Forberedelse ift. at starte på studiet

Hej alle!

Jeg starter på studiet til vinter (SDU - hører dog fra alle) og sidder og tænker på, om der er noget jeg burde forberede mig på? Jeg havde biologi B, men det var under corona og ikke særlig lærerigt, så jeg føler kun jeg har biologi C viden fra 2017. Er dette noget jeg burde bekymre mig over?
Hvor meget fra bunden starter man? Er det sådan, at der forventes man allerede kan en masse viden? Hvis ja, hvad burde jeg forberede mig på? Jeg er ikke interesseret i at være på forkant med selve læsningen, fordi det får jeg nok ikke noget ud af - jeg mener bare den der grundviden, som man bygger videre på.

Det var mange spørgsmål, tak på forhånd!

Hej,

Jeg startede på studiet (på SDU) i februar 2020, så jeg kan bidrage med min erfaring :slight_smile:

Jeg synes ikke, at du burde forberede noget som helst inden studiestart! Det kan være svært at forberede sig på noget som man ikke ved hvad er, og samtidig så er der ikke noget behov for at gøre det (jeg forstår dog godt dit spørgsmål for jeg havde det på samme måde).
Jeg havde personligt ikke biologi på gymnasiet og jeg har klaret mig helt fint indtil videre, så det føler jeg ikke, at du burde bekymre dig om. Mht. grundviden, så kan det selvfølgelig være en fordel at vide nogle ting/ gøre starten nemmere, men man kan sagtens klare sig gennem modulerne uden den store grundviden.

Hilsen Emma.

2 Synes om
  1. Nej
  2. Nej
  3. Helt fra bunden
  4. Nej

Den grundviden du skal have er at kunne matematik på C niveau. Øvrige eftertragtede evner er at kunne sætte røven i sædet og læse. Jeg ville anbefale 5 siders læsning af gangen med et kvarters pause imellem. Held og lykke.

4 Synes om

Jeg ved at alle altid bare anbefaler: “Lad være med at læse noget forud”. Der er bestemt noget rigtigt i det, i og med at man ikke nødvendigvis sparer sig selv læsetid, senere hen på studiet. Jeg vil dog stadig mene at der kan være stor værdi i at læse før du starter - så længe det er lysten og forventningens glæde der driver værket. Jeg har selv læst rimelig meget før jeg startede på studiet, men det var fordi jeg ikke kunne lade være.

Så hvis du synes det kunne være sjovt og interessant at vide mere om hvad det er du skal til at lære (og det ikke går ud over hvad du ellers har kørende i dig liv) så gør det! Bare vær opmærksom på at du så ikke antager at du har forstået det godt nok, første gang du møder det i din undervisning - det har du formentlig ikke (jeg havde i hvert fald ikke) og det skader heller ikke at få det ind lidt flere gange.

Opsummering: det er absolut ikke nødvendigt, men hvis du synes det er spændende, så giv lods :slight_smile:

2 Synes om