Forældre sagsøger læger for mongolbørn

  1. okt 08:19 (politikens hjemmeside) Forældre rejser erstatningssager mod danske læger, hvis de får et mongolbarn. De opfatter det som en teknologisk fejl.

Har læst om ligende sager i USA men aldrig troet at denne tendens skulle komme til DK… Det er jo helt sygt, konsekvensen hvis lægerne bliver dømt må vel være at vi skal afskaffe alle diagnostiske undersøgelses metodet med en sensitivitet og specificitet på under 100% Hvilket vil sige alle…

Linket er her:

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=401892

Man må bare oplyse sensitivitet og specificitet før undersøgelsen. Så har de ikke noget at klage over.

Men ja, denne klage/brokkementalitet gørt det lidt surt en gang i mellem.

Hørte det i nyhederne, sådan noget kan simpelthen sætte mit pis i kog så det vil noget, sådanne mennesker burde ikke få lov til køre en sag som den, det er spild af tid og ressourcer uanset hvordan man ser på det.

Det ender med at vi skal tvinge patienter til at underskrive en 112 sider lang kontrakt ,med små bogstaver, om at de uanset undersøgelse og behandling ikke kan sagsøge os.

Velkommen til “defensive medicine” :?

[quote]Dermed henviser han (læge og forsker ved Institut for Folkesundhedsvidenskab John Brodersen) til, at omkring 30 raske fostre hvert år aborteres som følge af den moderkagebiopsi, de fleste mødre vælger at få, hvis scanningen giver mistanke om mongolisme.
[/quote]

Hvormange var så sand positiv, hvis 30 var falsk positive? De her tal skræmmer mig :shock:

[quote=“svendravn”:252h46ga]
Hvormange var så sand positiv, hvis 30 var falsk positive? De her tal skræmmer mig :shock: [/quote]

Det er ikke helt sådan det hænger sammen forløbet er som følger.

Alle tilbydes skanning. Viser den at der er 1/300 eller større risko for Downs, så tilbydes man en moderkagebiopsi eller fostervandsprøve, der med 100% nøjagtighed kan fastslå om der reelt er tale om down. En ulempe ved de to undersøgelser er at de i 1 ud 100 tilfælde provokere en ufrivillig abort. De 30 i artiklen, som jeg læser det, er tilfælde af ufrivillig abort på baggrund af en af ovenstående undersøgelser.

Du har sikkert ret i at de 30 stammer fra ca 3000 moderkagebiopsier(1%). Men han siger de er raske - altså spørger jeg om hvormange sand-positive, altså syge aborter, der så bliver provokeret af undersøgelsen. Man kunne jo tænke sig, at der blev foretaget 6000 moderkagebiopsier og 60 medførte abort. 30 raske og 30 syge. Jeg kender ikke tallene, så det kun spekulation.

Taler han om alle undersøgelser i DK eller er det kun dem, som bliver henvist efter en nakkefoldsscanning?

Jeg tvivler efterhånden på at de 30 har noget særligt med nakkefoldsscanningerne at gøre.