Forbedre ens fagsnit?

, , ,

Hej folkens,

Så er man lige blevet student! 3 lange “corona-år” er endelig færdiggjort og nu er det tid til at komme ud i den virkelig verden.

Jeg har søgt ind på kvote 1 på KU, AAU og AU med et snit på 9,9, hvilket jeg stærk regner med, at jeg ikke bliver optaget på. Har dog også søgt stand-by på AU, hvor jeg håber drømmen om optagelse bliver til virkelighed!!

Nok om det, igen jeg regner ikke med at komme ind i første runde, og satser på kvote 2. Lige nu har jeg beregnet mit fagsnit i matA, danskA, EngA, kemiB og fysB til at være 8,99 (eller måske afrundet til 9,0?).

Føler ikke det er nok til AU, og har læst lidt rundt at man potentielt kan forbedre sit fagsnit med 0,5, 1,0 eller 1,5. Jeg er villig til at arbejde godt og grundig på at få den højeste bonus, så ville spørge om hvad man potentielt kunne gøre før dette kan lade sig gøre?

Har selv fundet ud af, at man kan arbejde på f.eks. plejehjem for at have “relevante kvalifikationer” for at forbedre fagsnittet. Dette er selvfølgelig en mulighed, men kan det være, at der skal mere til for at få den største bonus?

Der er selvfølgelig også uniTESTen man kan ace, men hellere mere forarbejde med at forbedre fagsnittet end at satse på en god score i testen!

God dag!!

Hej Jetski!

Først tillykke med at være student. Nyd tiden :smiley: !

Der er kommet nye regler for studerende i 2022. Derfor vil jeg stærk råde dig til at søge hjælp ved din studievejleder på din gamle skole. Evt på en skole hvor du tænker du måske kan læse nogle fag op igen.

Der er specielle regler når det gælder:

• Kvote 2 ansøgninger
  • Studenter efter 2021
  • Du har allerede bestået faget en gang

Jeg ved dog i mest om AAU, og vil lige pointere at der ligges meget vægt på arbejdserfaring her. Jeg ved flere der har brugt det sidste årstid (eller mere) på at få relevant erfaring. Tænker det er måske noget du kan overveje :slight_smile:

2 Synes om

Hvis du ønsker AU mest er det fagsnit og unitest du skal satse på.
Så vidt jeg har kunnet se er de nye regler for oplæsning af fag at du kan risikere at sænke dit samlede snit hvis du ikke opnår højere karakterer ved genoplæsning.
Jeg ved dog ikke om/hvor meget du kan få lov at læse op. Muligvis vil der være en selvbetaling, typisk på 550 kr. pr. fag. Det er forsøgt i mange år at fjerne gymnasial supplering, men lovmæssigt ikke muligt, så det her er så et forsøg på at begrænse/skræmme jer nye studenter i stedet.
Hvis du virkelig ved at det er medicinstudiet du vil, ville jeg sige: gå efter det med alt hvad du har, tag chancen med supplering. Sandsynligvis forbedrer du karaktererne.

Er du opmærksom på at fagsnittet beregnes ved først at tage gennemsnit af hvert fag (årskarakterer og eksamener, både skriftlige og mundtlige) og derefter gennemsnittet af de 5 resultater? Nævner det blot for det tilfælde at du har beregnet det anderledes og det gør en forskel :slight_smile:

1 Synes om

Tak for svar begge to!

Har fulgt AU’s guide på beregning af fagsnit, og det virker til at det ligger på ~9 (lidt øv når det gymnasielle snit er en tand højere :weary:).

Dog kan jeg også læse derinde, at de kan give et tillæg på 0,5, 1 eller 1,5 ud fra relevante kvalifikationer - altså højskole/arbejde. Det kunne jo være at man kunne få brugt det potentielle sabbatår på at forbedre fagsnittet på denne måde. Jeg vil gerne forbedre det så godt som muligt, så spørgsmålet er egentlig bare hvad der skal til.

Supplering er selvfølgelig altid en mulighed, men så vil jeg hellere bruge tiden på at få bonussen til fagsnittet end at risikere at få en lavere karakter ved supplering :smiley:

Har nemlig læst lidt her og der at erhvervserfaring kunne booste fagsnittet med en bonus som nævnt før. Hvis der er nogen der har taget den vej kunne det være fedt at høre, hvordan folket har givet den en ekstra skalle for at forbedre det!!

1 Synes om

Hej Jetski.

