Første dag på SDU

Goddag

Jeg startede her den 1. feb på medicinstudiet på SDU. Og er faktisk lidt overrasket.
Jeg synes ikke vi fik en ordentlig introduktion, det var en smule rodet og forvirrende det hele. Synes altså det var i overkanten at blive smidt ud i en forelæsning med over 10 læringsmål, hvor det virkelig gik stærkt og hvor flere ikke fattede en prik, når vi ikke ligesom har fået en introduktion til det basale endnu. Er det virkelig normalt, at man start så hardcore ud? Selvfølgelig er jeg indforstået med, at der ikke er tale om gymnasiet eller folkeskolen, men synes alligevel at det gik lige lovligt stærkt.

Hej Maria og velkommen til medicinstudiet på SDU :slight_smile:

Ærgerligt at du ikke synes at du havde en god første dag på uni.
I starter jo med histologien og jeg går ud fra at I stadig har Annette? Hvis ja, så synes de fleste at hun er rigtig god og pædagogisk så det kan du glæde dig over.
Universitetslivet er meget anderledes end gymnasielivet og tempoet et skruet væsentligt op. Tingene gentages ikke på samme måde som man har været vant til i gym og underviserne er typisk forskere og dermed er de meget dybt inden i et mere eller mindre specifikt lille felt inden for den faglighed de har.

Nu ved jeg jo ikke præcist hvor meget introduktion I har fået, men underviserne ved jo at I lige er startet så min oplevelse var det at startede relativt roligt ud og så skrues tempoet op efterhånden.
Husk at du også at tilknyttet både social og faglig tutor som måske kan fortælle om nogle af de ting du savner introduktion til.
Husk også at de fleste i starten “ikke fatter en prik” som du selv udtrykker det. Det er en ny verden med mange nye begreber og mange nye ord man skal lære. Desuden skal man lære at gå på universitetet og for manges vedkommende er det også tidspunktet hvor de flytter hjemmefra og måske endda flytter til en ny by. Så der er virkelig mange ting på én gang
Hvis der er ting omkring studiet kan du jo også altid spørge herinde :slight_smile:

De bedste hilsner
KmK

Tusind tak for svar.
Vi havde Annette i går og vil virkelig give dig ret. Glæder mig allerede til den næste forelæsning med hende, da hun virkelig er særklasse :slight_smile:
Det var ikke fordi jeg ikke havde en decideret god dag, jeg savnede bare lidt mere generel info. Men jeg tænker jeg vil spørge min faglige vejleder til råds og ellers tage den med ro :wink: Og så det rart at vide, at man kan få hjælp her også.

Det var så lidt da :slight_smile:
Godt at du også kan lide Annette :slight_smile: Det er hende I har mest på det første modul og det er også hende der er “chef” for modulet :slight_smile:

Du spørger bare løs herinde hvis det er. Eller du skal skrive PB hvis spørgmålene ikke er for alle.
Ellers er den faglige tutor helt sikkert et fint bud på en der kan hjælpe.

KmK