Fra MM til medicin

Kære Studmed-portal

Jeg er, som mange andre, en af dem der ikke blev optaget på medicin i år!
Jeg blev dog optaget på molekylær medicin ved AU som var mit andet valg, da jeg ikke turde
lade det være op til finanskrisen om jeg ville kunne få et job! Jeg har derfor valgt at tage imod pladsen på molekylær medicin. Jeg har dog bestemt ikke opgivet håbet om at læse medicin og vil bestem også søge næste
år igen, jeg vil dog lige forhører mig, om der er nogen herinde der enten har stået i sammen situation som mig, og er blevet overflyttet, fået meritter osv. eller på anden vis har draget fordel af at have et år på molekylær medicin og derefter fået drømmen opfyldt om at læse medicin.
Håber snarest på et svar, da dette giver mig en del svønløse timer om natten.
På forhånd mange tak!

Hmm… Jeg ved ikke meget om overflytninger og sådan, men jeg ved til gengæld at meritter på medicin ikke er nemme at få. Dette hænger sammen med at vi jo lærer en masse lægespecifikke ting, og at universitetet skal være sikre på, at vi kan det, vi skal kunne, når vi bliver læger. Hele studiet er stort set planlagt fra dag ét modsat andre studier, så hvad man laver ud over medicinen tæller sjældent.
Der var dog een på mit gamle bachelor-hold, der fik merit for nogle kemiøvelser på 1. sem., da hun havde læst molekylær biomedicin (er det det samme som MM…?). Ellers tror jeg måske kun bachelorprojektet kan overføres hvis det er relevant for læger.

Men når det er sagt, er det nok ingen skade til at have prøvet kræfter med M(B?)M. Hvis du kan lide det, bliver medicin nok også et hit :slight_smile:

Held og lykke

Jeg har læst biologi i 3 år, og det har gjort at jeg blev optaget via kvote 2 på KU. Mine to læsemakkere fra biologi kom også ind lige som mig. Jeg ser ingen udlemper ved at starte på noget andet mens man venter. Udover alle de faglige fordele man får ved at have læst en lignende fag inden medicin, så kan det jo netop blive din adgangsbillet til medicin senere?! Jeg ved ikke om kun ét års studie er nok, men jeg fortryder bestemt ikke at jeg har brugt 3 år på biologi, for at det så har medført at jeg nu kan læse det jeg aller helst vil. Udover lidt su, så har du ikke noget at miste. go for it!

Du skal helt klart søge kvote 2 næste år. Når du skriver din ansøgning, så udpeg, hvad det er ved MM-studiet der særligt kvalificerer lige netop dig til at blive optaget på lægevidenskab. Det er helt klart en fordel at have erfaring fra en videregående sundhedsvidenskabelig uddannelse i baggagen - du skal bare være opmærksom på at få det meste ud af den i din ansøgning - se evt. mit post om optagelsen i kvote 2: http://www.studmed.dk/guide-til-optagel … 16749.html

Desuden så skal MM nok også give dig en rigtig god idé om, hvorvidt lægevidenskaben har interesse. Held og lykke.

Tusind tak for alle de gode svar!
Og til P, jo MM og M(B)M er det samme. Det lyder rigtigt godt med de kemiøvelser.
Samtidig har jeg også fundet ud af at jeg kan få merit for henholdsvis medicinsk genitik og histologi, som
er helt det samme som på medicin, så det er jo bare helt fantastisk! - Og hvis man så også kan få en bachelor overført er det jo bare endnu bedre.
Jeg søger i hvert fald KU og de andre to steder til næste år, men satser mest på KU, da de jo stadig vægter
hvad man har med i bagagen ud over en STX.
Endnu engang tak!

uhmmmm.du får kun merit for medicinsk genetik men ikke histologi hvis du bliver optaget på KU.
På KU kører Histologien fra 2.sem t.o.m 5.sem og er integreret med fagene som fysiologi,makroskopisk antomi og biokemi
På Århus er det muligt at få merit da de har almen histologi og speciel histologi seperat. iøvrigt skal din bestået eksamen ikke være
5år gammel for at få merit. Held og Lykke