Desværre. Nogle fag tæller (desværre i dit tilfælde) bare mere end andre.

Jeg har en kammerat som har brugt et årstid på at arbejde fuldtid i hjemmeplejen. Han virker meget forhåbningsfuldt om at komme ind i år på kvote 2 i Aalborg. Mener han har sagt at hans snit også var omkring de 9.5.

Tænker du har masser af muligheder. Der findes også en del forums på denne side hvor de har skrevet om Kvote 2. Hvis man vil så handler det vel bare om at få en masse erfaring.

Ens unitest er vigtig hvis du har tænkt dig at søge ind på AU. :slight_smile:

Jeg tror desværre der skal rigtig meget til for at få bonus på 1,0 (hvilket er det højeste jeg kan læse mig til der gives, eller det var det i hvert fald sidste år).
Jeg søgte nemlig sidste år på AAU og fik 0,4 lagt til mit snit for en gennemført kandidatuddannelse (dog ikke sundhedsfagligt relevant). Jeg fulgte også med i trådene herinde og mindes at der var mange der blev overraskede og skuffede over at deres erfaring ikke talte mere i point.

Jeg forestiller mig at det er noget i stil med at du tilsammen for alle tænkelige aktiviteter kan score 1,0. Det kunne for eksempel være sammensat af:

Sygeplejerskeuddannelse: 0,4
Dele af samme: 0,1-0,3
Udlandsophold: 0,1-0,2
Højskoleophold: 0,1-0,2
Erhvervserfaring, fuldtid: 0,3

Hvis jeg var dig ville jeg gå efter at ændre fagsnit. Jeg kan hilse og sige at det er nemmere anden gang og typisk går bedre for de fleste; det gjorde det i hvert for fald for dem i mine VUC-klasser inkl. mig selv.
Jeg havde et STX-snit på 7,9 da jeg begyndte og et fagsnit på 10,5 da jeg sluttede efter 1,5 års oplæsning. Sidste år fik jeg den hævet til 9,2 (+0,4), men det var jo ikke nok, da grænsen på AU gik ved 9,8.
Men altså: det kan godt lade sig gøre!
Jeg forstår godt hvis du føler dig færdig med gym lige nu - men til gengæld har du fagene i frisk erindring (for mig var det 15 år siden :stuck_out_tongue: )

1 Synes om

Jeg bakker Leeloo op med at de fleste klare det bedre.
Gennemsnittet fra mit Mat A hold var 8,5 (det sagde min lærer selv)

Trust yourself. I sær hvis du læser GSK fag på 3 måneder. Så har man god tid til kun et fag af gangen.

2 Synes om

Fedt!

Det bliver måske også det jeg ender med at gøre. Er glad for at høre det gik så godt for dig Leeloo, det er en stor motivationsfaktor.

Er det muligt at læse et fag om? Lige nu lægger valget mellem at læse matematik om eller føre fysik B op til A. Har nemlig allerede matematik på A niveau, men føler godt jeg kan klare mig bedre end hvad min endelige karakter blev i gymnasiet. Kan ikke helt gennemskue om det er en mulighed :smile:

2 Synes om

Man kan sagtens læse fag om på et niveau som man allerede har haft, og endda også lavere niveau. Jeg havde kemi A i gymnasiet, men læste kemi B på hf bagefter for at forbedre min karakter. Så du kan sagtens tage mat A igen :smile:

1 Synes om

Ej hvor det godt at høre alle jeres kommentarer, det giver mig mere ro!

Så må man jo tage tilbage på skolebænken - det skader heller ikke, at man også får en lille sjat SU med ovenikøbet :stuck_out_tongue_winking_eye:

Tak for alle jeres hjælpsommelige kommentar, forhåbentligt kommer I ind/kommer godt igennem studiet!

1 Synes om

Vær opmærksom på at de bruger karakteren fra dit B-niveau i fysik, uanset om du læser det op på A-niveau.
Det er kun hvis du har læst op til A på din studentereksamen og ikke har en separat karakter for B-niveau at de bruger karakteren fra det højere niveau.

Ja, du kan godt læse dem om på HF-Enkeltfag, for vist nok 550 kr. pr fag, men uden SU.
GS er SU-berettiget og hvert fag tæller som ‘én ungdomsuddannelse’ - dem kan du tage i alt fem af, dvs. fire udover din studentereksamen.
HF Enkeltfag kan du altid tage og det samme gælder selvstudie.

1 Synes om