Førstehjælp mod burnout, sidst på kandidaten

Hej alle sammen,

Efter lang tid hvor jeg har forsøgt at ignorere problemet, må jeg erkende at jeg er blevet udbrændt. Jeg har akut behov for aflastning.

Er der nogen der har erfaringer med opdeling af de tre fag på K9 (SDU), hvor man tager et eller to af dem i første omgang, venter et halvt år, og så færdiggør de(t) sidste?
Eller måske nogen (også fra de andre universiteter) som har prøvet at tage orlov sidst på uddannelsen? Er det muligt/klogt? Jeg ved der kan være nogle problemer ifht. specialet, men er ikke helt sikker, så nu spørger jeg bare.

Hvis der findes andre gode råd og erfaringer med håndtering af stress og udbrændthed, tager jeg gerne imod alt jeg kan få af hjælp.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med de praktiske uddannelses spørgsmål, men kun med stress og håndteringen af denne.

Jeg har selv haft en kortere sygeperiode med stressbelastning for nogle år tilbage. Det bedste du nok kan gøre for dig selv og andre, er at tale om dine udfordringer. Snak med din familie om det, og hvis du har mod til det så snak med dine studievenner om det. Din familie kender dig bedst men kan måske ikke sætte sig helt ind i situationen som dine studievenner kan. Åben kommunikation hjalp mig. At tale om tingene og få luftet tankerne er befriende. Hvis du har mistet energien til hobbyer eller lignende, så foesøg at genoptage dem. Gør noget for dig selv som gør dig glad og giver overskud. Du kommer måske ikke helt på fode igen med det samme, men man er nødt til at arbejde med det og mod noget.

Vh

2 Synes om

Jeg læser på SDU, og har gået til eksamen i hud og øjne på K9 i foråret 2025. Derefter gik jeg på barsel, og tager den sidste eksamen på K9 (ældre/farma) her til efteråret 2026. Du er velkommen til at skrive, hvis du har nogle spørgsmål:)

Har selv været sygemeldt med stress under studiet, og synes helt sikkert, at du bør prioritere og passe på dig selv. En orlov, hvor jeg lagde studiet helt fra mig, gjorde underværker for mig.

1 Synes om