Forbedring af motiveret ansøgning

Hej alle sammen :slight_smile:

Vil først og fremmest ønske dem der kom ind i år hjertlig tillykke med det. Gid det var mig :slight_smile:

Jeg vil gerne bede om jeres hjælp. Jeg søgte ind i år via kvote 2 men kom desværre ikke ind. Jeg synes selv min ansøgning var ret god, men den var åbenbart ikke god nok :frowning:

Er der nogen der har lyst til at læse den igennem og komme med nogen pointers til hvad jeg kan gøre bedre næste gang? Er godt klar over at det faktum at jeg ikke har ferdiggjort en bachelor uddannelse måske har sat en stopper for mine drømme, har dog gennemført en 3 årig grafisk design uddannelse, men den er ikke på universitets niveau.

Vedhefter min ansøgning og håber på at nogen gider læse den igennem.

Mvh. Vala

http://EXAMPLE.com/media/kunena/attachments/10053/MotiveretAnsgning-ValaO.Hafstad.pdf

Er der ikke nogen der ville være søde og hjælpe med lidt konstruktiv kritik? Villle sætte stor pris på det :slight_smile:

Hej Valaha

Jeg kom ind via kvote 2 i år på KU så jeg håber jeg måske ku være til lidt hjælp.

Din ansøgning er velformuleret, dig sprog er godt, den er måske lidt for lang, men jeg tror at grunden til du måske ikke kom ind er at du mangler noget der virkelig får dig til at skille dig ud og noget som er mere studierelevant for medicin.
I år var der 1300 ansøgere og kampen var derfor hård da kun 56 blev optaget. Jeg kom med en færdig bachelor i biologi som jeg ærlig talt tror er hvorfor jeg kom ind. Som du selv nævner har du færdiggjort grafisk design, men det relatere måske ikke nok.
Derudover har du så været god til at dokumentere alt? - og ellers opfylde de 7 kriterier?

Hvis det kunne være en hjælp kan jeg godt uploade min ansøgning som hjælp. Går dog ud fra du så ikke kopiere noget.

Også… Har du overvejet kvote 2 på Syddansk?

Har ingen forstand på kvote 2 ansøgninger, men blev nysgerrig og læste din :slight_smile: Synes den virker helt fin, men ligesom sasxa tænker jeg at du måske ikke skiller dig så meget ud fra de andre ansøgere.
Måske er det også lidt irelevant at bruge tid på at forklare at du supplerer - medmindre du har fået lutter 12-taller. Fysik B, kemi B og matematik A er jo adgangskrav, og derfor ikke noget der skiller dig ud som sådan :slight_smile: Men som sagt aner jeg ikke hvad en kvote 2 ansøgning skal og bør indeholde :stuck_out_tongue:
Mht. supplering har jeg forstået, at supplering skal være afsluttet senest 1. september - også selvom du er vinterstarter. Ud fra din ansøgning lyder det som om, du søgte optag i 2014 med vinterstart 2015, men at du ville supplere i efteråret 2014?? Mener ikke at dette er tilladt, er dog ikke 100 % sikker, men er dette ikke tilladt vil jeg tro, at du allerede fra start er blevet sorteret fra. Hvis det er tilfældet vil det jo ikke ske når du søger igen, men tænkte jeg lige ville nævne det :wink:

OBS! Faldt lige over dette http://studier.ku.dk/bachelor/medicin/adgangskrav-og-optagelse/saerlige-forhold/ og som jeg læser det har du gjort alt rigtig mht. supplering :smiley:
"Supplering, hvis du ønsker studiestart i februar:
Det er muligt at supplere frem til studiestart. Du kan derfor supplere i efteråret, hvis du bliver tilbudt studiestart i februar på medicin. Du skal dog være opmærksom på, at du i tilfælde af, at du bliver tilbudt en studieplads, ikke er garanteret studiestart i februar, selv om du har ønsket. Det skyldes, at der er et begrænset antal studiepladser med studiestart i februar, og at universitetet derfor kan være nødt til at flytte nogen til studiestart i september.

