Forskel på medicinuddannelserne

, , ,

Hejsa

Er der stor forskel på de forskellige medicinuddannelser i landet? Jeg synes, at særligt AAU skiller sig ud med deres problembaserede læring, og det er også min opfattelse, at pensum og dermed læsemængderne her er en anelse mindre. Kan I hjælpe mig med at blive klogere og fortælle lidt om lighederne og forskellene på de forskelle uddannelser?

Sætter stor pris på jeres hjælp :))

1 Synes om

Hej Johan,

For statistiske forskelle mellem universiteterne, kan du prøve at gå ind på UddannelsesZOOM, der sammenligner uddannelser på baggrund af data fra bl.a. Danmarks Statistik og Danmarks Studieundersøgelse blandt studerende.

Her kan du f.eks. se at vi, som du helt rigtigt skriver, gennemsnitlig bruger mindre tid på bacheloren på AAU (40 timer/uge) sammenlignet med SDU (40t/uge), KU (43t/uge) og AU (42t/uge). Tilgengæld bruger vi gennemsnitligt mere tid på kandidaten (45t/uge) i modsætning til SDU (38t/uge), KU (42t/uge) og AU (38t/uge).

Da de statistiske forskelle mellem de danske universiteter er negligerbare, synes jeg i stedet, at du skal vælge dit uddannelsessted ud fra, hvilken studieopsætning, du synes passer dig bedst.

Her har @KirurgenmedK skrevet om bacheloren på SDU i tråden ”Bacheloren på SDU”, mens @Bov og jeg har skrevet om bacheloren på AAU i tråden ”Bacheloren på AAU”. Umiddelbart kender jeg ikke til nogle større tråde, der forklarer opbygningen på KU og AU, så der må du nok benytte dig af deres websites istedet.

Det er svært at vælge uddannelse/universitet, men jeg håber at mit lille oplæg kunne hjælpe dig lidt på vej - og hvis du har nogle konkrete spørgsmål til bacheloren på AAU, vil jeg meget gerne svare på dem.

Mvh.

6 Synes om

Hej Johan.
Hvad angår medicinuddannelserne rundt omkring i Danmark har du ganske ret i, at der er en rimelig markant forskel.

I forhold til AAU vil jeg dog sige, at problembaseret læring udgør en minimal andel af fundamentet for strukturen på uddannelsen. AAU skiller sig ud i forhold til AU og KU ved at fagene er struktureret med udgangspunkt i organsystemerne. Dermed gennemgår du både anatomi, fysiologi, histologi, farmakologi, biokemi osv. til hvert organsystem i et fag, hvilket giver en god forståelse for, hvordan de forskellige elementer spiller sammen i de enkelte organsystemer.

Problembaseret læring spiller ind ved, at du én gang om ugen har caseundervisning, hvor du sammenholder ugens pensum med et case med én eller flere patienter, der har sygdomme, som relaterer til pensum. Dette bidrager igen til en bedre og bredere forståelse, og hvis du, som mig, har nemmere ved at huske ting, hvis du har noget fra virkelighedens verden at holde det sammen med, så er dette helt sikkert et studie for dig:)

Med hensyn til læsemængden, så giver strukturen på AAU en fin balance med luft i hverdagen til eventuelle studiejobs, træning og hvad man ellers måtte have af prioriteter. Dog er eksamensperioden hård, da man hvert semester har 4 eksamener (dog med færre ECTS-point) på bacheloren på AAU, mens man på andre medicinstudier i landet typisk har 1-2.

Jeg ønsker dig held og lykke og håber, at du bliver glad for uddannelsen, uanset hvor du ender:)

5 Synes om