales til vikariater og når man er færdig, da man hurtigt kan få rigitg rigtig mange timer på benene. Og jeg selv fik mine fødder godt “smadret” af et vikartiat i træsko, og de er altså ikke specielt sarte!

Jeg har prøvet at gå i træsko et par gange, men syntes det er vildt ubehageligt. Både når jeg går, og når jeg står stille bliver jeg træt i benene hvis jeg har træsko på.

Er det bare mig, eller er der andre der har samme problem?

Jeg vil til enhverv tid foretrække alm. kondisko/canvassko. Er det muligt at vælge træsko fra under hele klinikken/vikariater?

Frold går aldrig i andet end sandaler og lånesko(træsko) på OP

Under det korte 2-ugers prækliniske ophold gik jeg i låne-træsko den første uge og i mine egne sandaler ugen efter.
Hvis det kan accepteres i klinikken vil jeg helt klart investere i et par rigtigt gode sandaler og så kun bruge dem på sygehuset. Jeg har det ligesom Singh når det kommer til træsko, og ville også helst undgå dem hvis det kunne lade sig gøre.

Det er rart at høre at der ikke er så strenge regler som jeg frygtede.

Jeg tror at alt er tilladt, pånær bare tæer!!

Hej Diemer.
Godt at høre at jeg ikke er den eneste med det problem.
Kan være vi kan starte et nyt trend :slight_smile:

Hej
Jeg var i klinik på Hillerød, der fik vi træsko frit og kvit allesammen uden at behøve at bede om det :slight_smile:
Brugte dem dog mest på OP da min ryg ellers strejkede. Så resten af tiden brugte jeg nye, hvidlige, pæne kondisko (ligesom størstedelen af reservelægerne)

Imponerende at få gratis træsko ved starten på klinikken… Sådan var det sgu ikke da jeg var på Frederiksberg for nogen år siden. :cry:

For nylig var jeg i vikariat og fik der et par gummi-træsko af mærket Sanita. De første to uger var et helvede, flere gange var jeg lige ved at gå over til almindeligt fodtøj fordi mine fødder ikke rigtig kunne vænne sig til de nye sko. Efter træskoene var gået til var de imidlertid sindssygt gode at gå i! :up: Jeg var på O-kir så der var også god mening i at bruge træskoene - om ikke andet så fordi gummi-træsko kan tåle de fleste af kroppens afsondringer uden mén.

Bare synd at hvide gummi-træsko ikke er så fandens hotte til alt andet end hospitalstøj. 8)

Imponerende at få gratis træsko??? Det manglede da bare andet :shock:

Nogen der kender en butik i Århus (udover træskobutikken i knudrisgade) hvor man kan købe hospitalsagtige træsko? Hvis altså ikke det lykkes mig at tvinge kommunehospitalet til at give mig et par i morgen hehe

personligt, så er nyvaskede kondistop, top dollar :slight_smile: man mindsker alle belastninger på knæ og hofte.
men fødderne kommer dog til at lugte :slight_smile:
under mit prekliniske ophold (4sem KU) kondisko, i mine kortere ophold efterfølgende på OP og på børneafdelingen, er kondisko, og gode vandrestøvler også ko, kondisko er nok, bedst, pga af vægten…
Men det kommer an om det er neutralt, og rent…

mvh
svend

Træsko af mærket “Sanita” kan varmt anbefales…! Jeg gav 399.- for mine ved en skomager i Odense(de fås sikkert andresteder) :nurse:

1 Synes om

stadigvæk så er træsko ikke særlig gode for knæ/hofter problemer.
Kondisko er :slight_smile:

Beg me pardón, og nu taler jeg her i komplet uvidenhed, men hvorfor er det lige at I som læger/stud.med’er skal tvinges til at gå rundt i noget, som man som regel forbinder med Preusiske malkekoner!? Er det ikke meningen at I skal ha’ det bare nogenlunde behageligt når i står og stikker, roder eller skærer i folk (inklusiv føder :smiley: )? Jeg mener, hvorfor overhovedet træsko i det hele taget? Hvor er pointen og fordelen? Træsko er da vildt ubehagelige…

Beats me, men tro det eller ej, efter et par måneder (!) så bliver de faktisk ret behagelige.

Træsko er nemme at vaske rene for blod, urin (tilføj selv andre kropsvæsker)… Det er kondisko IKKE

Du får det til at lyde som en slagtehal… :stuck_out_tongue:

Hæ hæ - nu bliver du vel ikke dårlig :lol:

Jeg forstår desuden ikke helt problemet i, at gå i træsko - der er jo sket noget af en udvikling siden de “Preussiske malkekoner” gik rundt i dem - hvornår det så end var. Så både træsål og sømbeslag på snudene ER afskaffet :lol:

Jeg synes faktisk de er meget behagelige.