Hvis du ønsker studiestart i februar og gerne vil supplere i efteråret, skal du derfor være opmærksom, at der er en risiko for, at du bliver tilbudt en studieplads med start i september og krav om, at du består din supplering senest 1. september."
Sorry…

Tusind tak til jer begge to! og tillykke med pladsen sasxa :slight_smile: synes jeg var ret god til at dokumentere alt, men manglet lige dokumentation for mit ophold i Portugal som au-pair da jeg forgæves prøvede at kontakte min arbejdsgiver. Ellers var det hele på plads. Jeg tænker lidt at min karakter i kemi (fik 2) har haft noget at sige. Har overvejet syddansk,men mit snit ligger desværre lige lidt under 6 og som jeg forstår det er 6 i snit et krav for kvote 2 ansøgere :frowning:
Tror du har ret Aloha, med hensyn til at bruge tid og plads på at fortælle om de supplerende fag. Det burde jeg måske lade ligge til næste gang :stuck_out_tongue:
Og ja, I har nok også ret i at jeg skiller mig ikke nok ud fra mængden. har i nogle gode råd til hvad man kan gøre for at blive lidt mere “speciel” når man ikke har mulighed for at vise studiepotentiale? Har tænkt på kurser som psykisk førstehjælp, blive forsøgsperson eller måske tage endnu et frivilligt arbejde.
Hvert fald så skal i ha tusind tak for hjælpen, synes jeres indput var meget nyttige. Og sasxa, jeg vil meget gerne ha lov til at læse din ansøgning hvis det er ok. Lover at ikke kopiere et eneste ord!! :slight_smile:

Tak for det. Du har været til stor hjælp :slight_smile:
Kan se udfra din ansøgning at hvis dette er niveauet på kvote 2 ansøgere, så har jeg ikke særlig meget at bidrage med :frowning: Men…hvis viljen er der så bliver man jo nød til at prøve uanset hvad…

[quote=“valaha” post=85461]Tak for det. Du har været til stor hjælp :slight_smile:
Kan se udfra din ansøgning at hvis dette er niveauet på kvote 2 ansøgere, så har jeg ikke særlig meget at bidrage med :frowning: Men…hvis viljen er der så bliver man jo nød til at prøve uanset hvad…[/quote]

Nu siger du, at dit gennemsnit er under 6.0, og du derfor ikke har søgt på SDU - hvor meget undet 6.0 er det? Der er jo mulighed for at søge dispensation for dette krav :slight_smile:

Altså jeg har lidt svært med at regne det ud da jeg har en islandsk studentereksamen og karakterskalaen er en anden der, men jden ligger omkring de 5.0. På hvilket grundlag kan man søge dispensation på SDU?

Det er i hvert fald helt klart et forsøg værd! Jeg søgte dispensation, og jeg havde selv 5,9 i gennemsnit. Jeg fik det på baggrund af mine karakterer, som jeg supplerede op - og lagde desuden vægt på, at jeg var flyttet hjemme fra, hvorfor jeg havde udviklet mig siden jeg var en 17-årig knægt i gymnasiet.

[quote= - og lagde desuden vægt på, at jeg var flyttet hjemme fra, hvorfor jeg havde udviklet mig siden jeg var en 17-årig knægt i gymnasiet.[/quote]

Det er lige præcis dette jeg har tænkt meget på. jeg er i dag 29 år og har ændret mig meget siden jeg sidst var i gymnasiet og synes det er ærgerligt at jeg skal bedømmes på karakterer jeg fik når jeg var teenager og overhoved ikke havde samme interræsser og drømme som jeg har i dag. Tusind tak for dit input, vil het sikkert søge dispensation :smiley:

Ja det er lige det. Jeg er selv 29 år og har ændret mig meget siden jeg var en teenager i gymnasiet. Synes det er ærgerligt at skulle bedømmes udfra karakterer jeg fik for mange mange år siden, når mine ambitioner og drømme var nogle helt andre. Tusind tak for dit input, vil helt sikkert gøre et forsøg :smiley: