Forsøgsperson?

Jeg har rodet mig ud i at være forsøgsperson i et træningsstudie, hvor jeg over længere tid skal træne og testes. Formålet er at finde ud af, om indtag af glucoseholdig sportsdrik under træning eller tilskud med vitamin C og E påvirker effekten af udholdenhedstræning.

Ud over at blive underkastet alverdens spændende tests, får jeg mulighed for at følge med i hvordan den slags studier foregår i praksis, jeg bliver fit, og jeg bliver ovenikøbet betalt for det :slight_smile: Ulemperne er få, men til at tage og føle på: Fedt- og muskebiopsier! Jeg har endnu ikke prøvet det, men jeg har hørt at især muskelbiopsierne gør ondt som bare pokker.

Der må være flere af jer i forumet, som også har været forsøgspersoner. Hvad er jeres oplevelser med det? Og kom bare med skrækhistorierne om biopsier også :wink:

jeg har deltaget i et 3mdr projekt som galt glukose optagelse som funktion af træning mellem type 2 diabetikere og normale personer.

Jeg fik alt, HUD, glukose clamp, 9x muskel biopsi, 2x fedt biopsi, 2x langt CVK, og 8x A kanyle 4x flow kateter i lysken.

Forsøgene forgik hos flemming Dela på MFI på KU.

Alt fik godt.

Det gjorde meget ondt at få lagt a-kanyler, langt-CVK, lyske flowkateter, og biopsier. Men smerten er jo kun tidsbegrænset, tilgengæld brugte jeg al tiden for at punpe lægen for information så jeg forslod hvad der forgik, og fik ham til at forklare om hvad man kunne se til de forskellige apparater, og hvad han forventede at se og hvorfor…dvs fysiologiske processor og ligende.
Dvs ud over penge, motion, smerte fik jeg også privat timer i fysiologi :slight_smile:

Jeg har prøvet det, ville gøre det igen, men efter du nu skal betale skat af beløbet, og det påvirker SU’en vil jeg ikke med de priser jeg ser idag gøre det igen.

Held og lykke

mvh
svend

Så vil jeg vil da også lige bidrage med lidt specifics:

Jeg skal have 11 fedt- og 11 muskelbiopsier, 2 insulin-clamp, 2 TTF/DEXA, 2 EKG og 2 LT maxtest så jeg stifter vel bekendtskab med både a-kanyle og CVK når de skal tage blodprøver og infundere ting og sager undervejs?

Det hele foregår over 18 uger på Centre of Inflammation and Metabolism på Riget.

Du har ret i at betalingen er jo ikke noget at snakke om hvis man måler i timeløn. Jeg gør det helt klart også for selve fordelene ved træningen, og så især at kunne “malke lægen for info” som du siger :slight_smile:

Prostitution :smiley:

I dén grad :slight_smile:

Har prostitueret mig selv i et hav af forsøg i min studietid - har nok prøvet det meste, især indenfor træningsfysiologistudierne på Center for Muskelforskning, August Krogh Instituttet, Flyvemedicinsk Klinik og Panuminstituttet.

Har været igennem: Muskelbiopsier x 150, fedtbiopsier x 20, flowkateter x 15 i lyske, leverkaterisation x flere, mikrodialyse af muskler x flere, insulinclamps x flere (såvel hyper- som euglykæmiske), retrograd kateterisering af v. jugularis ext. x flere, DEXA-, CAT-, PET- og MR-scanning, max-test, udholdenhedstest, WinGate-test, sparkemaskine, kondicykler, løbebånd, Xe-133 inhalation, Venflons, A-kanyler, CVK-er, nedsænkning i vandtank, trykkammer, ekkokardiografi, diverse kostregistreringer og kostbegrænsninger (og sikkert en masse, jeg ikke kan huske).

Det var så lidt blær’ - en smule reel info er vel også på plads…

Synes egentlig aldrig, at muskelbiosierne var slemme - naturligvis varierede det meget, alt efter hvem der tog dem, og vedkommendes dagsform - men helt urimeligt ondt gjorde det faktisk sjældent. Fedtbiopsierne var faktisk værre, men stadigvæk ikke uudholdeligt. Noget af det mest ubehagelige har stadigvæk været at få lagt A-kanyler, det gør eddermame ondt! Nå ja! og så lige at dratte ned af kondicyklen efter en max-test, fordi man er fuldstændig smadret, for umiddelbart efter at få smækket en Bergstrøm-kanyle i låret, det var heller ikke så fedt… der ville jeg hellere have haft en seng og noget cola. Iøvrigt, så var det også superufedt med kostforsøg, hvor man er begrænset i hvad man må spise! det er nedtur og man vil helt sikkert få lyst til chips og pizza undervejs.

God fornøjelse med det… jeg gjorde det helt sikkert også fordi jeg gerne ville snuse til forskning og til træningsfysiologien. Det var super-spændende, og man lærte en masse mennesker at kende. Og så var det altså rigtig gode penge man tjente før i tiden, det er blevet noget mere magert nu hvor man skal betale skat - det er også derfor jeg er holdt op igen…

  • Mikkel

De fleste steder er det vist kun dig selv om har oplysningspligt mht skatten. Der er nogle som gerne udbetaler i 100 kr’s netto gavekort. Beløb under 500 kr er ikke skattepligtige.

Har selv prøvet 4x muskel og 4x mavefedt biopsi. Cyklede fra Frederiksberg til Herlev, 8 timers gangvagt, og cykling tilbage igen dagen efter 2 muskelbiosier i det ene lår. Har haft det værre. Kender en som har løbet maraton 1-2 dage efter en lårbiopsi.

Muskelbiopsier er bare som et trælår. Det slemme er abdominale fedtbiopsier, hvor hudincisionen ligger lige i folderne og niver i op til 2 mdr efter.

Giver mgybel ret i at kostforsøg er til for at undgå.

Tak skæbne, mgybel, du må da være hullet som en si!

Man skal sgu passe på og lige få lidt ro på efter de maxtests. Jeg har hørt fra en ven, som tog én på løbebånd, at det gør pisseondt når man styrter på båndet og flår kanylerne ud :slight_smile:

Og tak i øvrigt for rådene om kostforsøg - Nu er jeg lidt af en ædedolk, så det ville nok alligevel være et dødfødt projekt.

Mht. skatten, er der så ikke noget med at en del af det er skattefrit? Er der nogen som lige har et link til noget officiel doc om det?

Deltager pt. i et forsøg hvor der fastes to gange 65 timer (dvs intet med energi må indtages, kun danskvand uden citron) - for at teste et nyt hormon GLP-1 der i USA bruges mod diabetes mellitus - hormonet virker overordnet som insulin (bl.a. ved at øge insulinsekretionen) men menes ikke at kunne give hypoglykæmi som det er tilfældet med insulin - vi får så indsprøjtet hormonet (eller en placebo) gennem en pumpe i maven i de 65 timer. Udover selve hormonet tages der blodprøver hver time (hvilket er udsædvaneligt svært at sove fra), samt EKG om natten for at undgå vi går i hypoglykæmi mens vi sover. Efter de 65 timer gennemgår vi en sukkerbelastning for at se hvordan blodtryk og katekolamin-niveauer reagerer.

Forsøget er vel som så værre end jeg havde regnet med, idet jeg forventede at jeg kunne sove i nogle af de 65 timer hvilket jeg i hvert fald ikke umiddelbart var så god til, første gang jeg gik igennem havde jeg ydermere fanget mig en robust forkølelse - tingene opvejes dog af at jeg gennemførte sammen med en anden stud. med. - alt i alt betales en kompensation på 2 x 3000kr - ikke så meget når det kommer til stykket (her betales obligatorisk skat idet KH udbetaler pengene) - men alligevel meget spændende at være med i - jeg har i hvert fald ikke fortrudt.

Nope, det er skattepligtigt, som enhver anden indkomst…

Nedenstående modtaget fra Told & Skat (i 2003) efter en direkte forespørgsel:

"Efter statsskattelovens § 4 er udgangspunktet, at alle indtægter skal medregnes ved indkomstopgørelsen. Det gælder såvel engangsindtægter som tilbagevendende indtægter. Det er principielt uden betydning, om indtægten er resultatet af positive indkomstbestræbelser (fx. virksomhed som selvstændig eller som lønmodtager) eller indtægten er helt uventet (fx. en gevinst eller en gave).

Et honorar for deltagelse i et medicinsk forsøg skal derfor beskattes på samme måde som andre honorarer. Det fremgår også af en afgørelse fra Skatteministeriet, offentliggjort i Meddelelser fra Skattedepartementet1973 nr. 91.

De særlige regler om skattefrihed for erstatninger for svie og smerte eller tort og vansir forudsætter, at der er et egentligt erstatningsgrundlag. Er smerten påført efter aftale, vil der ikke være tale om erstatning. Fx. kan en professionel bokser ikke få udbetalt en del af sit honorar, som en skattefri erstatning for svie og smerte, blot fordi modstanderen slår ham ud. Men bider den ene bokser øret af den anden under kampen, og modtager den skadelidte i den anledning en erstatning for svie, smerte, tort og vansir, vil en sådan erstatning være skattefri."

  • Mikkel

Sørens osse :slight_smile:

jensemand, det lyder som noget af en pinsel med næsten 3 døgn på postevand, og vækning hver time! Det gjorde jeg ikke for 3.000 kr…