Forskellige spørgsmål

God aften

Nu står alle os “gæve” studenter og skal tage den livsændrende beslutning: hvad skal vi være?
Jeg selv vakler mellem odontologi og medicinstudiet. Jeg ønsker, i denne forbindelse, at få afklaret følgende (nogle af spørgsmålene implicerer ting der potentielt set lægger 10 år ud i fremtiden. Dette håber jeg at i kan bære over med):

  1. Mit snit tillader mig at søge ind gennem kvote 1. Som 19 årig, vil jeg da blive optaget som sommerstarter eller som vinterstarter?
  2. Er det et “hårdt” studie? Uddyb gerne her:)
  3. speciallægeuddannselsen: kan man “bare” efter turnus søge direkte ind på et eller andet speciallægestudie i den region som man ønsker det i?
  4. Er der nogle bud på hvorfor medicinstudiet er bedre end odontologistudiet (eller omvendt…)?

Mvh Eren Cicek

Svar1: Vinterstarter. Der er vist ikke så meget at diskutere her. Jeg har ikke hørt om nogle under 21, der er blevet sommerstartere.
Svar2: Det ville være dumt at sige andet. Der skal i perioder arbejdes særdeles hårdt for sagen. Men det skal der på alle studier. Om medicin er specielt meget hårdere end andre studier, tror jeg ikke. Ikke hvis du blot har indstillingen i orden og interessen for det.
Svar3: Mig bekendt skal man ansøge om en introstilling efter endt turnus. Denne stilling varer ét år, hvor du så “prøver dit speciale af”. Du kan ikke regne med at få lige det speciale, du ønsker dig. Der kan være mange ansøgere til lige netop det speciale på den afdeling. Jeg er ikke hundrede procent inde i sagerne, da jeg lige er startet på studiet ; )
Svar4: Mit umiddelbare bud ville være, at der er flere muligheder som cand.med. Der er også muligheder som odont, men sætter du dem op overfor hinanden, vil du kunne vælge bredere som cand.med.

Ellers søg rundt på denne side og på internettet generelt. Der er tonsvis af information, hvis du bare er villig til at søge efter det :wink:

Held og lykke med dine sidste eksamener og dit fremtidige studie!

PS: Nyd den sidste studentertid :slight_smile:

  1. pas… aner det ikke.

  2. Grundlæggende enig med thomasv. Jeg føler mig ret overbevist om, at det ikke er hårdere end andre studier. Faktisk synes jeg personligt det svære var at komme ind :slight_smile: Dertil kommer, at man vokser med opgaven, og en læsebyrde, man før fandt urimelig, er måske ikke så slem trodsalt. Og så er det en væsentlig faktor, at man på uni fokuserer på det man synes er fedt og ikke “kun” en masse almen dannelse, man ikke altid gider. Men der skal da knokles :slight_smile: En detalje jeg godt kan lide er, at vi også skal lære nogle praktiske færdigheder under studiet. Det forestiller jeg mig ikke man skal på jura, økonomi eller grønlandsstudier (ret mig, hvis jeg er fordomsfuld :wink: )

  3. thomasv har ret. Der er to slags stillinger til unge læger: de uklassificerede hvor man “arbejder for føden” og de klassificerede hvor man “oplæres” i et sepciale. Uddannelsen er dog spredt ud på flere afdelinger således, at en kommende kardiolog f.eks. også bruger tid på en nyreafdeling og kommende praktiserende læger også får arbejdet på sygehusene under uddannlesen. De klassificerede stillinger skal søges efter Den Kliniske Basisuddannelse (KBU, tidl. turnus), og afhængig af pladser og popularitet er de mere eller mindre svære at få. Ph.D.'er skulle efter sigende hjælpe gevaldigt på dette…
    Speciallægeuddannelsen skal (so far) påbegyndes senest 4 år efter starten af KBU - ellers får man ingen efteruddannelse (truer de med).

  4. Ved ikke ret meget om tandlægerne…

Man skal vel næsten have læst begge studier og arbejdet som læge/tandlæge i nogle år for at kunne svare sufficient på ovenstående.

Min konklusion: De er begge lige gode eller lige dårlige for hver enkelt person… Det må være op til den enkeltes ønsker, mål, interesser og lign. der afgør det.

