Forskel mellem lokalisation og topografi

Hej er igang med en anatomiopgave, hvor man skal beskrive lokalisation, topografi og udvikling for hypofyse og hypothalamus. Men her undrede jeg mig over én ting, som jeg håber en af jer kan hjælpe mig med.

Hvad er forskellen på lokalisation og topografi? Så vidt jeg har forstået har de begge noget med sted at gøre. Er lokalisation hvordan de indbyrdes er placeret i forhold til hinanden (hypofyse er placeret under hypothalamus) og topografi hvor i kroppen de enkelte organer er placeret? Eller noget andet?

Tillader mig at lave en copy & paste:

Den Danske Betydningsordbog
lokalisationsubstantiv
1.
Betydning
bestemmelse af, hvor et bestemt forhold, emne eller fænomen befinder sig
2.
Betydning
beliggenhed for et bestemt emne eller forhold, især sygdomsrelaterede fænomener

Den Danske Betydningsordbog
topografi substantiv
Betydning
beskrivelse af et steds overfladeforhold, søer, vandløb osv.

Håber det hjælper!

Mvh
Mignon

Hej Mignon!

Tak for dit svar. Men hvordan kan man så overføre dette til anatomi? Jeg gætter så at ved lokalisation skal man angive hvor organet befinder sig i kroppen, og skal man så ved topografi beskrive de afgrænsninger som organet har?

Jeg mener at topografi skal forstås som beskrivelse af relieffet: frembulinger/ fremspring, fordybninger, incisuraer, spinaer, riller, furer, kamme, farve, osv.

Lokalisation er vel at sætte strukturen i forhold til omgivelser, plus at man angiver (hvis relevant) retning, hældning o.lign.

Da dansk ikke er mit modersmål må jeg tage forbehold for at jeg har misforstået noget, og hører gerne hvis der er andet og mere korrekt fortolkning.

Mvh
Mignon

Lokalisation må antages at være en anatomisk placering (fx er hypofysen placeret i sella turcica).

Topografi sættes vel i sammenhæng med “topografisk anatomi”, hvor det drejer sig om en beskrivelse af anatomiske struktures indbyrdes beliggenhed (relationer).