Frivilligt, her hjælper jeg forskere med diverse ting i forbindelse med deres forskning - i modbytte får jeg navn på artikel, hvis mit bidrag er væsentligt. Derudover får jeg netværk og på sigt mulighed for min egne forskningsstudier hvis jeg vil det. + Tilbud om hjælp til vejleder/kandidatspecielle indenfor det felt.
Bruger det tid jeg nu kan afsætte på det - dog lige startede på det.
Personligt = jeg er en nørd - så jeg ser det bare som en spændende hobby
Pingo, studenterforening for pædiatri interesserende
Hjælpe med at opstarte Pingo, ser pænt ud på cv, godt ifht netværk indenfor pædiatri
spændende ret fagligt
Forskning enheden for pædiatri, studiejob,
Kvotebaserede, dvs. jeg skal bare nå x ting om måned
Netværk indenfor pædiatri, evt. hjælp til kandidatspecielle og vejleder hvis jeg ønsker det - ser det som min vej
Får lov til at få kliniske dage på børneafsnit, for større indblik skal f.eks. på børneintensiv afdelingen, med til operationer o.s.v.
Det er remote, så kan jeg arbejde hvor som helst i verden, bare jeg når X ting om måned.
Lægepraksis, tidligere studiejob
Vagtbaserede, en dag om ugen
Fik masser af erfaring indenfor diverse problematikker, selvstændig udførsel af undersøgelser, kaotisk, men så er man lidt mere gearet til KBU håber jeg.
Odense Børnekohorte
Frivilligt, vagtbaserede
Netværk indenfor pædiatri
Hjælp til at finde vejleder, og de vil dele data fra kohorten til kandidatspecielle
Jeg var en tur til Atlanta, Usa hvor jeg var med til at repræsentere SDU i en international konkurrence, her dystede vi blandt Amerikanske Ivy league universiteter og det var vildt sjovt.
Fik en masse nye venner
Fagligt blev man udfordret
Tidsforbrug: 1 uge i USA, diverse møder til udarbejdelse af vores løsning
Social Tutor
Udelukkende socialt, lære en masse nye bekendtskaber
Af kurser var jeg på “et kursus” som egentligt var et forsøg, på om hvordan man kunne optimere/forbedre diagnostik af modermærker til læger/medicinstuderende - så blev god til at kigge på modermærker.
foreningsarbejde (fx faglige eller sociale foreninger)
Her er jeg næstformand i en forening. Det giver både sociale forbindelser, som jeg udnytter rigtig meget. I sær de første par semestre. Derudover så lærer man en del at kende herunder læger som bidrager med ting til ens foreningsarbejde. Det super fedt. Jeg tror det kræver ca. 5-10 timer om måneden alt alt efter hvem man er. Det mest for det sociale.
forskningsprojekter
Var forskningsassistent i et forsøg som foregik på sygehuset. Her blev man tilkaldt hvis der var patienter som passede ind i den gruppe man undersøgte. Det fik vi 500kr for Per patient. Ikke som sådan noget udbytte ellers - udover man self kan skrive det på ens CV og man fik oplevet en del på akutmodtagelsen da det var her patienterne kom ind. Meget sjovt og spændende arbejde dog!
Her kan jeg desværre kun sige noget om hvad jeg kommer til at blive en del af, da jeg lige er startet, men jeg er på papiret aktiv i 4 lokale studenterforeninger og så jeg en del en udenlandsk organisation, som har at gøre med undervisningsmaterialer
Der bliver bl.a. tilbudt kurser igennem foreningerne, som umiddelbart ville give et godt boost fra start af ift. kliniske færdigheder såvel som teoretisk viden
Frivilligt arbejde
Hjerteløber
Sker sjældent, men det er interessant at se hvordan det præhospitale fungerer. Synes det er virkelig givende selvom det ikke altid lykkedes at få et positivt resultat.
Ung Ravn
Det er noget man kan lægge så meget tid i som man vil bortset fra hvor mange gange man skal have været afsted om året. Det er bare en afften/nat i weekenden typisk. Synes det giver en lidt mere civil vinkel på at hjælpe andre, hvis det giver mening.
Frivillig i det nationale og lokale redningsberedskab
Ikke 100% studierelevant, men det er fedt at være en del af, fordi man kan få lov til at bidrage til forskellige hændelser. Det kræver 12 årlige øvelser som er en eller flere dage i nogle weekender spredt hen over året.
Ekstrakurrikulære aktiviteter/kurser
Studierelevante kurser på Coursera og EdX
Giver et godt indblik i diverse emner, som man kunne være interesseret i og det er jo hvad man gør det til ift. tidsforbrug og udbytte. Det virker til at man kan komme rimelig nemt igennem, men jeg tror også det handler meget om at kunne anvende det man lærer og det er virkelig bredt afhængig af hvilket kursus det er, så det vil jeg ikke uddybe.
Egen videnskabeligt tidsskrift med et formål om at få mere øvelse i at skrive videnskabeligt (dvs. det ikke lever op til de rigtige standarder for anerkendte publishers)
Svarer på mails, rekrutterer folk, onboarder dem osv.
Giver et virkeligt godt indblik i retningslinjerne for forskning tidligt, hvis man ikke er nået langt på studiet. Man finder ud af hvordan akademia hænger sammen.
Det har givet mig ret gode ting at skrive på CV’et. Eksempelvis blev jeg kontaktet af et firma som har at gøre med gymnasieelever, som gerne vil lave en eller anden form for medicinsk forskning. Lidt sketchy at de profiterer på elever, som gerne vil lave forskning, men ja. De ville gerne hoste et forskningssymposium (online) for studerende fra deres side, som gerne ville deltage. Her fik jeg ret gode forbindelser til forskere og professorer ved bl.a. ivy league universiteter, de mest anerkendte videnskabelige tidsskrifter og endda en product manager fra Google.
Jeg har specifikt fået et godt kendskab til udgivelsesprocessen ifm. forskning ift. “best practices” for både udgivelse, men også forskning. Det samme gælder for hvordan man gør tingene så objektive som mulige, så der er mindst mulig bias. Det er dog på en lidt ukonkret måde, som jeg har lært det på, da jeg ikke har lært om helt bestemte biastyper, men bare helt generelt hvordan man undgår det og hvilken tilgang man har til forskning.
Derudover får man generelt et godt internationalt netværk, da man også kommer i kontakt med mange talentfulde studerende, som ender med eller allerede går på nogle af de bedste universiteter i hele verden.
Det er umiddelbart lige det jeg kan komme i tanker om. Sig endelig til, hvis der er flere spørgsmål
ved du hvordan man som studerende får tilladelse til at arbejde med registerdata i forbindelse med et forskningsprojekt? Jeg har designet et projekt hvor jeg vil få brug for opgørelser over en bestemt patientgruppe samt en kontrol gruppe. Data må gerne være anonymiserede. Men hvordan søger jeg om tilladelse til at få adgang til disse?