Forsikring via FADL

Hej alle.

Jeg sidder lige og kigger på forsikring hos Codan via Fadl. Syntes 2100 kr er temmelig pebret ift de 1400 jeg er vant til fra Bauta. Er Codan virkelig det eneste valg indenfor forsikring når man også skal være forsikret i lægegerningen? er pt. på 1. semester, så det er jo ikke ligefrem fordi jeg skal ud praktisere vildt meget inden for de næste par år.

Mvh Kasper

Synes ikke at 2100 p.a. er dyrt for en forsikring som indeholder indbo, ansvar, ulykke, verdensrejse og livsforsikring. Og så som nævnt giver dig muligheden for at være sikret imod at lave en bommert som stud. med.

Eneste minus er tillæg hvis man vil have cykeldækning med.

Jeg har ikke kunne finde det billigere. Men man skal selvfølgelig også regne de 1600,- til FADLs kontigent med. (Omend staten betaler en tredjedel.)

Der er absolut ingen grund til at være ekstra forsikret i forhold til man er stud. med. - i mine øjne er det en del af FADLs salgssnak.

Nu har jeg så efter 6års studier endelig fået den berømte Codan forsikring, som vi betaler 3k for, men det er kun fordi jeg er flyttet sammen med min kæreste som er ivrig FADL participant. Hun havde forsikringen i forvejen, og min gamle forsikring dækkede ikke indbo når man havde en samlever.

Det er skam en udmærket forsikring (foretrækker også Codan over en række andre forsikringsselskaber, der er ikke så meget vrøvl med dem), men det kan altså godt gøres billigere, og der er ingen verdens grund til at købe den pga. stud. med. ekstra forsikringen.

Hej

Nu vi snakker om Codans forsikring til stud.med´er, er der nogen som kan forklare hvad denne “ekstra læge dækning” består i? jeg har prøvet af få svar fra Codan, hvilket ikke lykkes at få et fyldestgørende svar…
Ellers ok forsikring, med gode satser på indbo.

Nu er det et par år siden jeg har siddet med det, så har ikke det hele på fingerspidserne (og tingene kan jo også ændre sig), men …
Ulykkesforsikringen indeholder særlige forhøjede invaliditetssatser for øre, øje og hænder. Desuden dækker den invaliditet som følge af smitsomme sygdomme.
Ansvarsforsikringen indeholder den lidt kringlede “lægeansvar ved lægehjælp efter lægeløftet” eller hvordan det nu lyder. Den bliver primært interessant når man bliver færdig, da CODAN giver forsikringen som Tryg skal have en små 500 kr. for resten af forsikringsåret (den som lægeforeningen anbefaler - trods hospitalet forsikringer). Der har så vidt jeg ved ikke været nogen sager på vikariater - endnu.
Derudeover følger livsforsikringen i FG, som i og for sig ikke er noget særligt, men man bliver optaget i gruppeliv mens man er ung, og skal ikke udfylde nye helbredsoplysninger for skavanker man har pådraget sig gennem studiet, og man overføres direkte til lægeordningen.
Indbo dækker som CODANs generelle forsikring godt, og kigger man på tilbagebetalingsprocenter, så er den meget højere end det som CODAN oplyser som den generelle når de offentliggør regnskaber. Desværre går ca 50% til cykler … så prisen kunne nok komme langt ned hvis folk bare var lidt mere oppe på dupperne med at passe på cyklerne

Torben

Nu vil jeg ikke argumentere mod Codan forsikringen da jeg selv har den, og selv aktivt har valgt den som indboforsikring da min kæreste er med i FADL, men…

i forhold til #0’s post (og på nogen måde #1’s) så synes jeg det er vigtigt at understrege at der (set fra mit synspunkt) ikke er nogen lægefaglig grund til at vælge FADL/Codan forsikringen. I stedet bør argumentet være at Codan er et godt selskab, og FADL har fået en god deal med dem, og at det derfor er et ok alternativ hvis man alligevel er med i FADL. Det kan ofte gøres lige så billigt/billigere andre steder, men hvis man fx gør det i GF (som jeg tidligere har gjort, og har været tilfreds med), skal man bare regne med lidt mere papirarbejde m.m. ved sager.

Kan på ingen måde se der skulle være nogen grund til, som stud. med., at ekstra-forsikre øre, øjne eller hænder. Hvad angår smitsomme sygdomme giver de ligefrem vaccinationer gratis ved nogle klinikophold, mens alle tilbyder profylakse ved utilsigtede hændelser (tænker her især på hepatitterne). Når man er i vikariat arbejder man under en overlæges ansvar og har selv teoretisk meget svært ved at se hvad man skulle komme ud i, som en almindelig ansvarsforsikring/patientforsikringen ikke ville dække.

Noget der måske (for nogen? ved ikke om der er konsensus herinde) er let at regne ud for studerende der har været i et par klinikker, men måske er lidt mere uoverskueligt for de nystartede når man står og skal vælge forsikring. Jeg synes der er flere udmærkede grunde til at vælge forsikringen, uden man medtager de specifikke stud. med. fordele, og omvendt føler jeg ikke nogen af disse grunde ligefrem betinger et valg på denne baggrund.