Føler mig gammel :(

Hej,
Jeg har lige fået tilbudt standbyplads på medicin til vinter. Kan altså tidligst starte til vinter og sandsynligvis først om et år.

Mit store problem er, at jeg føler jeg er meget anderledes end dem der ellers starter på medicin. Jeg blev student i 2005 som 18-årig og har siden da læst psykologi på uni i 2 år, læst sygeplejerske i et halvt år og suppleret op i de fag jeg manglede…og nu er jeg sgu 23 og føler mig som en olding!! Det er uudholdeligt at skulle vente et helt år på at komme ind på det studie jeg endelig har fået modet til at søge ind på. :cry: :cry: :cry:

Jeg når at blive 24 inden jeg starter og altså ca 30 når jeg er færdiguddannet hvis jeg stryger lige igennem…er det meget unormalt? Og tror i jeg vil føle mig meget udenfor på studiet pga de par år jeg er ældre end de fleste?

Det hele virker lidt håbløst lige nu, da jeg havde satset på at komme ind i år og nu skal ud at finde arbejde. Findes der forresten nogle specielle muligheder for studierelevant arbejde som kommende studmed, med bevis på optagelse? Kan man tage FADL? Eller måske blive forskningsassistent?

Alle input er velkomne.
Tak

først må jeg si GRATULERER!
jeg kan forstå at du heller ville begynt å studere med en gang- men, nå har du jo mulighet til å jobbe, og tjene penger som vil komme godt med når studielivet begynner.

og nei, 23 år er vel ingen alder? andre har vært i 30-årene da de startet på medisinstudiet. de har klart seg helt fint! :slight_smile:

marianne :slight_smile:

Hejsa

Først af alt: du er absolut ikke gammel! Jeg var 23 da jeg startede for 4 år siden, og gennemsnitsalderen på mit daværende hold var 24 - og vi var ikke de ældste! Jeg har en anden veninde, der startede som 30-årig. Så det skal du ikke bekymre dig om. Der er naturligvis en del unger der starter, men aldermæssigt er det altså rimelig jævnt fordelt. Jeg tror, at din erfaring fra de andre studier vil hjælpe dig som medicinstuderende. Mange af de unge, der kommer lige fra gymasiet, får et chok, nårde opdager hvor lidt hjælp man får fra universitetet og hvor meget man står på egne ben. Det er du forberedt på.

Der findes masser af sociale grupper (basisgrupper) på panum, som man kan melde sig ind i, og møde mennesker, der interesserer sig for det samme som en selv. Der er både basisgrupper, der handler om de forskellige specialer, men også mange der bare handler om en fritidsinteresse, f.eks., driften af fredagscafeen, jagt, kultur, dykning og mange andre ting. Så nej, jeg tror heller ikke du vil komme til at føle dig udenfor. Jeg har aldrig følt mig udenfor, og jeg var ikke engang med på rusturen.

Sidst, men ikke mindst - der er rig mulighed for at få studiereleant arbejde - både, som du selv nævner, gennem FADL, men også mange andre muligheder, som der er talrige opslag om både i MOK, og på opslagstavlerne på Panum.

Når du er optages som vinterstarter, har du mulighed for, at komme til fredagscafeerne hele efteråret, og møde nogle af dine kommende medstuderende, og det vil jeg virkelig opfordre dig til!

Så cheer up! Medicin er et FEDT studie, og du skal nok få en god studietid!

Hej,
Du skal ikke bekymre dig om det med alderen. :!:
Nu ved jeg ikke hvor du er blevet optaget men på KU er det sådan at holdene sammensættes efter alder. Hold 101 er altid det ældste hold og på det hold er der tit en del der er 30+ så 24 år er ingen alder. 8)
Da jeg blev optaget i sept. 2008 var jeg 22 og kom på hold 102 hvor gennemsnitsalderen var ca. 25 år. Så der er mange lige som dig med andre uddannelser bag sig og derfor ikke er helt unge. :wink:

Held og lykke med det :smiley:

ÅH tusind tak for jeres søde svar! Det hjælper helt enormt.

Jeg fik bare lige en nedtur over at skulle starte sammen med 400 18-20 årige til februar, og følte mig pludselig som en alien! :mrgreen: Det er lige gået op for mig at jeg kan risikere at være 25 når jeg starter, hvis jeg ikke får min standbyplads og ovenikøbet så bliver tilbudt vinterstart 2011!! Åh nej åh nej det kan jeg slet ikke holde tanken ud om…Men deler de stadig op efter alder mht sommer og vinterstart?