Jeg blev optaget på AU som sommerstarter som 18-årig. Sagen var den, at jeg naturligvis oprindeligt blev sat på som vinterstarter grundet den lave alder, men så søgte jeg om at få det ændret med begrundelse i, at jeg havde et job som svømmetræner i Århus, som jeg skulle starte i i september.

Så det kan altså lade sig gøre, hvis man er lidt insisterende.

apopov

Jeg kender een, der som 19-årig stod til at være vinterstarter på KU. Han insisterede imidlertid på at blive sommerstarter, idet han begrundede dette med, at en af hans gode venner netop var sat til at være sommerstarter. Han ville semesterstartsmæssigt følges med sin ven på studiet, hvilket der gaves grønt lys for.

Der er altså intet galt eller for den sags skyld utænkeligt i, at man kan få ændret på sit studiestarttidspunkt, når bare man forsøger sig. Motivation er vel sagtens kodeordet her :up:

Hej igen

Tak for jeres svar :smiley:

Som i nok ved, så fører det ene svar mange gange til et andet spørgsmål:

Til Apopov og asklepios:

  1. Er der en sikkerhed for dette? Forstå mig ret, jeg vil bare ikke “vente” i 6 måneder (under nogle omstændigheder)

Til ThomasV og P:

Så man kan direkte efter turnus bare smide sig ind på et speciallægestudie? Jeg har nemlig (nu lyder jeg sikkert en del overgearet :smiley: ) tænkt på noget med psykiatri da jeg finder det overdrevet interessant. Det burde da være muligt, at blive optaget med det samme her?

Mvh Eren

[quote=“Si”:3i61ddgr]Til Apopov og asklepios:

  1. Er der en sikkerhed for dette? Forstå mig ret, jeg vil bare ikke “vente” i 6 måneder (under nogle omstændigheder)[/quote]

Hvis du vil være mere sikker i din sag, synes jeg, du helt konkret med dit spørgsmål vedrørende vinter- og/eller sommerstartsforhold skal henvende dig til den medicinske studievejledning. Du kan finde informationer om denne på http://medicin.ku.dk/vejledning/

S: [quote=“Si”:bxcroboe]Forstå mig ret, jeg vil bare ikke “vente” i 6 måneder (under nogle omstændigheder)[/quote]

O: Den har vi set/hørt før. Meget dårlig argumentation for ikke at vente 6 måneder.

A: Der er nok ingen skade sket ved at vente 6 måneder. Det kunne jo være at du kunne opleve noget spændende? Rejse?

P: Vi må udbede os rp. ventetid i 6 måneder

Særligt mhp. mere hår på brystet og mere skægvækst, da det vil styrke psykiateren in spe autoritet.

Mht at starte med det samme pga speciallægemangel i psy:

Den går ikke. Der står i bekendtgørelsen (eller hvad det nu lige hedder), at man skal gennemføre introduktion før hoveduddannelse startes, så der er altså no-go på den der. Plus…vent sgu da de 6 måneder…Det skader, som andre har nævnt nok ikke…
vh
Michael

jeg vil selv gerne være sommerstarter, jeg ringede ind til studievejledningen på AU for at høre om det var muligt selvom man var ung. De sagde at alderen ikke havde noget at gøre med det, og det var ulovligt for dem, da det er aldersdiskriminerende. De sagde at grunden til at sommerstarterne tit var ældre, var fordi dem der afslutter gymnasiet tit gerne vil have mindst 6 måneder at sunde sig på inden medicinstudiet, altså søger de tit et år senere eller som vinterstartere. Det betyder de enten er unge vinterstartere eller et år ældre som sommerstarterer, derudover søger dem der allerede har været væk fra studierne et stykke tid som sommerstartere hvilket igen giver ældre sommerstarterer.

[quote=“Si”:zn0la7dv]Til Apopov og asklepios:

  1. Er der en sikkerhed for dette? Forstå mig ret, jeg vil bare ikke “vente” i 6 måneder (under nogle omstændigheder)

[/quote]

Der er desværre ingen sikkerhed, for der er rigtigt mange, der gerne vil flyttes fra vinter- til sommerstart og ikke ret mange den anden vej. Men hvis du kommer med nogle gode argumenter, så har du i hvert fald en chance. Kæmp for det!

apopov