Forskningsår – go eller no go, hvornår og hvordan?

Kære jer :heart:

Jeg brænder inde med et hav af spørgsmål og undringer ift. det at tage et forskningsår :melting_face:
Jeg er meget i tvivl, om det er noget, jeg gerne vil eller ikke, men føler jeg har brug for gode råd og erfaringer fra nogen, der har prøvet det.

Jeg går selv på AU og afslutter min bachelor til sommer, og nu begynder tankerne at melde sig.

Her kommer mine tanker om det at tage et forskningsår:

1. Hvornår mener I, at det “bedste tidspunkt er”? Bør man børe det mellem bachelor og kandidat, eller i løbet af kandidaten? Det er faktisk det her, jeg næsten tænker mest over.
    Her tænker jeg både, hvad der giver mening ift. undervisning, men også om nogen har en præference for, hvor langt man er i sit studie, og man derved har nemmere eller sværere ved at blive koblet på et projekt afhængig af, hvor man er i sin studietid?
    Og herudover om det at udskyde forskningsår til de senere semestre af kandidaten kan være en fordel socialt, fordi man derfor ville kunne følges med sine venner og læsemakkere i så lang tid som muligt?
  2. Har det påvirket jeres sociale liv på studiet, at I nu er “et år bagud” ift. de fleste af jeres andre medstuderende, eller spredes alle alligevel så meget for alle vinde fra 6. semester og frem, at det ingen betydning har?
  3. Hvad er fordelene ved at have et forskningsår på sit CV? Det er ikke fordelene i sig selv, der gør, at jeg overvejer det, men jeg er stadig nysgerrig på, hvordan det kan vægte positiv senere hen.
  4. Hvordan får man overhovedet en forskningsårsstilling – sådan helt lavpraktisk og skåret ud i pap? Jeg forstår det lidt som om man både kan skrive en motiveret ansøgning på et opslag, men at man også bare kan skrive til én eller anden random, om de vil have én med på holdet?Der er også noget med at søge finansiering og så videre, men hvad betyder det helt præcist?

Jeg krydser fingre for, at nogle af jer kloge hoveder derude sidder og har noget erfaring og kan hjælpe med at besvare nogle spørgsmål :crossed_fingers:

Mvh en måske kommende forskningsårsstuderende, der måske i virkeligheden ikke helt forstår, hvad et forskningsår er.

1 Synes om

Jeg ved ikke det store selv, men min læsemakker kom i kontakt med nogen gennem sin bachelorvejleder. Jeg tror også, at der på AU er noget infomøde om alt vedr. forskningsår, synes det er blevet delt på den store medicinergruppe på Facebook :slight_smile:

1 Synes om

Jeg tror i princippet, at man kan engagere sig i forskning på mange forskellige tidspunkter i medicinstudiet. Jeg har selv gjort det både før studiestart (jeg havde en anden sundhedsfaglig uddannelse) og nu her mod slutningen af studiet.

Når det er sagt, er min klare erfaring, at man skal være meget opmærksom på ikke at blive brugt som gratis arbejdskraft. Det er derfor vigtigt at være tydelig omkring sine egne forventninger og grænser – altså hvad man vil, og hvad man ikke vil. Personligt ville jeg fx ikke sige ja til opslag, hvor opgaverne primært består af “hjælp til patientrekruttering” eller “dataindtastning”. Ærligt talt ser jeg ikke det som noget, jeg lærer særligt meget af.

For mig ligger udbyttet i fx at være 1.-forfatter på en artikel, få tæt og kvalificeret vejledning/feedback, blive undervist i statistik/R og få mulighed for at præsentere på konferencer mv. Det er selvfølgelig bare mit personlige synspunkt. Jeg synes naturligvis, det er helt fair at bidrage til dataindsamling, patientundersøgelser osv., når det er til ens eget projekt – men jeg ville ikke bruge lang tid på rutinearbejde for en anden ph.d.-studerende for i sidste ende måske at ende som nr. 27 på forfatterlisten.

Derudover vil jeg virkelig anbefale, at der er klare rammer fra start i forhold til løn. Mange projekter har allerede stipendier bevilliget, men hvis ikke, kan ansøgningsprocessen være både tidskrævende og afhængig af relativt få deadlines – så her gælder det om at være ude i god tid.

1 Synes om

Hvem er det man tager løn samtalen med?