Det er i århus jeg er kommet ind forresten. Ved ikke om de også deler holdene op efter alder her, men det kunne man jo håbe.

Er der nogen der har et forslag til et fedt studierelevant arbejde, på et sygehus fx. ( ikke plejehjem!), så man kan fordrive ventetiden med noget interessant? Har talt med fadl og de tager kun kursister ind der rent faktisk går på studiet :frowning:

Hejsa

Uden at vide det med sikkerhed så er gennemsnitsalderen for de færdige kandidater ca. 30 år ikke? Det er ihvertfald mit bud. Så ingen problemer der.

Mvh. Christian

Jeg kan kun bakke op om de andre indlæg. Alderen har så lille betydning i forhold til en studieplads og efterfølgende et langt arbejdsliv! Og du er endda kun 23, har allerede flere års studie bag dig - og kan stadig nå at være kandidat som 30-årig!

Jeg selv er i samme båd, endda ældre end dig. Jeg er 26, har 4 års universitetsstudier bag mig, flere års relevant studie/erhvervsarbejde, frivilligt arbejde, taget orlov for at bruge et år på supplering, osv. osv. og er ikke blevet optaget i år. Hvis jeg skulle være så heldig at slippe igennem nåleøjet næste år, er jeg 27, året efter 28… osv. Og jeg har ikke indtryk af, at jeg vil være den eneste på den alder!

Tænk på, at du nu har modet til at forfølge den uddannelse med det fremtidsperspektiv, du virkelig ønsker! Dét er det vigtige. Og det er netop det mål, du skal forfølge. Om du efterfølgende har 30 eller 35 år på arbejdsmarkedet… det er ikke det, der er afgørende i det lange billede.

Hejsa,

jeg er lige kommet ind på medicin i år og har tænkt lidt over holdopdelingen. Jeg er 27 og går og håber lidt på jeg ender på det hold hvor gennemsnitsalderen er høj. Har læst mig til at det er hold 101 som består af de ældre studerende. Kommer man automatisk på dette hold eller skal man selv ringe og høre om man kan komme på?!

VH
Maria

Jeg er 24, år, jeg startede i vinters, jeg er den ældste på mit hold. Og det er absolut intet problem!!! Man skal bare gå efter sit mål. Desuden kan du deltage i en masse foreningsarbejde på tværs af årgangene.

Vær glad for at du er kommet ind! Der er mange som er ældre end dig som ikke er kommet ind i år!

[quote=“studmed27”:339a8wvv]Hejsa,

jeg er lige kommet ind på medicin i år og har tænkt lidt over holdopdelingen. Jeg er 27 og går og håber lidt på jeg ender på det hold hvor gennemsnitsalderen er høj. Har læst mig til at det er hold 101 som består af de ældre studerende. Kommer man automatisk på dette hold eller skal man selv ringe og høre om man kan komme på?!

VH
Maria[/quote]

Det sker vist helt automatisk, hvis du taler om KU. Jeg er ret sikker på, at du er selvskreven til hold 101. :slight_smile:

Jo det er nemlig KU. Og mange tak…lyder godt!:slight_smile:

Jeg er også kommet ind på medicin på KU i år og jeg er 27 år

Så ses vi nok på hold 101 :smiley:

Jamen så gør vi jo nok det… glæder mig at se der er andre som er samme alder :slight_smile:

Jeg er netop blevet færdig som læge i juni i år. Mange af dem, der blev færdige samtidig med mig, var lige netop fyldt 30 og var i øvrigt gået den direkte vej uden nogen pauser. Det er mit indtryk, at 30 år er et fint tidspunkt at blive færdig på. Det ville jeg ikke spekulere så meget på.

Desuden har du jo studeret siden, du blev student, så på den måde har du holdt dig i form. Husk at undersøge, om du med dine 2 år på psykologi har mulighed for at få merit for noget. Det kunne man dengang, jeg startede, men meget kan naturligvis have ændret sig sidenhen.

Hvis du har vinterstart vil det desværre være mange personer som er yngre end dig. Jeg var 23 år når jeg startede og det var kun en der var ældre end mig i min semester. Snitalderen er måske 19 år ved vinterstart her i Århus (formentlig fordi de har kvikbonus) og jeg synes det er hårdt at man kan føle sig som en outsider.

Selvfølgelig skal du ikke vent med at starte, personer bliver mere modne med tiden og måske du får et rigtigt godt hold. Prøv og se hvad vil ske- hvis alt går galt har du ev. mulighed at ansøge om sommerstart istedet. Held og lykke